• Посилання скопійовано

Як відобразити в обліку проектні роботи з ремонту приміщення?

Підприємство придбало будівлю, яка потребує ремонту. Будівля здається в оренду. Частину витрат на ремонт бере на себе орендодавець (проектні роботи), а частину - орендар (безпосередньо ремонтні роботи). Як в обліку орендодавця відобразити такі витрати? Які податкові наслідки?

Згідно з п. 1 та 2 ст. 776 ЦКУ поточний ремонт речі, переданої у найм, провадиться наймачем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом, а капітальний ремонт, провадиться наймодавцем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом.

Тому звертаємо увагу, що договором (або додатком до договору) необхідно передбачити яку частину витрат з ремонту несе орендодавець, а яку орендар.

При цьому, для правильного відображення в обліку таких витрат необхідно визначити чи є такий ремонт поточним чи капітальним. Згідно з п. 29 Методрекомендацій №561 з обліку ОЗ рішення про характер і ознаки здійснюваних підприємством робіт  приймає керівник організації з урахуванням результатів аналізу наявної ситуації та істотності таких витрат.

Ключовим фактором при розподілу робіт у бухобліку на ті, що пов'язані з підтриманням об'єкта ОЗ у робочому стані, та тих, що пов'язані з його поліпшенням, є зростання майбутніх економічних вигід.

Наприклад, у разі перефарбування стін у приміщеннях - це цілком відповідає ознакам поточного ремонту, оскільки економічні вигоди від використання приміщення не збільшуються. Тобто при поточному ремонті об’єкту ОЗ всі виробничі параметри об’єкту (площа, потужність, строк корисного використання тощо) залишаються незмінними.

Якщо ж має місце збільшення економічних вигід від використання відремонтованого приміщення (наприклад, здійснюється збільшення його площі, розмірів окремих приміщень), то тут має місце саме поліпшення (модернізація), а не поточний ремонт.

 

Поточний ремонт

Пунктом 15 П(С)БО 7 та п. 32 Методрекомендацій №561 встановлено, що витрати, які здійснюються для підтримання об'єкту в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат.

Тобто, якщо ремонт класифікується підприємством як поточний, то вартість витрат орендодавця на проектну документацію включається до складу витрат поточно періоду.

 

Поліпшення

У бухобліку нормами п. 14 П(С)БО 7 передбачено збільшення первісної вартості основних засобів на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкту (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо). Такі поліпшення мають призводити до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання об'єкту.

Окрім цього нагадаємо, що амортизація ОЗ нараховується протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкту, який встановлюється підприємством/установою (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкту активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації (п. 23 П(С)БО 7).

Отже, якщо проведений ремонт буде класифіковано як поліпшення приміщення, то вартість проектних робіт оприбутковується на бухгалтерському субрахунку 1521 з подальшим їх віднесенням після закінчення ремонту на балансову вартість такого приміщення у дебет субрахунку 103 «Будинки та споруди» - таким чином збільшується первісна вартість об’єкту на суму понесених витрат. Відповідно в подальшому ця сума враховується у складі витрат як амортизаційні відрахування.

 

Податкові наслідки

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(с)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Якщо має місце поточний ремонт приміщення, то вартість понесених орендодавцем витрат як було зазначено вище включається до складу поточних витрат підприємства без подальших коригувань фінансового результату.

Якщо має місце саме поліпшення (модернізація), то тут також окремих податкових різниць не передбачено, але оскільки вартість таких витрат збільшить первісну вартість об’єкта ОЗ і відповідно збільшить суму амортизації, яка в свою чергу вплине на податкові різниці передбачені пп. 138.1 та 138.2 ПКУ (різниці пов’язані з нарахуванням амортизації ОЗ).

Що ж до ПДВ, то у разі, якщо підприємство є платником ПДВ і отримує послуги з розробки такої проектної документації з ПДВ, то сума ПДВ включається до ПК підприємства.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024121
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202449
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202423
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202439
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202412