• Посилання скопійовано

Виплати за договором фінлізингу прив’язані до курсу валюти: як обліковувати?

Підприємство отримало майно за договором фінлізингу з прив’язкою до курсу іноземної валюти. Ануїтетні платежі сплачуються щомісяця. Як враховується курсова різниця? Чи повинен лізингодавець коригувати ПДВ?

Згідно з ч. 2 ст. 198 ГКУ грошові зобов'язання учасників господарських відносин повинні бути виражені і підлягають оплаті у гривнях. Грошові зобов'язання можуть бути виражені в іноземній валюті лише у випадках, якщо суб'єкти господарювання мають право проводити розрахунки між собою в іноземній валюті відповідно до законодавства. Виконання зобов'язань, виражених в іноземній валюті, здійснюється відповідно до закону.

Тобто усі розрахунки на території України проводяться виключно у гривні, крім розрахунків, що перелічені у п. 2 ст. 5 Закону №2473. При цьому, не заборонено здійснювати розрахунки у гривні з прив’язкою до валютного еквіваленту та курсу. Варто зауважити, від такої умови розрахунки не стають валютними, а отже, П(С)БО 21, зокрема, розрахунок курсових різниць на дату балансу, не передбачаються.

Відповідно до п. 8 П(С)БО 7 до первісної вартості об’єкта включають інші витрати, пов’язані з його придбанням і доставкою, та зобов’язання (Кт 531 «Зобов’язання з фінансової оренди») за найменшою оцінкою на початок строку оренди (справедливою вартістю активу або теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів).

При зміні курсу і, відповідно, розміру лізингового платежу перераховувати вартість ОЗ отриманих в лізинг не потрібно (тобто сума на рахунку 10 залишається без змін). Різниця між розміром лізингового платежу визначеного при передачі об’єкту лізингу і розміру лізингового платежу на дату його виставлення відноситься або до витрат (на субрахунку 949 з кредитом субрахунку 611), або як дохід (Дт 377 Кт 719). Такий підхід до обліку «курсових» різниць викладено у листі Мінфіну від 31.07.2009 р. №31-34000-10-16/20869.

Зверніть увагу, що визначати «курсові» різниці в даному випадку потрібно лише на дату виставлення лізингового платежу за новим курсом. На дату балансу розраховувати курсові різниці (як у випадку розрахунків у валюті) не потрібно!

 

ПДВ

Відповідно до пп. «г» п. 2 ст. 16 Закону про фінансовий лізинг, лізингові платежі можуть включати інші  витрати  лізингодавця,  що безпосередньо пов'язані з виконанням договору лізингу.

Таким чином, курсова різниця є частиною такого лізингового платежу, який не звільняється від оподаткування, а отже, лізингодавець на дату отримання лізингового платежу зобов’язаний нарахувати ПЗ з ПДВ у розмірі такої різниці, а також скласти ПН з ПДВ на таку різницю.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік податку на дохід нерезидента (конструктивні дивіденди)
    Якими бухгалтерськими проведеннями (Дт/Кт) слід відобразити нарахування податку на дохід нерезидента (як конструктивні дивіденди) у зв'язку з донарахуванням за контрольованими операціями? Як це нарахування коректно відображається в Додатку ПН до декларації з податку на прибуток (рядок 30)?
    Сьогодні 07:0414
  • Особливості обліку віддільних поліпшень у орендаря
    ТОВ уклало договір оренди приміщення. В приміщенні проводилися підготовчі роботи монтажу системи електропостачання (лічильники, щитки, проводка). В обліку витрати відображені за Дт 152, обладнання не введено в експлуатацію. Договір оренди розірвали, демонтували всю електропроводку та обладнання, та перевезли на інший об’єкт оренди. Як відобразити в обліку монтаж та демонтаж поліпшень, не введених в експлуатацію?
    05.11.202535
  • Нюанси обліку та оподаткування ліквідації пошкоджених основних засобів
    У червні 2025 р. вагони ТОВ зійшли з рейок та не можуть використовуватися надалі за призначенням. Страхова компанія планує відшкодувати оціночну суму за вирахуванням франшизи та ринкової вартості вагону після ДТП. ТОВ вагони не забрало. Які особливості відображення в обліку списання вагонів та оподаткування даної операції, якщо ТОВ не буде забирати залишки вагонів?
    05.11.202529
  • Перекидання авансу між договорами з одним нерезидентом: як відобразити в обліку?
    Підприємство працює з одним нерезидентом, з яким у нього кілька договорів. Виникли такі ситуації: 1. Нерезиденту помилково перерахований аванс не за тим договором. Підприємство написало лист нерезиденту про перекидку авансу на той договір, по якому будуть отримані товари (послуги). 2. Були перераховані кошти за послуги не за тим договором і було направлено лист про перекидку коштів за договором, за яким вже отримані послуги. Чи правомірні дії підприємства? Що потрібно ще зробити підприємству? Як правильно оформити перекидання коштів з одного договору нерезидента на інший договір того ж нерезидента?
    05.11.202532
  • Формування резерву сумнівних боргів комунальним підприємством водопостачання
    Комунальне підприємство вперше планує нарахувати резерв сумнівних боргів за надані населенню послуги водопостачання та водовідведення. Необхідно визначити оптимальний спосіб формування резерву та механізм відстеження сплачених боргів у майбутньому
    04.11.202519