Запитання: Головний бухгалтер з 1 травня 2015 р. мав йти у відпустку. Отримав відпускні. Але обставини змінилися, і за його заявою, відпустка відкладається. Як правильно оформити скасування відпустки і чи потрібно повертати відпускні? Чи можна просто написати заяву і перенести відпустку на інший період?
Відповідь: За загальною нормою ст. 80 КЗпП працівник має право вимагати перенести відпустку за двох обставин: у разі порушення терміну попередження його про дату початку відпустки і в разі несвоєчасної виплати відпусткових.
Відпустка має надаватися саме згідно з графіком, а адміністрація підприємства має видати наказ про відпустку й ознайомлення з ним працівника за два тижні. Якщо це зроблено пізніше, працівник може вимагати перенесення початку відпустки на інший період.
Реально в житті період відпустки узгоджується заявою працівника. По суті, перенесення відпустки в обліку має такі наслідки: виплачені відпусткові сторнуються і нараховується зарплата відповідно до даних табеля чи інших засобів обліку робочого часу. Наприкінці місяця виплачені відпусткові враховуються як виплачена зарплата. А відпусткові із перенесеної відпустки розраховуються наново.
Якщо працівникові надається відпустка в межах одного календарного місяця і змінюється лише дата її початку і закінчення (тривалість залишається тією самою), то сума відпусткових і сума заробітної плати за місяць, як правило, виявляється однаковими, а отже, виправлення щодо відпусткових у бухобліку не відображаються.
Щодо документообігу, то тут доречно би було видати наказ про нечинність наказу про відпустку, а згодом видати наказ із вірними датами відпустки. Якщо би відпусткові видані ще не були, можна було переробити наказ про нову відпуску в робочому порядку із зазначенням інших дат, або взагалі вилучити його. Але тут ми маємо вже виплачені відпускні, тому залишається тільки зробити наказ про відпустку нечинним, а згодом видати новий наказ.