• Посилання скопійовано

Як оформити неповний робочий час

Для зменшення навантаження на фонд оплати праці підприємство планує перевести працівників на 0,5 ставки. Чи потрібно попереджати працівників про це за два місяці?

Неповний робочий час

Згідно з ст. 56 КЗпП за угодою між працівником і власником або уповноваженим ним органом може встановлюватись як при прийнятті на роботу, так і згодом неповний робочий день або неповний робочий тиждень. На прохання вагітної жінки, жінки, яка має дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда, в тому числі таку, що знаходиться під її опікуванням, або здійснює догляд за хворим членом сім'ї відповідно до медичного висновку, власник або уповноважений ним орган зобов'язаний встановлювати їй неповний робочий день або неповний робочий тиждень. Оплата праці в цих випадках провадиться пропорційно відпрацьованому часу або залежно від виробітку. Робота на умовах неповного робочого часу не тягне за собою будь-яких обмежень обсягу трудових прав працівників, зокрема, права на відпустку. Працівникам, які працюють на умовах неповного робочого часу, надається відпустка повної тривалості в розмірах, передбачених законодавством, колективним та/або трудовим договором.

Питання переходу працівника на неповний робочий час може ініціюватися роботодавцем або самим працівником. В залежності від цього оформлення такого переходу буде різним.

 

Неповний робочий час за ініціативою роботодавця

Роботодавець як сторона трудового договору має право на встановлення неповного робочого часу працівнику. Він може змінити тривалість неповного робочого часу чи згодом замінити його на повний за обов’язкової умови, що на підприємстві провадяться зміни в організації виробництва і праці. Якщо роботодавець не доведе, що зміна робочого часу викликана саме змінами в організації виробництва і праці (тобто одного бажання зменшити фонд оплати праці буде замало), то така зміна з урахуванням конкретних обставин може бути визнана судом неправомірною з покладенням на власника або уповноважений ним орган обов'язку поновити працівникові попередні умови праці (Лист Мінсоцполітики від 02.10.2015 р. №413/06/186-15).

Тривалість робочого часу (а відповідно і загальний розмір оплати праці) – це істотна умова праці. Згідно з ч. 3 ст. 32 КЗпП про зміну істотних умов праці (встановлення або скасування неповного робочого часу) працівника слід повідомити не пізніше ніж за 2 місяці. Крім цього, це зміна істотних умов праці в бік погіршення, адже працівники будуть працювати і заробляти менше.

В ч. 4 ст. 97 КЗпП зазначено, що власник або уповноважений ним орган чи фізична особа не має права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами, колективними договорами. Крім того ст. 103 КЗпП встановлено, що про нові або зміну діючих умов оплати праці в бік погіршення власник або уповноважений ним орган повинен повідомити працівника не пізніш як за два місяці до їх запровадження або зміни. Оскільки зміна кількості робочого часу прямо впливає на розмір оплати праці, то на ці норми теж слід зважати. Узгодження такого рішення з працівником як зі стороною трудового договору відбувається за процедурою, передбаченою ч. 3 ст. 32 КЗпП. Роботодавець попереджає працівника за два місяці, а працівник за цей час має прийняти рішення про те, чи працюватиме він далі на запропонованих умовах. Якщо колишні істотні умови праці (в зазначеному випадку повний робочий час) не можна зберегти, а працівник не згоден на продовження роботи в нових умовах, то трудовий договір припиняється за п. 6 ст. 36 КЗпП.

Факт узгодження з працівниками рішення та попередження їх за два місяці про перехід на неповний робочий час перевіряють інспектори з праці, про що робиться відповідна відмітка в пп. 5.2.1 та пп. 5.2.2 переліку питань, що підлягають перевірці додержання законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування в Акті перевірки додержання суб’єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування, форму якого затверджено Наказом Мінсоцполітики від 02.07.2012  р. №390.

 

Неповний робочий час за ініціативою працівника

Якщо про встановлення неповного робочого часу просить сам працівник, то в цьому випадку ніякого попередження його за два місяці не може бути. Працівник пише заяву про встановлення йому неповного робочого часу з дати, вказаної у заяві, на підставі якої видається відповідний наказ.

Про документальне оформлення переходу чи встановлення неповного робочого часу за ініціативою як роботодавця, так і працівника, ми вже докладно писали в "ДК" та наводили зразки документів.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.202496
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202451
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202436
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024401
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426