«Директор» – це назва посади, яку обіймає фізособа. А наявність посади – це ознака трудових відносин, які обов’язково передбачають оплату праці. Отже, якщо засновник перебуває на посаді директора (саме так його зазначено в документах підприємства), то працювати без нарахування йому зарплати він не може. Якщо засновник одночасно є найманим працівниеом, тобто є директором підприємства, то зарплата має бути.
Є декілька варіантів, коли у директора (найманого працівника) може не бути заробітної плати, а саме:
- Директор у відпустці без збереження зарплати;
- Призупинено дію трудового договору.
Відповідно до ст. 13 Закону №2136, призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв’язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов’язки, передбачені трудовим договором.
Призупинення дії трудового договору оформлюється наказом (розпорядженням) роботодавця, в якому, зокрема, зазначається інформація про причини призупинення, у тому числі про неможливість обох сторін виконувати свої обов’язки та спосіб обміну інформацією, строк призупинення дії трудового договору, кількість, категорії і прізвища, ім’я, по батькові (за наявності), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) відповідних працівників, умови відновлення дії трудового договору.
У жодному випадку не робіть наказ, в якому зазначаєте, що «директор без зарплати», оскільки це виглядає, як порушення державних мінімальних гарантій в оплаті праці, а також ст. 43 Конституції України.
Інша річ, що засновник може виконувати обов’язки керівника підприємства, не обіймаючи при цьому жодної посади і не перебуваючи із таким підприємством у трудових відносинах.
Під час складення власної редакції статутів засновники/учасники ТОВ визначають повноваження виконавчого (одноосібного чи колегіального) органу з урахуванням нового Закону про ТОВ/ТДВ.
При цьому у разі, коли управління підприємством здійснює засновник/учасник, то на випадок звільнення такого керівника за трудовим договором (контрактом) чи за договором ЦПХ (ч. 12 ст. 39 Закону про ТОВ/ТДВ) зазвичай у статуті прописують окремі положення про управління підприємством, керуючись ст. 65, 128 ГКУ. Отже, цілком можлива ситуація, коли засновник/учасник здійснюватиме управління підприємством без оплати його праці та без укладення трудового договору (контракту) чи договору ЦПХ (або після розірвання таких договорів).
Йдеться про приписи ч. 2 ст. 65 ГКУ, якими передбачено, що власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів.
Втім, відповідних положень у Модельному статуті немає: пп. 35 – 38 цього статуту не містять жодних умов щодо управління ТОВ безпосередньо його засновником/учасником.
Відповідно до ч. 8, 11 ст. 11 Закону про ТОВ/ТДВ, модельний статут товариства є багатоваріантним та передбачає можливість обрання різних його редакцій, у тому числі редакції «за замовчуванням», яка формується з положень, рекомендованих Кабінетом Міністрів України. Товариство має право у будь-який час змінити редакцію модельного статуту, на підставі якого воно діє, обравши інше альтернативне положення серед тих, що передбачені КМУ.
Отже, зміни до Модельного статуту можна вносити лише в межах запропонованих реакцій, і немає можливості вносити окремі власні (визначені самими засновниками/учасниками) положення. Це правило працює і в тому випадку, коли Закон про ТОВ/ТДВ дозволяє засновникам/учасникам самостійно визначити та прописати у статуті окремі права, дії чи обов’язки – інші, ніж запропоновані Законом чи не врегульовані ним.
Більше читайте тут>>
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити