• Посилання скопійовано

Зміна прізвища працівника: які дії роботодавця?

Працівниця 10 липня надала свідоцтво про шлюб із новим прізвищем, датоване 23 квітня. Але дані в реєстрі фізосіб-платників податків вона не змінила (нового витягу не надала). Як діяти роботодавцю щодо кадрової та первинної документації, зарплатної звітності?

На жаль, КЗпП не містить норм, які б чітко регулювали дії роботодавця в такому випадку. Тому звернутися можна лише до порад юриста, як це робиться на практиці. 

Дії працівника і роботодавця в разі зміни прізвища ми розглядали раніше тут. Слід зазначити, що ведення паперових трудових книжок наразі не є обов’язком роботодавця і будь-які записи в трудову книжку він вносить лише за бажанням працівника. А от щодо решти питань з оформлення кадрової та первинної документації ці поради залишаються актуальними. 

Отже, працівниці необхідно:

  1. Звернутися до керівництва підприємства з відповідною заявою про зміну всіх документів підприємства у зв’язку зі зміною прізвища; 
  2. До заяви надати копії відповідних документів, які свідчать про зміну прізвища (в цьому випадку це буде свідоцтво про шлюб).

На підставі заяви керівництво підприємства видає наказ про внесення змін у зв’язку зі зміною прізвища. Датою внесення змін в облікові дані має бути дата наказу.

Інша справа, що зміна прізвища мала бути відображена не лише у свідоцтві про шлюб. Відповідні зміни працівниці треба було внести і у власний паспорт, і в реєстрі фізосіб-платників податків. 

Дії щодо змін у паспорті докладно прописані тут і тут

Найголовнішим є те, що паспорт із старим прізвищем підлягає обміну в місячний строк (якщо цього не зробити, він втрачає дію, а при заміні паспорта після спливу цього строку працівниці треба буде сплатити штраф).  Після такої заміни працівниця має надати роботодавцю новий паспорт для внесення змін (щодо номера та дати видачі паспорта)  у кадровій документації та інших документах (договорах, довіреностях тощо) за потреби.

А от із даними в реєстрі, який веде ДПС, щодо фізосіб-платників податків, ситуація аналогічна. У разі зміни даних (наприклад, зміни прізвища) фізичні особи – платники податків зобов’язані, подавати контролюючим органам відомості про зміну таких даних протягом місяця з дня виникнення таких змін шляхом подання до контролюючих органів Заяви про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (Форма №5ДР) відповідно до пункту 70.7 ПКУ.

Подати Заяву про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (за формою 5ДР)  можна в один із таких способів:

  • особисто або через законного представника до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання). Фізичні особи, які тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання, подають зазначені заяви особисто або через представника до будь-якого контролюючого органу;
  • засобами електронного сервісу «Електронний кабінет» за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua, з використанням кваліфікованого електронного підпису. Форма заяви - F1314601. Докладніше про це ми писали у новині.

Внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків  здійснюється протягом трьох робочих днів від дня подання фізичною особою заяви за ф. №5ДР до податкового органу за своєю податковою адресою (місцем проживання). У разі звернення до будь-якого податкового органу строк внесення змін до Державного реєстру може бути продовжено до п’яти робочих днів (п. 4 розд. IХ Положення №822).

Після чого треба отримати новий витяг з цього реєстру і надати його роботодавцю для внесення відповідних змін у документацію. 

Різниця лише одна: свідоцтво про шлюб з новим прізвищем буде достатньою підставою для зміни прізвища у документації роботодавця. А от для зміни прізвища у звітності, яка подається до ДПС, цього недостатньо – там дані змінюються на підставі заяви фізособи за формою №5ДР.

Отже, в базі даних ДПС зберігатиметься старе прізвище до тих пір, поки сама працівниця не здійснить їх зміну. До тих пір, поки вона не надасть новий витяг з реєстру із новим прізвищем, на нашу думку, роботодавець має вказувати її в звітності за старим прізвищем. Втім, для того, щоб не виникло проблем із поданням звітності, радимо звернутися до органу ДПС, у якому підприємство перебуває на обліку, за отриманням консультації.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.202496
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202451
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202436
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024399
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426