Частково інформація щодо цього питання наведена в статті «Оформлюємо директора на підприємстві: як засновника чи як працівника?».
Відповідно до ч. 2 ст. 65 ГКУ, власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів.
Відповідно до ч. 1 ст. 88 ЦКУ, ч. 5 ст. 11 Закону про ТОВ, у статуті товариства вказуються органи управління. Відомості про ці органи вносяться до Єдиного держреєстру (ч. 4 ст. 89 ЦКУ).
Таким чином, про можливість управління безпосередньо одним із засновників потрібно зазначити в статуті ТОВ. Очевидно, така норма має бути в розділі статуту «Виконавчий орган ТОВ», «Органи управління ТОВ» тощо. Якщо наявний статут цих відомостей не містить, до статуту потрібно внести зміни. Зміни вносять у загальному порядку. Тобто, загальні збори приймають відповідне рішення, документуючи його протоколом і викладаючи статут в новій редакції, подають його для держреєстрації. З дати держреєстрації статут діє в новій редакції.
Відповідно до ч. 13 ст. 39 Закону про ТОВ, повноваження одноосібного виконавчого органу чи голови колегіального виконавчого органу можуть бути припинені або він може бути тимчасово відсторонений від виконання своїх повноважень лише шляхом обрання нового одноосібного виконавчого органу чи голови колегіального виконавчого органу або тимчасових виконувачів їхніх обов’язків.
З наведеного випливає, що в протоколі та статуті варто прописати і перехідні норми – передачу управління від директора до засновника.
Наприклад, що протягом місяця з дати затвердження змін має бути проведена процедура звільнення директора, який працював за трудовим договором і передача управління від такого керівника до засновника, приміром, за актом приймання-передачі. Там же написати, що з дати, наступної за датою звільнення управління підприємством переходить до засновника.
Таким чином, документами, які підтверджуватимуть повноваження на управління ТОВ одним із засновників, будуть:
- протокол загальних зборів;
- статут;
- документи про звільнення директора, який працював за трудовим договором;
- акт приймання-передачі справ від колишнього директора до нового керівника. Акт складається в довільній формі. В цьому можна написати перелік майна, документації, які колишній керівник передає новому.
На відміну від директора, який працював за трудовим договором, на керівника засновника не потрібно:
- робити запис у трудовій книжці,
- повідомляти податкову про початок роботи на посаді директора,
- розробляти посадову інструкцію,
- оформляти службові відрядження, відпустки, оплачувати листки непрацездатності.
Проте варто буде видати наказ про те, що засновник приступив до виконання функцій керівника. Нотаріально завірену копію цього наказу варто буде подавати держреєстратору для внесення змін про керівника до держреєстру.
Щодо процедури звільнення колишнього директора
Варто написати заяву на звільнення на ім’я загальних зборів ТОВ. Останні розглянуть заяву і приймуть рішення про звільнення. Фактично таку заяву можна написати на збори, які розглядатимуть питання зміни статуту і прийняття рішення про управління одним із засновників. Причому датою звільнення буде, як ми написали вище, дата, що передує даті прийняття управління засновником.
Цією датою колишній директор, який ще є директором на цю дату, видає наказ про власне звільнення, робить запис до трудової книжки. Причиною звільнення може бути п. 1 ст. 36 КЗпП (згода сторін) або ст. 38 КЗпП (за власним бажанням).
Внесення інформації до держреєстру про зміну керівника
Відомості про керівника юрособи має містити Єдиний держреєстр (див. п. 13 ч. 2 ст. 9 Закону №755). Тому, якщо керівник змінюється, потрібно подати документи на внесення змін до інформації в Єдиному держреєстрі (перелік документів в ч. 4 ст. 17 Закону №755).
Повідомлення податкової
Про зміну керівника податкову повідомляти не потрібно. Органи держреєстрації повідомлять самостійно (див. п. 9.1 Порядку №1588). Проте, якщо керівник виконує і функції бухгалтера, про зміну такої особи потрібно повідомити податкову, подавши заяву за формою №1-ОПП з позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку», заповнюючи розділи 1, 2, 4 та 10. Причому іншу інформацію (про засновників, про нового керівника) подавати не потрібно, тому що про засновників інформація не змінювалася. А про нового керівника інформацію подасть орган держреєстрації. Детальніше про подання форми №1-ОПП читайте тут.
Чи потрібно власнику отримувати новий електронний підпис та переукладати з ДПС договір про визнання електронних документів)?
Так, тому що фактично змінюється посадова особа ТОВ. Навіть, якщо це одна і та ж фізична особа.
Відповідно до п. 14 Порядку №557, дія договору припиняється у разі отримання інформації з Єдиного державного реєстру про зміну керівника. Таким чином, попередній договір буде припинено, тому доведеться укладати новий договір.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити