• Посилання скопійовано

Компенсація працівнику придбання електронного автобусного та авіаквитків

Які документи має надати направлений у відрядження працівник щодо понесених витрат на придбання електронного авіаквитка, а також електронного автобусного квитка? Чи потрібно оподатковувати таку компенсацію за відсутності документів, що підтверджують оплату?

Згідно з пп. «а» п. 170.9.1 ПКУ не є доходом платника податку – фізичної особи, яка перебуває у трудових відносинах зі своїм роботодавцем, сума відшкодованих йому у встановленому законодавством порядку витрат на відрядження в межах фактичних витрат, зокрема на проїзд (у тому числі перевезення багажу, бронювання транспортних квитків) як до місця відрядження і назад, так і за місцем відрядження (у тому числі на орендованому транспорті).

При цьому зазначені витрати не є об’єктом оподаткування ПДФО лише за наявності підтвердних документів, що засвідчують вартість цих витрат у вигляді, а саме:

  • транспортних квитків або транспортних рахунків (багажних квитанцій), у тому числі електронних квитків за наявності посадкового талона, якщо його обов’язковість передбачена правилами перевезення на відповідному виді транспорту;
  • розрахункових документів про їх придбання.

При цьому, нагадаємо, що с 15.03.2019 року завдяки набранню чинності Наказу Державіа служби №1239 вимоги до підтвердження витрат за електронними авіаквитками змінився і став більш ліберальним. В зв’язку з цим Тернопільські податківці роз’яснювали, що при використанні електронного авіаквитка первинними документами, що підтверджують витрати на його придбання є:

  • оригінал розрахункового або платіжного документа, що підтверджує здійснення розрахункової операції у готівковій чи безготівковій формі (платіжне доручення, розрахунковий чек, касовий чек, розрахункова квитанція, виписка з карткового рахунку, квитанція до прибуткового касового ордера);
  • роздрук на папері частини електронного авіаквитка із вказаним маршрутом (маршрут/квитанція);
  • оригінали відривної частини посадкових талонів пасажира або видрукований на паперовому носії електронний посадковий талон, отриманий при онлайн-реєстрації на авіарейс.

При використанні електронного проїзного/перевізного документа на поїзд первинними документами, що підтверджують витрати на його придбання є видрукований на паперовому носії посадковий документ (у разі перевезення багажу – видрукований на паперовому носії перевізний документ; у разі окремого замовлення послуги (зокрема, послуги з користування комплектом постільних речей, резервування місць) – видрукований на паперовому носії документ на послуги).

При здійсненні Інтернет-замовлення проїзних документів на автобусні пасажирські перевезення первинними документами, що підтверджують витрати на придбання електронного квитка, є видрукований на паперовому носії проїзний документ.

Таким чином, для того що б компенсація вартості проїзду за електронними квитками не включалась до оподатковуваного доходу працівника він в обов’язковому порядку з авансовим звітом надає:

  • підтвердження оплати у готівці або безготівці;
  • видрукований електронний авіаквиток;
  • видрукований електронний посадковий талон;
  • видрукований електронний автобусний квиток.

За відсутності зазначених документів, зокрема, підтвердження оплати квитків, сума компенсації включається до оподатковуваного доходу такого працівника і оподатковується ПДФО (18%) та військовим збором (1,5%).

В ф. №1ДФ такий дохід відображається з ознакою доходу 118 «кошти на відрядження або під звіт, в т.ч. надміру витрачені», оскільки за цією ознакою відображається сума коштів, отримана платником податку на відрядження aбо під звіт, в тому числі надміру витрачені та не повернуті у встановлені законодавством строки (пп. 164.2.11 та пп. 165.1.11 ПКУ).

А за п. 164.2.11 базою оподаткування ПДФО (а також ВЗ) є сума надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлені законодавством строки, розмір якої обчислюється відповідно до пункту 170.9 ПКУ (про який ми і писали вище і згідно з яким сума компенсації за відсутності підтвердних документів про придбання і використання включається до оподатковуваного доходу).

Зверніть увагу, що ПКУ не визначає обов’язок компенсації понесених працівником витрат, а лише вказує на правила оподаткування такої суми. Рішення про компенсацію понесених працівником витрат приймає безпосередньо керівник підприємства зважаючи на ст. 121 КЗпП, за якою працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв'язку з службовими відрядженнями.

Читайте також: Документи по відрядженню містять помилку? Буде ПДФО та ВЗ!

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оклад працівниці після виходу з відпустки для догляду за дитиною
    Працівниця, яка повертається з відпустки для догляду за дитиною, має письмовий трудовий договір зі старим розміром окладу. На її посаді за строковим договором працювала інша особа з вищим окладом, який зафіксовано у чинному штатному розписі. Який оклад необхідно встановити працівниці, яка повертається? Чи є порушенням розбіжність між окладом у договорі та штатному розписі, і які наслідки це може мати для роботодавця?
    15.09.202535
  • Внесення запису в трудову книжку про роботу за сумісництвом
    Як правильно внести запис працівнику в трудову книжку, який працює за сумісництвом?
    12.09.202576
  • Анулювання бронювання у разі звільнення/прийняття працівника
    Працівник оформлений за сумісництвом у ТОВ та має бронювання. Плануємо оформити його на основне місце роботи. Чи потрібно в такому випадку спочатку зняти його з бронювання при звільненні із сумісництва, а вже після прийняття на основне місце роботи подавати документи на нове бронювання?
    12.09.20252081
  • Отримання критичного статусу для підприємства
    Як отримати статус критично важливого для підприємства (виробництво дронів) ? Які зараз є критерії щодо вимог, аби отримати критичність?
    11.09.2025656
  • Застосування ПСП до зарплати після відпустки
    ФОП має працівників, які з 01.08 по 24.08 пішли у відпустку. Відпускні виплачені 31.07. У серпні закриває лише 5 робочих днів, зарплата в працівників не за ці 5 днів - 2964,29 грн, 2119,05 грн, 2047,62 грн в залежності від окладу. При розрахунку зарплати ФОП має право застосувати соцпільгу до цих сум, оскільки вони не перевищують 4250 грн - 18% (261,05 грн; 108,91 грн; 96,05 грн). У нього виходить прибутковий. Чи має він право застосувати соцпільгу в такому випадку?
    10.09.202585