• Посилання скопійовано

Компенсація працівнику придбання електронного автобусного та авіаквитків

Які документи має надати направлений у відрядження працівник щодо понесених витрат на придбання електронного авіаквитка, а також електронного автобусного квитка? Чи потрібно оподатковувати таку компенсацію за відсутності документів, що підтверджують оплату?

Згідно з пп. «а» п. 170.9.1 ПКУ не є доходом платника податку – фізичної особи, яка перебуває у трудових відносинах зі своїм роботодавцем, сума відшкодованих йому у встановленому законодавством порядку витрат на відрядження в межах фактичних витрат, зокрема на проїзд (у тому числі перевезення багажу, бронювання транспортних квитків) як до місця відрядження і назад, так і за місцем відрядження (у тому числі на орендованому транспорті).

При цьому зазначені витрати не є об’єктом оподаткування ПДФО лише за наявності підтвердних документів, що засвідчують вартість цих витрат у вигляді, а саме:

  • транспортних квитків або транспортних рахунків (багажних квитанцій), у тому числі електронних квитків за наявності посадкового талона, якщо його обов’язковість передбачена правилами перевезення на відповідному виді транспорту;
  • розрахункових документів про їх придбання.

При цьому, нагадаємо, що с 15.03.2019 року завдяки набранню чинності Наказу Державіа служби №1239 вимоги до підтвердження витрат за електронними авіаквитками змінився і став більш ліберальним. В зв’язку з цим Тернопільські податківці роз’яснювали, що при використанні електронного авіаквитка первинними документами, що підтверджують витрати на його придбання є:

  • оригінал розрахункового або платіжного документа, що підтверджує здійснення розрахункової операції у готівковій чи безготівковій формі (платіжне доручення, розрахунковий чек, касовий чек, розрахункова квитанція, виписка з карткового рахунку, квитанція до прибуткового касового ордера);
  • роздрук на папері частини електронного авіаквитка із вказаним маршрутом (маршрут/квитанція);
  • оригінали відривної частини посадкових талонів пасажира або видрукований на паперовому носії електронний посадковий талон, отриманий при онлайн-реєстрації на авіарейс.

При використанні електронного проїзного/перевізного документа на поїзд первинними документами, що підтверджують витрати на його придбання є видрукований на паперовому носії посадковий документ (у разі перевезення багажу – видрукований на паперовому носії перевізний документ; у разі окремого замовлення послуги (зокрема, послуги з користування комплектом постільних речей, резервування місць) – видрукований на паперовому носії документ на послуги).

При здійсненні Інтернет-замовлення проїзних документів на автобусні пасажирські перевезення первинними документами, що підтверджують витрати на придбання електронного квитка, є видрукований на паперовому носії проїзний документ.

Таким чином, для того що б компенсація вартості проїзду за електронними квитками не включалась до оподатковуваного доходу працівника він в обов’язковому порядку з авансовим звітом надає:

  • підтвердження оплати у готівці або безготівці;
  • видрукований електронний авіаквиток;
  • видрукований електронний посадковий талон;
  • видрукований електронний автобусний квиток.

За відсутності зазначених документів, зокрема, підтвердження оплати квитків, сума компенсації включається до оподатковуваного доходу такого працівника і оподатковується ПДФО (18%) та військовим збором (1,5%).

В ф. №1ДФ такий дохід відображається з ознакою доходу 118 «кошти на відрядження або під звіт, в т.ч. надміру витрачені», оскільки за цією ознакою відображається сума коштів, отримана платником податку на відрядження aбо під звіт, в тому числі надміру витрачені та не повернуті у встановлені законодавством строки (пп. 164.2.11 та пп. 165.1.11 ПКУ).

А за п. 164.2.11 базою оподаткування ПДФО (а також ВЗ) є сума надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлені законодавством строки, розмір якої обчислюється відповідно до пункту 170.9 ПКУ (про який ми і писали вище і згідно з яким сума компенсації за відсутності підтвердних документів про придбання і використання включається до оподатковуваного доходу).

Зверніть увагу, що ПКУ не визначає обов’язок компенсації понесених працівником витрат, а лише вказує на правила оподаткування такої суми. Рішення про компенсацію понесених працівником витрат приймає безпосередньо керівник підприємства зважаючи на ст. 121 КЗпП, за якою працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв'язку з службовими відрядженнями.

Читайте також: Документи по відрядженню містять помилку? Буде ПДФО та ВЗ!

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    Сьогодні 11:0385
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202449
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202434
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024364
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426