• Посилання скопійовано

Премії працівникам у неприбутковій організації

Чи може неприбуткова організація виплачувати премію своїм працівникам?

Прямої відповіді на це запитання у нормах чинного законодавства не передбачено.

Як випливає з листа ДФС від 15.12.2017 р. №3018/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, відповідно до пп. 133.4.1 ПКУ неприбутковою організацією є підприємство, яке одночасно відповідає таким вимогам:

  • організація утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
  • установчі документи організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;
  • установчі документи організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юрособи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації ОСББ;
  • організація внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Обов’язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами (пп. 133.4.2 ПКУ).

Тобто доходи (прибутки), отримані неприбутковою організацією від будь-якої діяльності, мають використовуватися виключно на реалізацію її статутної діяльності без розподілу таких доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.

Відповідно до п. 1.3 Інструкції №5, до Фонду оплати праці включаються нарахування найманим працівникам у грошовій та натуральній формі за відпрацьований та невідпрацьований час, який підлягає оплаті, або за виконану роботу незалежно від джерела фінансування цих виплат, та складається з Фонду основної заробітної плати, Фонду додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат.

Пунктом 2.3.2 Інструкції №5 передбачено, що до складу Фонду заробітної плати, а саме до інших заохочувальних та компенсаційних виплат, включаються, зокрема, винагороди та заохочення, що здійснюються раз на рік або мають одноразовий характер.

Зокрема:

  • одноразові заохочення, які не пов'язані з конкретними результатами праці;
  • винагороди за підсумками роботи за рік, щорічні винагороди за вислугу років (стаж роботи);
  • премії, що виплачуються у встановленому порядку за спеціальними системами преміювання, виплачені відповідно до рішень уряду;
  • премії за сприяння винахідництву та раціоналізації, створення, освоєння та впровадження нової техніки і технології, введення в дію в строк і достроково виробничих потужностей й об'єктів будівництва, своєчасну поставку продукції на експорт та інші;
  • премії за виконання важливих та особливо важливих завдань.

Крім того, пп. 2.3.3 Інструкції №5 встановлено, що до складу Фонду заробітної плати включається матеріальна допомога, яка має систематичний характер, надана всім або більшості працівників (на оздоровлення, у зв'язку з екологічним станом, крім сум, указаних у п. 3.31).

Таким чином, виплати працівникам, які включаються до Фонду заробітної плати, не є розподілом прибутку організації та можуть здійснюватися нею в статусі неприбуткової.

Проте ми вважаємо, що слід звернути увагу на те, що в кожній ІПК зазначається: «Відповідно до п. 52.2 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію».

А також бентежить той факт, що в «ЗІР» на схоже запитання є така відповідь: «Щодо порушеного питання пропонуємо Вам звернутися до органів ДФС для отримання індивідуальної податкової консультації відповідно до ст. 52 ПКУ, оскільки відповідь можна надати лише розглядаючи кожен конкретний випадок окремо із здійсненням аналізу документів конкретної організації».

Отже, для отримання остаточної відповіді про те, як саме слід діяти такому підприємству у конкретному випадку, рекомендуємо звернутися до ДФСУ за наданням ІПК саме для цього підприємства.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • З окладу за якою посадою проводиться доплата за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника?
    На підприємстві є єдиний бухгалтер, який виконує функцію головного бухгалтера (так як він тривалий час не з'являється на роботу) з доплатою 50% окладу. Загальна зарплата за місяць становить 15500,00 (10000 - оклад бухгалтера+5500 - 50% окладу головного бухгалтера.) В квітні бухгалтер йде у відпустку і його обов'язки буде виконувати директор. З якого окладу робити 50% доплати директора за тимчасове виконання обов'язків бухгалтера: з окладу бухгалтера чи окладу бухгалтера +50% доплати за виконання обов'язків головного бухгалтера -15000,00?
    21.08.202525
  • Оформлення виходу працівниці - ФОПа на неповний робочий день без переривання відпустки для догляду за дитиною до трьох років
    Які документи потрібні для оформлення часткового виходу працівниці з відпустки по догляду за дитиною до трьох років у ФОП? Чи потрібно повідомляти соціальні служби? Як оформити роботу на 0,25 або 0,5 ставки та як сплачується ЄСВ у такому випадку?
    21.08.202524
  • Компенсація за соціальну відпустку на дітей при звільненні
    Працівниця, яка має двох дітей (6 і 9 років) та третю дитину з інвалідністю, звільняється 25.08.2025 р. З 19.04.2021 р. вона працювала, але більшість часу перебувала у відпустці для догляду за дитиною. Скільки днів невикористаної соціальної відпустки на дітей їй потрібно компенсувати при звільненні?
    21.08.202551
  • Декретні сумісниці при звільненні з основного місця роботи
    Працівниця за сумісництвом надала ЛН по вагітності та пологам. З основного місця роботи вона звільнилась рік тому, не повідомивши роботодавця, де працює за сумісництвом. Довідка про середню заробітну плату з основного місця роботи відсутня. Чи можливо в цьому випадку нарахування та виплата декретних? ЄСВ на зарплату працівниці нараховувалася і сплачувалася вчасно
    20.08.202532
  • Які наслідки звільнення без компенсації невикористаної відпустки?
    У заяві на звільнення працівник відмовляється від компенсації за невикористану відпустку. Чи правомірно її не нарахувувати? Якщо потрібно в будь-якому випадку нарахувати, які наслідки за невиплату компенсаціїї і перерахування податків?
    20.08.2025331