• Посилання скопійовано

Особливості відображення витрат у звітності самозайнятої особи

Самозайнята особа працює як адвокат та арбітражний керуючий. Для кожного виду діяльності відкрито окремо рахунок. Як розподілити спільні витрати, зокрема, оренда та витрати на інформаційні ресурси, канцелярію, інтернет? Оплати проводились як з особистої картки, так і з поточного рахунку самозайнятої особи

Відображення у звітності

Відповідно до пп. 178.3 ПКУ оподатковуваним доходом фізособи, яка провадить незалежну професійну діяльність вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності.

ПКУ не ідентифікує, які саме витрати самозайнята особа може врахувати. 

Та наразі в ЗІР податківці навели деталізацію витрат для:

  • арбітражного керуючого - категорія 105.06: «Які витрати мають право врахувати арбітражні керуючі, які здійснюють незалежну професійну діяльність, при визначені сукупного чистого доходу?»;
  • адвоката - категорія 105.05: «Які витрати при визначенні сукупного чистого доходу має право врахувати адвокат, що здійснює незалежну професійну діяльність, в тому числі, якщо він надає безоплатну вторинну правову допомогу?».

Адвокати також мають окрему узагальнюючу консультацією щодо деяких питань оподаткування фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (приватних нотаріусів, адвокатів), затверджену наказом ДПС України від 24.12.2012 р. №1185 .

Так, для кожного виду діяльності передбачено врахування документально підтверджених витрати на користування електронною базою законодавств, оренду приміщення,  витрати на підключення та користування мережею Інтернет, придбання канцелярського приладдя.

Облік доходів та витрат самозайнята особа веде в типовій формі відповідно до Порядку №261.

Типовою формою визначено відображення витрат так:

  • у графі 6 відображається вартість придбаних товарно-матеріальних цінностей, що використані під час провадження незалежної професійної діяльності;
  • у графі 7 відображається сума витрат на оплату праці фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах, або за виконання робіт, послуг згідно з договорами цивільно-правового характеру;
  • у графі 8 відображається сума податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, платежі, сплачені за одержання ліцензій, інших документів дозвільного характеру, які пов’язані з незалежною професійною діяльністю;
  • у графі 9 відображається сума інших витрат, пов’язаних з провадженням незалежної професійної діяльності.

Отже, в загальному порядку в типовій формі витрати на канцелярію будуть включені у графу 6, а от витрати на оренду, інтернет, інформаційні ресурси - у графу 9. У декларації про майновий стан та доходи дані витрати відображаються у графах 5 та 7 додатка Ф2 відповідно за кожним видом діяльності окремо. 

Також читайте: Типова форма обліку доходів та витрат ФОП на загальній системі та «незалежників»: інструкція із заповнення

 

Документальне підтвердження

Рахунки фізичних осіб, що відкриваються в банках для особистих потреб, не можна використовувати для проведення операцій, пов'язаних зі здійсненням підприємницької та незалежної професійної діяльності (п. 24 розд. І Інструкції №162).

Таким чином, фізична особа може використовувати весь спектр банківських послуг, проте окремо відповідно до кожного статусу, розділивши надходження та витрати незалежної професійної діяльності і надходження та витрати фізичної особи (п. 10 розд. І Інструкції №162).

Тому оптимально витрати щодо незалежної професійної діяльності не проводити з особистої картки фізособи. Це значно спростить облік витрат.

 

Як зробити розподіл?

ПКУ не містить прямої норми щодо розподілу витрат. На думку консультанта найбільш оптимальна база розподілу є частка доходу отримана від відповідного виду діяльності. Та думка ДПС з даного приводу нам не відома. Тому доцільно отримати ІПК. 

Висновки:

1. Витрати можна враховувати лише за наявності документального підтвердження та якщо вони безпосередньо пов’язані з незалежною професійною діяльністю. ПКУ не встановлює чіткого переліку витрат, однак ДПС деталізує допустимі витрати для адвокатів та арбітражних керуючих у ЗІР.

2. Спільні витрати (оренда, інтернет, інформаційні ресурси, канцелярія) можна розподіляти між видами діяльності пропорційно доходу, отриманому від кожного виду діяльності. Однак це не закріплено в ПКУ, тому бажано отримати ІПК.

3. Облік витрат ведеться у типовій формі згідно з Порядком №261:

  • канцелярія — графа 6;
  • оренда, інтернет, ресурси — графа 9;
  • та у декларації — графи 5 та 7 додатка Ф2 відповідно за кожним видом діяльності.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Звітність»