• Посилання скопійовано

Земля та нерухомість у ФОПа: чи подавати декларацію з плати за землю та нерухомості?

ФОП на загальній системі оподаткування здає в оренду власну землю та нерухомість. Чи слід подавати звіт щодо землі та нерухомості? Який порядок оподаткування? Яка відповідальність та штраф платника, якщо ДФС не нарахувала та не надіслала повідомлення-рішення на земельний податок та податок на нерухомість?

Хто платник земподатку: фізособа чи ФОП?

Перш за все відмітимо, що платниками земельного податку є фізособи – власники земельних ділянок, земельних часток (паїв). А платниками орендної плати за землі державної або комунальної власності є фізичні особи, які уклали з відповідним органом місцевого самоврядування (сільською, селищною, міською радою, радою об’єднаної територіальної громади) або органом виконавчої влади договір оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності (підкатегорія 112.01, «ЗІР»).

Тобто земподаток сплачує саме орендодавець – власник землі, а ось орендну плату на землю (див. додаткове роз’яснення[1]) - орендар земель державної та комунальної власності, який здає ці землі в суборенду.

Якщо право власності на земельну ділянку, право постійного користування та/або право оренди земельної ділянки (земельних ділянок) оформлено на фізичну особу — підприємця, то така особа подає до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності).

У разі, якщо право власності на земельну ділянку, право постійного користування та/або право оренди земельної ділянки оформлено на фізичну особу, то нарахування плати за землю (земельного податку та/або орендної плати) здійснює контролюючий орган (за місцем знаходження земельної ділянки), який надсилає (вручає) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення плати за землю (пп. 286.5 ПКУ).

Про це податківці зазначали у підкатегорії 112.05, «ЗІР», а також тут та туттут, а ми про це вказували тут.

 

Порядок оподаткування земподатку

Розрахунок податку за землі, нормативну грошову оцінку (далі – НГО) яких проведено, можна провести за формулою:

 

Sподатку = Sділянки x НГО x IНГО x Сподатку,

де:

  • Sподатку – річна сума земельного податку;
  • Sділянки – площа земельної ділянки;
  • НГО – нормативна грошова оцінка за одиницю площі земельної ділянки;
  • IНГО – коефіцієнт індексації НГО станом на 1 січня поточного року;
  • Сподатку – ставка земельного податку, установлена місцевою радою на поточний рік.

Розрахунок податку за землі, НГО яких не проведено (за межами населеного пункту), аналогічний, лише замість НГО для відповідної земельної ділянки використовується НГО одиниці площі ріллі по АР Крим або області.

Про складання та подання декларації з плати на землю ми писали тут та тут.

ФОП-"загальносистемники" не звільнені від сплати земподатку у звязку із використанням землі у своїй госпдіяльності.

 

Хто платник податку на нерухомість: фізособа чи ФОП?

А тут відповідь податківців така: ЦКУ визначено, що суб’єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи. Фізичні особи можуть бути власниками будь-якого майна, в тому числі і нерухомого майна комерційного призначення, за винятком окремих видів майна, які відповідно до закону не можуть їм належати. Оскільки ст. 266 ПКУ не визначено такого платника як фізична особа – підприємець, то такий платник – власник об’єктів житлової та нежитлової нерухомості сплачує податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за нормами, передбаченими для фізичних осіб (підкатегорія 106.01, «ЗІР»).

Тож, незалежно від того, на кого оформлені майнові права на нерухомість – фізособу чи ФОП, податок на нерухомість сплачується за нормами, як для звичайної фізособи.

 

Порядок оподаткування податком на нерухомість

Згідно з пп. 266.3.1 ПКУ базою оподаткування є загальна площа об’єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.

Ставки податку на нерухомість встановлюються за рішенням місцевих рад залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.

При цьому, як і у випадку з земельним податком, база оподаткування об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності (пп. 266.3.2 ПКУ).

Податкове повідомлення-рішення про сплату податку надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком) (пп. 266.7.2 ПКУ).

Що стосується пільги із податку на нерухомість, то відмітимо, що пільги з податку на нерухомість  для фізосіб не застосовуються до об’єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів, зокрема, використовуються у підприємницькій діяльності.

Тобто, якщо фізособи фактично здійснюють підприємницьку діяльність за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) та є власниками об’єктів житлової нерухомості, про що зазначається у виписці з Єдиного державного реєстру юридичних, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, то при нарахуванні податку на нерухомість  до таких об’єктів житлової нерухомості пільга застосовуватись не буде.

Що стосується об’єктів нежитлової нерухомості, то незалежно від виду діяльності, зазначеного у Виписці, пільга у вигляді зменшення бази оподаткування на них не розповсюджується. Про це податківці говорять у підкатегорії 106.05, «ЗІР».

 

Повідомлення-рішення

Якщо податкове повідомлення-рішення вручено особисто фізичній особі або її законному представникові чи надіслано листом на її адресу за місцем проживання або останнього відомого місця її знаходження з повідомленням про вручення і фізична особа не сплатила плату за землю у визначені ПКУ строки, то такій фізичній особі нараховується штраф та пеня в залежності від кількості днів затримки сплати узгодженої суми грошового зобов’язання з земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Якщо податкове повідомлення-рішення не вручено фізичній особі чи надіслано листом без повідомлення про вручення, то контролюючий орган нараховує платнику суму земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності без застосування штрафних санкцій та пені.

Зауважимо, що це стосується лише того випадку, коли документи, що зазначені у п. 1 та 8 ст. 27 Закону №1952 (зокрема, право власності на ділянку та нерухомість) зареєстровані саме на фізичну особу (а не фізособу-підприємця).

Про це податківці говорили у підкатегорії 112.07 ресурсу «ЗІР» та тут.


[1] Оскільки плата за землю справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (іншої форми не передбачено), а платником орендної плати є орендар земельної ділянки, то юрособа (фізособа – підприємець), що орендує земельну ділянку та уклала договір суборенди на цю земельну ділянку, сплачує орендну плату за зазначену земельну ділянку та подає відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію з плати за землю (підкатегорія 112.01, «ЗІР»).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Звітність»

  • Фінансова звітність КІК: як засвідчити та подати?
    Фізособа - контролер КІК (також є ФОП) отримав фінзвітність КІК. Чи можна в електронному кабінеті ФОПа створити звіт про КІК та декларацію про майновий стан фізособи? Як завірити та прикріпити фінзвітність КІК в форматі pdf?
    23.04.2024393
  • Звіт про КІК, якщо компанія не вела діяльності
    В грудні 2022 року фізособа заснувала компанію в США (100% частка). Компанія з дня заснування не вела діяльність і за правилами США не подавала фінзвітність. Фінансовий рік в США з 01.10 по 30.09. У 2024 році фізособа продала свою частку іншій особі. Як сформувати звіт по КІК в Україні, якщо фінзвітності немає?
    23.04.202472
  • Хто є опосередкованим власником КІК?
    У іноземної юрособи два засновники – фізособи, резиденти України: чоловік (80%) і колишня дружина (20%). Обоє подають звітність про КІК. Пов'язані особи чоловіка, які не впливають на діяльність КІК і не здійснюють фактичний контроль – нова дружина, батько, діти, брат. Хто є опосередкованим власником КІК?
    19.04.202457
  • Чи потрібно подавати скорочений звіт про КІК у 2024 р. якщо звітний рік КІК починається у 2023 р., а закінчується у 2024 р.?
    ФО стала контролюючою особою КІК у 4 кварталі 2023 р. Відповідно до законодавства країни реєстрації КІК фінансовий рік для компанії (зареєстрованої у 4 кв. 2023 р.) закінчується 31.12.2024 р. Чи потрібно у даному випадку подавати скорочений звіт про КІК?
    18.04.202460
  • Звіт про КІК, якщо КІК у стані ліквідації і не складає фінзвітність
    КІК (Литва) зареєстровано в 2009 р. Фізособа - резидент України має повний контроль (100%). КІК перебуває в стадії ліквідації, з 2016 року не складає фінзвітність, хоча в 2017 році на КІК зареєстровано автомобіль. Які документи потрібні для подання звіту КІК за 2022, 2023 роки?
    12.04.2024184