• Посилання скопійовано

Відпуск товару за неправильно оформленою довіреністю не допускається

У довіреності зазначене одне найменування ТМЦ, а в накладній під цю довіреність — інше (синонім слова). Наскільки це проблематично? Чи мали ми право відпускати товар за такою довіреністю? Чим нам це загрожує?

Відповідно до п. 6 Iнструкцій №991, під час виписування довіреності перелік цінностей, що отримуються за нею (графа у бланку «Найменування цінностей») повинен обов’язково наводитися із зазначенням найменування та кількості таких цінностей, незалежно навіть від того, чи містяться такі відомості у документах на відпуск (у наряді, рахунку, договорі, замовленні, накладній тощо).

Отже, у довіреності має бути зазначене точне найменування отриманого товару — те, під яким він значиться у продавця на складі. Синонім такої назви у довіреності використовуватися не може: інакше або вона, або документ на відпуск товару, до якого її заповнюють, складені неправильно.

1- Iнструкція про порядок реєстрації виданих, повернених і використаних довіреностей на отримання цінностей, затверджена наказом Мінфіну України від 16.05.96 р. №99.

Відпускати товар за неправильно заповненою довіреністю підприємство не має права. Це прямо встановлено пп. «а» п. 12 Iнструкції №99. Які наслідки це може спричинити?


По-перше, посадовим особам підприємства-постачальника загрожує адмінштраф за незабезпечення належного стану первинного обліку (ч. 1 ст. 186-3 КпАП): у розмірі від 3 до 5 н. м. д. г. (51 — 85 грн); а якщо порушення припуститься підприємець, то йому загрожуватиме адмінштраф у розмірі від 10 до 15 н. м. д. г. (170 — 255 грн). Адже довіреність є первинним документом, і її було оформлено неправильно, а відпуск товарів за нею було проведено. Щоправда, накладати адмінштраф за цією статтею можуть тільки працівники органів статистики. А оскільки стан первинного обліку у підприємств вони перевіряють украй рідко (хоча і мають на це право відповідно до ст. 13 Закону від 17.09.92 р. №2614-ХII «Про державну статистику»), то загроза такого штрафу є радше теоретичною.

По-друге, довіреність є документом, що підтверджує відпуск товару саме покупцеві, скоріше, його довіреній особі. Довіреність оформляється, як ми вже зазначали, обов’язково (виняток — за централізовано-кільцевими постачаннями (встановлено п. 13 Iнструкції №99). Відсутність правильно оформленої довіреності ставить під сумнів відпуск товару покупцеві. А недобросовісний покупець може і скористатися цим, відмовившись оплачувати такий товар. У кращому випадку факт відвантаження буде доведено у суді й оплата надійде із запізненням. У гіршому — факт відвантаження довести не вдасться і вартість товару доведеться списати за рахунок власного прибутку.

Відповідальність за такий неправомірний відпуск лягає на посадових осіб постачальника, які мають право підписувати первинні документи на відпуск товару (п. 15 Iнструкції №99). Це можуть бути завскладом, керівник підприємства тощо відповідно до посадових інструкцій і наказів по підприємству. Що передбачає така відповідальність? Те, що матеріальний збиток, понесений підприємством внаслідок такого порушення, такі посадові особи будуть зобов’язані відшкодувати. I оскільки, відповідно до ст. 135-1 КЗпП, працівники, які відпускають товари, укладають письмовий договір про повну матеріальну відповідальність, відповідно до ст. 134 КЗпП вони повинні будуть відшкодувати заподіяний їхніми діями збиток працедавцеві у повному обсязі у порядку, встановленому законодавством.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Оформлення документів на службовий автомобіль
    Підприємство придбало легкове авто (єдине на підприємстві). Чи обов'язково складати Порядок використання легкового авто для поїздок, пов'язаних зі службовою діяльністю? Яким наказом (зразок) затвердити право водіння авто (водить директор та начальник збуту), норми витрати ПММ? Медпрацівника та механіка на підприємстві немає, чи можливий виїзд без них, чи можливо їх замінити директором, чи з бланку подорожнього листа можемо прибрати ці посади? Які ще накази на авто потрібно скласти?
    05.08.202589
  • ТТН при перевезенні врожаю на елеватор: чи потрібна вартість?
    Чи є обов'язковим зазначення вартості товару (врожаю) в товарно-транспортній накладній при його перевезенні з поля на елеватор для подальшого відповідального зберігання, якщо остаточна вартість фіксується в акті приймання-передачі?
    05.08.202549
  • Дата включення доставки в собівартість товару: ТТН чи акт?
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало товар 05.07.2025 р. Чи правомірно включати вартість його доставки, виконану перевізником «Нова пошта», до первісної вартості на підставі ТТН від 05.07.2025 р., якщо акт наданих послуг від перевізника датований пізнішою датою — 10.07.2025 року?
    31.07.20251 2672
  • Документальне оформлення звернення покупця у разі настання гарантійного випадку
    Якщо підприємство як продавець продає генератор і в договорі купівлі-продажу вказано гарантійний термін - 12 місяців, то у випадку настання гарантійного терміну, який документ від покупця про настання гарантійного випадку підприємство має отримати?
    29.07.202535
  • Розподіл відповідальності за підписання прибуткових накладних
    На підприємстві виникли розбіжності щодо обов'язків підписання прибуткових накладних. Співробітник складу - матеріально-відповідальна особа стверджує, що вона відповідає тільки за кількість і цілісність товару, а за вартісні показники (ціна, сума) має відповідати бухгалтерія. Чи справді так є?
    25.07.202566