Запитання: Фірма займається виробленням палетних заготовок. Реалізовує їх на території України та закордон (експорт). Для вироблення палетних заготовок закупляє сировину – деревину. Які первинні документи необхідно мати фірмі для підтвердження таких госпоперацій: купівля деревини; використання деревини для виготовлення готової продукції; продаж готової продукції на території України; експорт готової продукції?
Відповідь: Облік закупівлі та переробки деревини в Україні є досить специфічним, і знати усі його нюанси можуть тільки бухгалтери, які постійно практикують в цій сфері. Як бачимо далі, документів і нюансів багато. Цей не дивно, адже ви задали питання, яке виходить за межи звичайної консультації. Щоб розповісти про документообіг бухгалтерії будь-якого промислового підприємства, можна написати книгу. Тож, за детальним аналізом документообігу в цій сфері радимо звертатися до колег і контролюючих органів, зокрема, ДПІ за місцем вашого обліку.
Зі свого боку зазначимо таке.
Купівля деревини оформлюється так само, як і купівля інших матеріалів, тобто, накладною. Але якщо така деревина була перевезена від постачальника до покупця автомобільним транспортом, то варто мати ще і ТТН. Зверніть увагу на те, що державні лісогосподарські підприємства складають при цьому ТТН за формою, затвердженою спільним наказом Мінагрополітики і Мінінфраструктури від 29.11.2013 р. №961/707 – форма ТТН-ліс. Решта або складають таку форму ТТН, або звичайну – форма якої затверджена наказом Мінінфраструктури від 05.12.2013 р. №983. При відпуску лісопродукції на додачу до ТТН додається «Специфікація-накладна на відправлення лісопродукції» (форма ЛГ-25). Вона містить кількісні, якісні і геометричні характеристики лісопродукції: сортимент;порода; сорт; довжина; діаметр за ступенями товщини із зазначенням кількості колод і кубічних метрів.
Крім того, реалізація лісоматеріалів допускається лише при наявності сертифікату про походження, який видається відповідно до постанови КМУ від 21.12.2005 р. №1260 та наказу Держкомітету лісового господарства України від 07.09.2007 р. №528.
Документальний облік операцій по виготовленню готової продукції з деревини не має спеціалізованих форм і здійснюється відповідно до ПСБО 16, наказу про облікову політику підприємства (стосовно калькуляції витрат на таку продукцію), Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. №2.
Надходження на склад запасів власного виробництва (готової продукції, напівфабрикатів, допоміжних матеріалів) оформлюються накладною-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (форма М-11, затверджена наказом Міністерства статистики України від 21.06.96 N 193).
Відповідно, продаж готової продукції на території України оформлюється такою самою накладною, і в разі необхідності, ТТН та податковою накладною. Також можуть укладатися договір або складатися рахунок. А розрахунки із покупцем обліковуються на підставі виписки банку або касових документів.
Експорт готової продукції вимагає складання ще й митної декларації відповідно до постанови КМУ від 21.05.2012 р. №450 та наказу Мінфіну від 30.05.2012 р. №651. А також обліку надходжень в іноземній валюті (на підставі банківських виписок), її продажу на міжбанківському валютному ринку, обрахунку курсових різниць (у довільній формі, але із усіма обов’язковими реквізитами первинного документу, встановленими ст. 9 Закону про бухгалтерський обліку) тощо.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити