• Посилання скопійовано

Підприємство використовує орендовані та власні авто: коли потрібна ТТН, а коли - подорожній лист?

Виробниче підприємство у госпдіяльності використовує орендовані вантажні та легкові авто як для власних потреб, так і для перевезень ТМЦ стороннім організаціям. Які реквізити є обов’язковими для подорожнього листа? Чи обов’язково має бути підпис та печатка контрагента на ТТН та подорожньому листі? Хто може проводити медичний та технічний контроль? Які штрафні санкції за відсутності посади механіка та медсестри?

 ТТН та подорожній лист

ТТН

Товарно-транспортна накладна – єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи (абз. 27 гл. 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом).

Його форму затверджено в дод. 7 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом. Суб’єкт господарювання може оформлювати цейдокумент без дотримання даної форми, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім’я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора (п.11.1 Правил перевезень вантажів).

Правилами перевезень не передбачено скріплення ТТН печаткою. Також пп. 2.4 Положення №88 визначено, що особистий підпис може бутискріплений печаткою. Тобто це право, а не обов’язок.

Таким чином, ТТН складається замовником (вантажовідправником або вантажоодержувачем, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів) для оформлення перевезень вантажів у межах укладеного договору і на його основі проводяться остаточні розрахунки за надані послуги з перевезення вантажів. Більш детально про це ми писали тут.

Зауважимо:

  • якщо вартість послуг перевезень входить до складу вартості товару, що перевозиться, складати ТТН не обов’язково.
  • ТТН є основним документом для підтвердження витрат на перевезення.

 

Подорожній лист

Типові форми первинного обліку роботи службових транспортних засобів — подорожні листи легкового авто, затверджені наказом Держкомстату від 17.02.98 р. №74, та вантажного авто, затверджені наказом Мінтрансу від 29.12.95 р. №488/346, скасовані. 

Тому для підтвердження фактичних витрат пального при експлуатації транспортних засобів підприємства можуть самостійно затвердити відповідні форми документів, за допомогою яких здійснюватиметься облік та списання ПММ Основною вимогою є те, що вони мають містити всі обов'язкові реквізити, передбачені п. 2 ст. 9 Закону про бухоблік та п. 2.4 Положення №88. Більш детально про це ми писали тут і тут.

Цей первинний документ використовується підприємством для підтвердження витрат на списання ПММ і не передбачає внесення інформації чи додаткових правок сторонніми організаціями.

Звертаємо увагу, що скасованою формою подорожнього листа було передбачено підпис механіка та відмітка про допущення водія до керування автомобілем за станом здоров’я. Відсутність цих реквізитів ніяк не «компрометує» списання ПММ.

Проте, медичний огляд проводиться з метою визначення здатності кандидатів у водії і водіїв до безпечного керування транспортними засобами, а технічний – з метою перевірки справності транспортного засобу. Тому вони мають бутивідповідно до вимог Закону про дорожній рух. У разі відсутності окремої посади механіка, допустиме суміщення посад. Відповідно до п. 12 Ліцензійних умов №1001 персонал, що перевіряє технічний стан та виконує роботи з технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів, повинен мати:

  • професійно-технічну освіту за спеціальністю «слюсар з ремонту автомобілів» або вищу освіту за спеціальністю «автомобілі та автомобільне господарство»;
  • стаж роботи за фахом не менше одного року.

Перевірку технічного стану транспортних засобів може проводити керівник, водій, інший персонал, який відповідає зазначеним у цьому пункті вимогам. Про це ми писали туттут і тут.

 

Медичний огляд

Для медичного контролю обслуговування водіїв та їх оздоровлення підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та господарювання при чисельності водіїв 100 і більше чоловік створюються відомчі спеціалізовані медичні, фельдшерські та оздоровчі пункти, медико-санітарні частини, поліклінічні відділення та заклади охорони здоров'я, а при чисельності водіїв менше 100 чоловік - з територіальними медичними закладами укладаються договори на їх медичне обслуговування (ст. 46 Закону про дорожній рух).

Медичний огляд включає: попередні, періодичні, щозмінні передрейсові і післярейсові огляди, а також позачергові огляди, зумовлені необхідністю. Більш детально тут.

Тобто незалежно від того, скільки автомобілів на підприємстві, медичний огляд водіїв є обов’язковим. 

 

Вимоги до медичного працівника, який проводить медичні огляди

Щозмінні передрейсові та післярейсові медичні огляди водіїв транспортних засобів здійснюються лікарями лікувального профілю та/або молодшими медичними працівниками з медичною освітою.

Професійна діяльність таких медичних працівників потребує ліцензії на медичну практику (п. 15 ч. 1 ст. 7 Закону №222). Про це зазначається у листі МОЗ від 14.07.2016 р. №3.23-Г-5457/7765-зв.

У разі відсутності ліцензії на медичну практику у підприємства, установи, організації, що проводить таку діяльність, необхідно укласти договір із суб’єктом господарювання, що має таку ліцензію на надання його персоналом послуг зі щозмінних медичних оглядів водіїв (пп. 10 п. 16 Ліцензійних умов №1011). 

Пунктом 18 Ліцензійних умов №285 передбачено, що передрейсові медичні огляди водіїв можуть проводитися:

  • за договором з фізособами-підприємцями, які провадять медичну практику на підставі ліцензії та відкривають на території підприємства медичний кабінет;
  • відокремленим структурним підрозділом амбулаторно-поліклінічного закладу, що має ліцензію, за договором з цим закладом.
  • медичними працівниками, що перебувають у трудових відносинах з підприємством. Для цього підприємство має отримати ліцензію та відкрити на підставі розпорядчого документа медичний кабінет без утворення закладу охорони здоров’я (далі — ЗОЗ), що діятиме відповідно до положення про такий кабінет. Проте слід ураховувати, що такий медичний кабінет без утворення ЗОЗ є закритого типу, тобто має право надавати медичну допомогу та проводити передрейсові (післярейсові) медичні огляди лише працівників цього підприємства.

Отже, якщо відбувається перевезення вантажів, незалежно від форми власності підприємства та умов наявності автомобіля (власний чи орендований ) водії зобов’язані проходити медичні огляди. Та для цього не обов’язково мати в штаті медичного працівника, хоча й не заборонено. Як варіант, можна укласти договір з ФОП, який провадить медичну практику на підставі ліцензії або укласти договір з відокремленим структурним підрозділом амбулаторно-поліклінічного закладу, що має ліцензію. 

 

Відповідальність

Відповідно до ст. 128, 129, ч. 9 ст. 133-1 КУпАП:

  • випуск на лінію транспортних засобів, технічний стан, обладнання або комплектність яких не відповідає вимогам правил і стандартів, що стосуються убезпечення дорожнього руху, технічної експлуатації, переобладнаних без відповідного погодження, не зареєстрованих у встановленому порядку, таких, що не пройшли обов'язкового технічного контролю або без поліса обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката "Зелена картка"), без проходження щозмінного медичного огляду та контролю технічного стану, а також направлення в рейс одного водія при здійсненні пасажирських перевезень на автобусному маршруті протяжністю понад п'ятсот кілометрів  -  тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, громадян - суб'єктів господарської діяльності в розмірі 40 нмдг;
  • допуск до керування транспортними засобами водіїв, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння, або у хворобливому стані, або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, або таких, що не пройшли у встановлений строк медичного огляду, тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, громадян - суб'єктів господарської діяльності в розмірі 25 нмдг;
  • перевезення пасажирів чи вантажів водієм, який не пройшов щозмінного передрейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів, або перевезення без проведення передрейсового контролю технічного стану транспортних засобів, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 30 нмдг.

 ***

Додатково читайте:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Підприємство використовує орендовані та власні авто: коли потрібна ТТН, а коли - подорожній лист?
    Виробниче підприємство у госпдіяльності використовує орендовані вантажні та легкові авто як для власних потреб, так і для перевезень ТМЦ стороннім організаціям. Які реквізити є обов’язковими для подорожнього листа? Чи обов’язково має бути підпис та печатка контрагента на ТТН та подорожньому листі? Хто може проводити медичний та технічний контроль? Які штрафні санкції за відсутності посади механіка та медсестри?
    07.05.20241 9491
  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024311
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024585
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.2024100
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024137