• Посилання скопійовано

Відпуск ТМЦ матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці

Які негативні наслідки можуть виникнути для підприємства у разі відпуску ТМЦ матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці?

Держпраці може негативно реагувати на здійснення трудових функцій матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці та притягнути до відповідальності:

  • підприємство - за порушення інших вимог законодавства про працю, передбаченої ст. 265 КЗпП,  що тягне за собою накладення штрафу у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення (6000,00 грн);
  • посадових осіб підприємства, установи та організації - за інші порушення вимог законодавства про працю, передбаченої ч. 1 ст. 41 КУпАП, що тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 грн до 1700 грн).

Враховуючи, що ні КЗпПУ, ні Закон «Про відпустки» не обмежують право працівника здійснювати під час відпустки чи інших періодів відпочинку передбачені трудовим договором функції за власною ініціативою, вважаємо, що притягнення зазначених вище осіб до відповідальності за вказаних умов є неправомірним.

Крім того, непоодинокими є випадки визнання контролюючими органами в ході проведення податкової перевірки первинних документів такими, що оформлені неналежним чином внаслідок їх складання працівниками під час перебування у відпустці.

Однак Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у своїй постанові по справі 820/5671/16 від 18.02.2020 став на бік платника податків та прийшов до висновку, що на час відпустки працівника право на виконання трудових функцій зберігається, на такий час обмежується лише право роботодавця вимагати виконання працівником трудових обов’язків. Тому перебування у відпустці працівників Товариства саме по собі не свідчить про дефектність зазначених первинних бухгалтерських документів. Правове значення має лише належність підпису працівнику, що уповноважений трудовим договором на здійснення відповідної господарської операції. 

Документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів для цілей ведення податкового обліку лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов’язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України (посилання на судове рішення: https://reyestr.court.gov.ua/Review/87838448).

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду по справі № 400/3277/19 від 28.10.2020 року.

Враховуючи викладене, проставлення підпису матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці, на окремих документах не є підставою для невизнання контролюючими органами фактичного здійснення відповідної господарської операції.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Євгеній Піддубко

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024299
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024575
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.202492
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024110
  • Starlink для військового підрозділу: документальне оформлення
    Для працівника, який воює, і його підрозділу компанія придбала систему Starlink. Як документально правильно оформити передачу і передати право користування (щомісячна абонплата за користування системи)?
    25.10.2023129