• Посилання скопійовано

Відпуск ТМЦ матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці

Які негативні наслідки можуть виникнути для підприємства у разі відпуску ТМЦ матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці?

Держпраці може негативно реагувати на здійснення трудових функцій матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці та притягнути до відповідальності:

  • підприємство - за порушення інших вимог законодавства про працю, передбаченої ст. 265 КЗпП,  що тягне за собою накладення штрафу у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення (6000,00 грн);
  • посадових осіб підприємства, установи та організації - за інші порушення вимог законодавства про працю, передбаченої ч. 1 ст. 41 КУпАП, що тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 грн до 1700 грн).

Враховуючи, що ні КЗпПУ, ні Закон «Про відпустки» не обмежують право працівника здійснювати під час відпустки чи інших періодів відпочинку передбачені трудовим договором функції за власною ініціативою, вважаємо, що притягнення зазначених вище осіб до відповідальності за вказаних умов є неправомірним.

Крім того, непоодинокими є випадки визнання контролюючими органами в ході проведення податкової перевірки первинних документів такими, що оформлені неналежним чином внаслідок їх складання працівниками під час перебування у відпустці.

Однак Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у своїй постанові по справі 820/5671/16 від 18.02.2020 став на бік платника податків та прийшов до висновку, що на час відпустки працівника право на виконання трудових функцій зберігається, на такий час обмежується лише право роботодавця вимагати виконання працівником трудових обов’язків. Тому перебування у відпустці працівників Товариства саме по собі не свідчить про дефектність зазначених первинних бухгалтерських документів. Правове значення має лише належність підпису працівнику, що уповноважений трудовим договором на здійснення відповідної господарської операції. 

Документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів для цілей ведення податкового обліку лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов’язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України (посилання на судове рішення: https://reyestr.court.gov.ua/Review/87838448).

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду по справі №400/3277/19 від 28.10.2020 року.

Враховуючи викладене, проставлення підпису матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці, на окремих документах не є підставою для невизнання контролюючими органами фактичного здійснення відповідної господарської операції.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Піддубко Євген

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Визнання рахунку-фактури первинним документом для обліку послуг
    Постачальник послуг надає тільки рахунок-фактуру. Чи правомірно врахувати рахунок-фактуру, як первинний документ, для підтвердження факту отримання послуг?
    17.10.202575
  • Форма подорожнього листа для роботи автомобіля
    Яку форму подорожнього листа (самостійно розроблену чи скасовану типову) може використовувати підприємство для обліку роботи автотранспорту та підтвердження витрат пального у бухгалтерському та податковому обліку?
    16.10.2025616
  • Оформлення первинних документів: ініціали чи повне ПІБ
    Чи допускається використання ініціалів та прізвища посадової особи замість повного прізвища, імені та по батькові при оформленні первинних документів відповідно до чинного бухгалтерського законодавства України?
    13.10.2025147
  • Продаж товару посереднику: як оформити ТТН?
    Підприємство продає товар на умовах FCA підприємству-посереднику. Підприємство - посередник замовляє послуги перевезення і зі складу нашого підприємства товар одразу їде до кінцевого отримувача. Як в такому випадку заповнюються поля «Вантожовідправник» та «Вантажоотримувач» в ТТН? Як ТТН має виглядати з точки зору першого продавця (нашого підприємства), щоб підтвердити продаж?
    13.10.2025713
  • Опис нативної реклами в номенклатурі послуг
    Як правильно сформулювати назву та опис послуги "нативна реклама" у первинних документах (рахунок, акт) з метою коректного відображення в податковому та бухобліку, враховуючи специфіку цієї послуги?
    25.09.202537