• Посилання скопійовано

Відпуск ТМЦ матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці

Які негативні наслідки можуть виникнути для підприємства у разі відпуску ТМЦ матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці?

Держпраці може негативно реагувати на здійснення трудових функцій матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці та притягнути до відповідальності:

  • підприємство - за порушення інших вимог законодавства про працю, передбаченої ст. 265 КЗпП,  що тягне за собою накладення штрафу у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення (6000,00 грн);
  • посадових осіб підприємства, установи та організації - за інші порушення вимог законодавства про працю, передбаченої ч. 1 ст. 41 КУпАП, що тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 грн до 1700 грн).

Враховуючи, що ні КЗпПУ, ні Закон «Про відпустки» не обмежують право працівника здійснювати під час відпустки чи інших періодів відпочинку передбачені трудовим договором функції за власною ініціативою, вважаємо, що притягнення зазначених вище осіб до відповідальності за вказаних умов є неправомірним.

Крім того, непоодинокими є випадки визнання контролюючими органами в ході проведення податкової перевірки первинних документів такими, що оформлені неналежним чином внаслідок їх складання працівниками під час перебування у відпустці.

Однак Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у своїй постанові по справі 820/5671/16 від 18.02.2020 став на бік платника податків та прийшов до висновку, що на час відпустки працівника право на виконання трудових функцій зберігається, на такий час обмежується лише право роботодавця вимагати виконання працівником трудових обов’язків. Тому перебування у відпустці працівників Товариства саме по собі не свідчить про дефектність зазначених первинних бухгалтерських документів. Правове значення має лише належність підпису працівнику, що уповноважений трудовим договором на здійснення відповідної господарської операції. 

Документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів для цілей ведення податкового обліку лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов’язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України (посилання на судове рішення: https://reyestr.court.gov.ua/Review/87838448).

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду по справі №400/3277/19 від 28.10.2020 року.

Враховуючи викладене, проставлення підпису матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці, на окремих документах не є підставою для невизнання контролюючими органами фактичного здійснення відповідної господарської операції.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Євген Піддубко

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Чи потрібно оновлювати документи ФОПу для укладення договору?
    Які документи має надати ФОП-перевізник у випадку перевезення вантажів при укладанні договору із замовником? Якого терміну вони мають бути? Наприклад, договір укладається 22.08.2025 року, а він надає виписку (свідоцтво) 2023 року, чи має він надати "свіжий" витяг з ЄДР (наприклад, станом на 01.01.2025 р.) та Витяг про сплату ЄП, інші документи? Тобто чи важливо оновлювати документи хоча б на початок звітного року?
    02.09.202520
  • Які терміни зберігання документів для фізособи-підприємця?
    Які обов'язкові строки зберігання первинних документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів, для ФОПа з урахуванням норм ПКУ щодо зупинення строків давності?
    01.09.2025252
  • Яке документальне оформлення давальницької сировини?
    Як документально оформити операції з давальницькою сировиною між двома ФОПами: замовником, який закуповує сировину, і виконавцем, який виготовляє з неї готову продукцію? Які первинні документи необхідні для податкової, щоб підтвердити передачу, виробництво та повернення готової продукції?
    29.08.202569
  • Заповнення ТТН при доставці товару через перевізника "Нова пошта"
    Постачальник доставляє товар покупцю, використовуючи змішану схему: власним авто везе вантаж до відділення "Нової пошти", а вже "Нова пошта" здійснює адресну доставку покупцю. Постачальник оформив єдину ТТН, де вказав своє авто, але перевізником зазначив "Нову пошту", а пунктом розвантаження – адресу покупця. Який правильний порядок заповнення ТТН, зокрема, полів "Автомобільний перевізник" та "Пункт розвантаження"?
    25.08.20251 701
  • Транзитне відвантаження: оформлення ТТН покупцем на складі постачальника
    Підприємство купує товар у заводу-виробника та продає його іншому суб'єкту господарювання (кінцевому покупцю). Чи можливо та який порядок документального оформлення товарно-транспортної накладної у випадку, коли кінцевий покупець забирає товар власним транспортом безпосередньо зі складу заводу-виробника, минаючи склад підприємства?
    22.08.202589