• Посилання скопійовано

Відпуск ТМЦ матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці

Які негативні наслідки можуть виникнути для підприємства у разі відпуску ТМЦ матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці?

Держпраці може негативно реагувати на здійснення трудових функцій матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці та притягнути до відповідальності:

  • підприємство - за порушення інших вимог законодавства про працю, передбаченої ст. 265 КЗпП,  що тягне за собою накладення штрафу у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення (6000,00 грн);
  • посадових осіб підприємства, установи та організації - за інші порушення вимог законодавства про працю, передбаченої ч. 1 ст. 41 КУпАП, що тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 грн до 1700 грн).

Враховуючи, що ні КЗпПУ, ні Закон «Про відпустки» не обмежують право працівника здійснювати під час відпустки чи інших періодів відпочинку передбачені трудовим договором функції за власною ініціативою, вважаємо, що притягнення зазначених вище осіб до відповідальності за вказаних умов є неправомірним.

Крім того, непоодинокими є випадки визнання контролюючими органами в ході проведення податкової перевірки первинних документів такими, що оформлені неналежним чином внаслідок їх складання працівниками під час перебування у відпустці.

Однак Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у своїй постанові по справі 820/5671/16 від 18.02.2020 став на бік платника податків та прийшов до висновку, що на час відпустки працівника право на виконання трудових функцій зберігається, на такий час обмежується лише право роботодавця вимагати виконання працівником трудових обов’язків. Тому перебування у відпустці працівників Товариства саме по собі не свідчить про дефектність зазначених первинних бухгалтерських документів. Правове значення має лише належність підпису працівнику, що уповноважений трудовим договором на здійснення відповідної господарської операції. 

Документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів для цілей ведення податкового обліку лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов’язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України (посилання на судове рішення: https://reyestr.court.gov.ua/Review/87838448).

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду по справі №400/3277/19 від 28.10.2020 року.

Враховуючи викладене, проставлення підпису матеріально відповідальною особою, яка перебуває у відпустці, на окремих документах не є підставою для невизнання контролюючими органами фактичного здійснення відповідної господарської операції.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Євген Піддубко

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Чи є ТТН підтверджуючим документом для товарного обліку або документом, що підтверджує походження товару?
    ТТН може підтверджувати факт транспортування, але не саму покупку чи її вартість, а також витрати на придбання. ТТН не включені до переліку документів, що підтверджують походження товару
    14.07.20253162
  • Оформлення передачі готової продукції з давальницької сировини
    Ми як виконавець надали послуги з виготовлення продукції з давальницької сировини замовника. З замовником підписано акт виконаних робіт на вартість послуг з переробки та звіт про використання сировини. Чи потрібно додатково оформлювати акт приймання-передачі на готову продукцію? Яку ціну вказувати в цьому акті? Як правильно заповнити ТТН при перевезенні цієї продукції? Яку ціну зазначати в ній: вартість послуги, вартість продукції, чи не вказувати ціну взагалі?
    11.07.202572
  • Оформлення послуг спецтехніки та списання палива у 2025 році
    Якими первинними документами у 2025 році необхідно оформлювати надання послуг спецтехніки (екскаватор, гідромолот)? Який документ є підставою для списання палива, використаного такою технікою, і які особливості його заповнення?
    23.06.2025919
  • Оформлення ТТН при доставці товару постачальником та через «Нову пошту»
    Чи необхідно вимагати товарно-транспортну накладну від постачальника у двох випадках: 1) коли постачальник доставляє товар на склад власним транспортом за свій рахунок; 2) коли товар доставляється кур'єрською службою «Нова пошта», з якою є договір і ми отримуємо щомісячні акти з переліком наданих послуг?
    19.06.20251912
  • Нюанси підтвердження поставки через «Нову пошту»
    Чи є видаткова накладна, підписана лише продавцем, та експрес-накладна "Нової пошти" достатнім підтвердженням продажу товару, зокрема, отримання його покупцем, для цілей податкового обліку? Які податкові наслідки відсутності накладної, підписаної покупцем?
    17.06.2025566