• Посилання скопійовано

Які основні документи має використовати підприємство, яке працює в ресторанному господарстві?

Підприємство працює в сфері громадського харчування. Які основні документи передбачені для організації роботи та документообігу в ресторанному господарстві?

Господарська діяльність підприємств ресторанного господарства передбачає такі взаємопов’язані етапи:

  • закупівлю товарів (сировини);
  • зберігання в коморі; 
  • виробництво готових виробів;
  • реалізацію готових виробів і закупних товарів споживачам.

Перш ніж почати виробництво та реалізацію продукції, приготованої закладом ресторанного господарства, необхідно розробити її асортимент, а саме перелік страв, виробів та напоїв, які реалізовуватимуться відвідувачам у цьому закладі. Для цього слід скористатися збірниками рецептур, перелік яких наведено в додатку 2 Методрекомендацій №157. Асортимент продукції затверджується керівником підприємства.

Кухарів та кондитерів має бути забезпечено на робочих місцях технологічними картами, які підписуються технологом і затверджуються директором підприємства, із зазначенням норм закладки продовольчої сировини та харчових продуктів на страви або вироби і технології їх приготування.

Після того, як складено асортимент, підприємству ресторанного господарства слід розібратися з ціною на кожну страву, виріб, закупний товар. Розрахунок ціни продажу провадиться щодо всіх страв, виробів та закупних товарів, які реалізуються підприємством громадського харчування. Зверніть увагу: у ресторанному господарстві не визначається собівартість одиниці продукції, що випускається (як це, наприклад, передбачено в промисловості).

Ціни реалізації виробів у ресторанному господарстві визначаються методом калькуляції. Розрахунок ціни реалізації виробу провадиться в калькуляційній карті, форму якої наведено в додатку 2 до Методичних рекомендацій №157. Калькуляційні карти складаються як на продукцію власного виробництва, так і на закупні товари. Правильність обчислення продажної ціни страви (виробу) підтверджується підписами завідувача виробництва та особи, яка складає калькуляцію, і затверджується директором підприємства.

Коли калькуляційні карти складені і вже визначені, ціни на вироби власного виробництва що реалізовуються, і покупні товари, саме час скласти меню і прейскуранти.

Меню і прейскурант — це два різні документи. Відмінність у тому, що в меню розміщуються позиції власного виробництва, а прейскурант містить перелік закупних товарів.

Отже, форми первинної документації, рекомендовані до застосування на підприємствах ресторанного господарства при відображенні операцій з виробництва і реалізації, представлені як додатки до Методрекомендацій №157.

Основні форми первинної документації: 

  • план-меню — складається щодня в одному примірнику завідувачем виробництвом (шеф-кухарем, бригадиром) напередодні дня приготування їжі, затверджується директором підприємства. На підставі затвердженого плану-меню відповідальна особа (шеф-кухар, бригадир, начальник) виписує вимогу або накладну на отримання сировини з комори. Оскільки такий план діє один день, то на наступний день його передають до бухгалтерії;
  • вимога до комори — підстава для відпуску товарів і продуктів із комори на виробництво. Вимога складається завідувачем виробництвом або іншою матеріально відповідальною особою на підставі даних плану-меню і з урахуванням залишків сировини і продуктів на початок дня та їх потреби на майбутній робочий день. На підставі такої вимоги комірник виписує накладну на відпуск товарів і продуктів у виробництво;
  • денні забірні листи — застосовуються для оформлення відпуску готових виробів з виробництва (кухні) у роздавальну, якщо вона є відокремленою одиницею. Такі забірні листи складаються щодня у двох примірниках щодо кожної матеріально відповідальної особи, в яких зазначаються найменування страв, виробів, одиниця виміру, продажна ціна, відпущена по годинах кількість відпуску. Страви та вироби, що залишилися нереалізованими на кінець дня, підлягають поверненню у виробництво. Повернення нереалізованої продукції з дрібнороздрібної мережі, з буфетів у виробництво відображається в окремій графі забірного листа. Перший примірник документа після заповнення відповідних граф завідувач виробництвом видає матеріально відповідальній особі під підпис у спеціальному журналі, другий — залишається у завідувача виробництвом. Після закінчення робочого дня забірні листи разом зі звітами матеріально відповідальні особи здають до бухгалтерії;
  • замовлення-рахунок — застосовується для оформлення відпуску готових кулінарних виробів при обслуговуванні свят, банкетів та інших спеціальних замовлень. Замовлення-рахунок є не лише підтвердженням відпуску страв, виробів і напоїв, а й розрахунковим документом. Також такий документ замінює договір, оскільки в ньому зазначено всі необхідні реквізити. Замовлення-рахунок обов’язково погоджується із замовником та засвідчується підписами обох сторін (представником закладу ресторанного господарства та замовником)
  • акт про реалізацію готових виробів кухні за готівку — надає інформацію про реалізацію за найменуваннями, кількістю, ціною. Складається матеріально відповідальною особою на підставі касових чеків, розрахункових квитанцій та інших документів, що підтверджують оплату. Такі документи сортують за видами страв і використовують для складання акта, який, у свою чергу, є додатком до звіту завідувача виробництвом про рух продуктів на кухні;
  • звіт про рух продуктів і тари по кухні — надає інформацію про реалізовану та відпущену продукцію і витрати сировини на виробництві. Складається щодня завідувачем виробництвом та подається до бухгалтерії. Прибуткова частина звіту заповнюється на підставі прибуткових документів на отримання сировини з комори, а також від постачальників за обліковими цінами виробництва. Видаткова частина звіту заповнюється на підставі даних документів на відпуск і реалізацію готових виробів: денних забірних листів, актів про реалізацію за готівковий розрахунок та інших первинних документів. Звіт складається у двох примірниках: перший примірник разом із прибутковими і видатковими документами подається до бухгалтерії, другий — залишається у матеріально відповідальної особи з відміткою бухгалтера про прийняття звіту. До звіту також додаються план-меню і один примірник меню;
  • акт про передачу товарів і тари під час зміни матеріально відповідальної особи — використовується для оформлення передачі товарів і тари під час зміни матеріально відповідальних осіб у буфеті, їдальні (буфетників, барменів, комірників та ін). Акт складається у трьох примірниках: перший залишається в особи, що приймає товарно-матеріальні цінності, другий — у особи, що здає їх, третій подається до бухгалтерії.

Таким чином, ресторанне господарство комбінує в собі виробництво, торгівлю і послуги. Основні вимоги до організації роботи закладів ресторанного господарства та документообігу викладено в Правилах №219 та Методрекомендаціях №157 (Наказ №157).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Новікова Марія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Е-ΤТН при доставці товару власним транспортом постачальника
    Постачальник доставляє товар покупцю власним автотранспортом, без залучення стороннього перевізника. Чи є в такому випадку обов’язковим оформлення електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН)?
    12.12.202519
  • Оприбуткування імпортних запчастин: мова назви та переклад інвойсу
    Підприємство імпортує запчастини. До митниці надано лист з перекладом назв запчастин за артикулами згідно з інвойсом, проте в митній декларації назви вказано англійською мовою. Як коректно оприбуткувати запчастини (назва в бухобліку)? Чи необхідно вносити зміни до митної декларації? Чи обов'язковий переклад інвойсу українською мовою і чи достатньо перекладу менеджера підприємства? Чи потрібен переклад бюро перекладів?
    08.12.202539
  • Дата підписання видаткової накладної при отриманні товару
    Постачальник складає видаткову накладну на дату оплати товару, але фактичне отримання відбувається раз на тиждень. Чи може покупець при підписанні видаткової накладної зазначати фактичну дату отримання товару, якщо вона відрізняється від дати складання накладної постачальником?
    05.12.20258164
  • Закриття дебіторської заборгованості за відновленими актами: що в обліку?
    У 2017 році підприємство перерахувало передоплату за послуги, первинні документи на отримання послуг були втрачені, у бухобліку залишилась дебіторська заборгованість за виданими авансами. У листопаді 2025 року отримано від контрагента скан-копії підписаних з обох сторін актів наданих послуг. Як коректно закрити дану заборгованість у бухобліку?
    05.12.202569
  • Неповернення покупцем примірника видаткової накладної
    Постачальник відвантажив товар покупцеві разом із двома примірниками видаткової накладної. Покупець фактично отримав товар, але не повернув підписаний другий примірник накладної постачальнику. Як у такій ситуації підтвердити факт отримання товару та здійснити облік господарської операції за відсутності належним чином оформленого первинного документа?
    26.11.20252 863