• Посилання скопійовано

Коли вводити в експлуатацію новозбудоване приміщення?

У 2013 році підприємство почало будівництво виробничого приміщення, накопичуючи витрати на субрахунку 151. 20.06.2024 р. отримано за зареєстровано в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва декларацію про готовність об’єкта до експлуатації (форма СС1). Ця декларація поки не зареєстрована в Реєстрі речових прав. Чи можна 20.06.2024 р. вводити в експлуатацію новозбудоване приміщення в бухобліку та починати амортизувати?

Чіткої однозначної відповіді на це питання немає. Тож давайте поміркуємо.

Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів здійснюється відповідно до норм Порядку №461 (Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затверджений Постановою КМУ від 13.04.2011 р. №461). Об’єкт, який належить до класу наслідків СС1 та об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом ДАБІ на основі поданої замовником декларації про готовність об’єкта до експлуатації. Об’єкт, який належить до класу наслідків СС2 та СС3, а також комплекс будов з різними класами наслідків, приймаються в експлуатацію на підставі акта готовності об’єкта до експлуатації шляхом видачі відповідними органами ДАБІ сертифіката. 

Датою прийняття в експлуатацію є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката (п. 11 Порядку №461). Після цього здійснюється державна реєстрація права власності підприємства на новозбудовану нерухомість (будівлю, споруду), відповідно до норм Закону №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до п. 10 Методрекомендацій №561, підставою для зарахування на баланс основних засобів, тобто, для здійснення запису Дт 100, 103 Кт 151, є акт приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів.

Постає питання: на яку дату потрібно складати Акт приймання-передачі ОЗ – на дату реєстрації декларації (видачі сертифіката) чи на дату держреєстрації права власності?

Чіткої відповіді в законодавстві немає. З нашого погляду, Акт може складатися не раніше дати реєстрації декларації (видачі сертифіката). Тобто, він може складатися і пізніше, коли об’єкт почне використовуватися за призначенням. Тому що до дати реєстрації об’єкт використовувати не можна, а після вже можна. Відтак, з нашого погляду, акт складається тоді, коли об’єкт вже фактично починають використовувати в господарській діяльності.

Відповідно до пп. 12 Порядку №461 експлуатація об’єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачене законодавством) в експлуатацію, забороняється.

Відповідальність за таке порушення передбачена п. 4 ч. 2 ст.2 Закону №208/94-ВР  - експлуатація  або  використання  об’єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об’єкта до  експлуатації чи в акті готовності об’єкта до експлуатації, вчинені щодо: 

  • об’єктів,  що за класом наслідків (відповідальності) належать; 
  • до  об’єктів  з  незначними наслідками (СС1), - у розмірі тридцяти шести прожиткових мінімумів для працездатних осіб; 
  • об’єктів,  що за класом наслідків (відповідальності) належать; 
  • до  об’єктів  з  середніми  наслідками (СС2), - у розмірі трьохсот сімдесяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб; 
  • об’єктів,  що за класом наслідків (відповідальності) належать;
  • до  об’єктів  із значними наслідками (СС3), - у розмірі дев’ятисот прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

З наведених вище міркувань випливає, що, на наш погляд, підприємство може вводити будівлю в експлуатацію 20.06.2024 р., якщо будівля вже фактично починає використовуватися в діяльності.

Але слід зазначити, що в Україні регулювання питань методології бухгалтерського обліку віднесено до відання Мінфіну. Думка Мінфіну з розглядуваного питання нам невідома. Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним звернутися до Мінфіну за консультацією.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Дозвіл на спеціальне водокористування: хто повинен подавати декларацію з рентної плати
    Дозвіл на спеціальне водокористування видано юридичній особі - головному підприємству. Первинним водокористувачем є філія - юридична особа. Хто повинен подавати декларацію з рентної плати?
    18.07.202426
  • Повідомлення в ТЦК щодо виключеного з військового обліку працівника
    Підприємство приймає на роботу працівницю, яка виключена з військового обліку на підставі пп. "г" п. 2 ч. 4 ст. 26 Закону про військовий облік. Чи потрібно вести військовий облік щодо неї і подавати повідомлення до ТЦК?
    16.07.2024880
  • Коли вводити в експлуатацію новозбудоване приміщення?
    У 2013 році підприємство почало будівництво виробничого приміщення, накопичуючи витрати на субрахунку 151. 20.06.2024 р. отримано за зареєстровано в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва декларацію про готовність об’єкта до експлуатації (форма СС1). Ця декларація поки не зареєстрована в Реєстрі речових прав. Чи можна 20.06.2024 р. вводити в експлуатацію новозбудоване приміщення в бухобліку та починати амортизувати?
    04.07.202479
  • Як повернути постачальнику залізничний вагон з товаром, який не був прийнятий покупцем?
    ТОВ "А" – постачальник відправив ТОВ "Б" – покупцю 25.05.2024 р. товар залізничним транспортом безпосередньо з заводу виробника. Вагон прибув 04.06.2024 р. Після огляду виявлено, що товар невідповідної якості і він одразу був переадресований виробнику. Витрати з доставки оплачує постачальник. Розкредитування та переадресацію вагону проводить ТОВ "А". За результатами огляду складено акт невідповідності. Постачальник – ТОВ "А" наполягає скласти ВН на отримання від 25.05.2024 р. та 04.06.2024 р. на повернення. Чи правомірна вимога постачальника?
    24.06.2024261
  • Земельна ділянка не використовувалася протягом року, що з витратами на оренду?
    Підприємство не використовувало земельну ділянку в поточному році. Чи можна витрати на її оренду включити до складу витрат під урожай наступного року?
    11.04.202478