• Посилання скопійовано

Нюанси обліку будівництва у "єдинника" IV групи

Підприємство - сільгоспвиробник (платник ПДВ та ЄП 4 групи) будує нове офісне приміщення. Як таке будівництво відображається у податковому та бухгалтерському обліку?

Бухгалтерський облік

Згідно з п. 8 П(С)БО 7 первісна вартість об'єкта основних засобів складається, зокрема, з: 

  • сум, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  • реєстраційних  зборів, державного мита та аналогічних платежів, що здійснюються у зв'язку  з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  • інших витрат, безпосередньо пов'язаних з доведенням основних засобів  до  стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Отже, всі витрати, що понесені у зв’язку із будівництвом такого офісного приміщення включаються до первісної вартості такого ОЗ.

Водночас, відповідно до Інструкції №291 на субрахунку 151 "Капітальне будівництво" відображаються витрати на будівництво, що здійснюється як господарським, так і підрядним способом для власних потреб підприємства. Отже, в бухобліку підприємства всі витрати на будівництво офісного приміщення до його завершення акумулюються на субрахунку 151.

Після закінчення всіх будівельних робіт, підприємство складає акт приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів та вводить таку будівлю в експлуатацію. Після введення в експлуатацію підприємство починає нараховувати амортизацію. Оскільки офісне приміщення скоріш за все використовується в адміністративних цілях, то витрат від його амортизації логічно нараховувати на рахунок 92 «Адміністративні витрати».

 

ПДВ

Згідно з п. 198.1 ПКУ до податкового кредиту відносяться суми ПДВ, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій зокрема, з придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

При цьому, якщо така адміністративна будівля буде використовуватись в господарській діяльності підприємства, то нараховувати податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ не потрібно.

 

Єдиний податок

Відповідно до п. 292--1.1 ПКУ об’єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди.

Отже, будівництво такої нерухомості, а в подальшому нарахування амортизації не вплине на об’єкт оподаткування єдиним податком четвертої групи.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202512
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202511
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202517
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202521
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025259