• Посилання скопійовано

Чи потрібно підприємцю - "єдиннику" зберігати товарні чеки для заповнення Книги обліку доходів?

Чи потрібно фізособі - підприємцю, платнику першої групи єдиного податку, зберігати товарні чеки для заповнення Книги обліку доходів? В які строки потрібно сплачувати єдиний податок та які звіти потрібно подавати?

Первинні документи

За загальним правилом, передбаченим п. 44.1 ПКУ, "платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством".

Порядок ведення обліку для фізосіб – "єдинників" передбачено пп. 296.1.1 – 296.1.3 ПКУ та Порядком ведення Книги обліку доходів платників єдиного податку першої і другої груп та платників єдиного податку третьої групи, які не є платниками ПДВ. Згідно із зазначеними документами, такі підприємці ведуть Книгу обліку доходів шляхом щоденного, за підсумками робочого дня, відображення отриманих доходів (пп. 296.1.1 ПКУ, п. 1 Порядку). Записи у Книзі виконуються за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід — зокрема кошти, що надійшли на поточний рахунок платника податку та/або отримано готівкою, сума заборгованості, за якою минув строк позовної давності, фактично безоплатно отримані товари (роботи, послуги) (п. 5 Порядку). Саме ці дані, занесені до Книги, використовуються для заповнення податкової декларації платника єдиного податку (п. 7 Порядку). I що характерно — жодного слова про необхідність заповнення Книги відповідно до первинних документів, а тим паче про зберігання таких документів на підтвердження записів у Книзі.

Однак думка податківців щодо цього зовсім інша. Так, у "ЗІР" (категорія 107.11) міститься роз’яснення, що ФОП,  платники ЄП, зобов’язані забезпечити зберігання первинних документів на підставі яких заповнювалися дані Книги обліку доходів або Книги обліку доходів та витрат, що використовувалися для складання податкової декларації платника єдиного податку – фізособи – підприємця, або інші первинні документи, які використовуються для складання податкової звітності по іншим податкам і зборам – у разі їх сплати. Такі первинні документи зберігаються не менш як 1095 днів з дня подання податкової декларації платника ЄП– фізособи – підприємця або іншої податкової звітності, для складення якої вони використовуються.

Окрім цього, податківці наголошують і про зберігання первинних документів на придбання товарів/послуги спрощенцями, зазначаючи, що при відсутності первинних документів на товари (роботи, послуги), придбані платником єдиного податку, у разі виявлення факту щодо неутримання ПДФО при виплаті доходу громадянам до платників податків застосовуються штрафні санкції, як до податкового агента. Отже, такі первинні документи будуть підтвердженням, що платник ЄП (як податковий агент) придбавав товари/послуги не у фізосіб і, відповідно, не повинен був нараховувати та сплачувати з їх доходу ПДФО та військовий збір.

 

Звітність

Згідно з п. 296. 2 ПКУ платники ЄП першої групи подають до контролюючого органу податкову декларацію платника ЄП у строк, що встановлено для річного податкового періоду. Такий строк визначено пп. 49.18.3 ПКУ  і становить 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного року.

Строки подання звітності з ЄСВ фізособи-підприємця "за себе" встановлено п.2 Розділу ІІІ Порядку №435. Такий звіт (додаток 5) подається підприємцями до 10 лютого року, наступного за звітним. 

 

Сплата єдиного податку

Єдиний податок, в даному випадку, сплачується авансовим внеском до 20 числа поточного місяця або авансовим внеском за весь податковий квартал або рік (п. 295.1 ПКУ). ЄСВ  платники ЄП першої групи сплачують відповідно до абз. 3 ч. 8 ст. 9 Закону про ЄСВ, а саме до 20 числа місяця наступного за кварталом, за який сплачується такий внесок.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік робіт із встановлення охоронної сигналізації в адміністративному приміщенні підприємства
    Підприємство отримало від стороннього виконавця роботи із встановлення охоронної сигналізації у своєму адміністративному приміщенні, яке належить підприємству на праві власності і обліковується у складі основних засобів, як будівля. Як ці роботи відобразити в бухобліку?
    09.09.2025192
  • Бухгалтерський облік заохочень від банку
    ТОВ отримує від банку «Монобанк» заохочення у вигляді відсотка від суми виплаченої зарплати. Ці надходження мають призначення платежу «Виплата заохочення». Як правильно відобразити ці кошти в бухобліку та як вони впливають на оподаткування (ПДВ, єдиний податок, податок на прибуток)?
    08.09.202525
  • Як обліковувати штрафи за порушення ПДР лізингоотримувачем?
    Юрособа, платник податків на загальних підставах, взяла автомобіль у фінлізинг для здійснення госпдіяльності. Водії під час використання авто інколи порушували правила дорожнього руху, за що нараховувались штрафи лізингодавцеві. Лізингоотримувач компенсував лізингодавцю такі штрафи згідно з виставленим рахунком. Як лізингоотримувачу обліковувати таку операцію? Які її податкові наслідки?
    08.09.202518
  • Як відобразити запаси в обліку, якщо постачальник надає накладну несвоєчасно?
    Постачальник товарів - ФОП ненадав первинні документи. Будівельні матеріали відвантажив без первинних документів у липні 2025 р., а видаткові накладні виписав у серпні 2025 р. На наше прохання переписати липнем - відмовився.Будівельні матеріали, які ми отримали, використали у липні згідно з актами виконаних робіт і відомостів (роботи виконувались бюджетним організаціям за бюджетні кошти). Як нам бути в даному випадку?Як доказати використання будівельних матеріалів в липні,якщо ФОП виписав накладну в серпні?
    08.09.2025897
  • Втрата товару при транспортуванні: облікові та податкові наслідки
    Підприємство купує олію наливом і перевозить її своїм транспортом. Під час зважування олії на складі отримувача виявилась нестача (порівняно з документами) в 30 кг. Як її відобразити в обліку? Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ? Чи можна це вважати втратами в межах норм?
    05.09.202547