ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Переведення заборгованості за договором лізингу

Підприємство на 3-й групі єдиного податку (без ПДВ) планує взяти обладнання в лізинг. Які нюанси бухобліку такого обладнання? Які умови розрахунку за платежами лізінгу не підприємством, а його засновником?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Облік операцій з фінансового лізингу ведеться відповідно до вимог П(С)БО14. Відповідно до п. 4 П(С)БО 14 фінансова оренда - оренда, що передбачає передачу орендарю всіх ризиків та вигод, пов'язаних з правом користування та володіння активом.

Оренда вважається фінансовою за наявності хоча б однієї з наведених нижче ознак:

1) орендар набуває права власності на орендований актив після закінчення строку оренди;

2) орендар має можливість та намір придбати об'єкт оренди за ціною, нижчою за його справедливу вартість на дату придбання;

3) строк оренди становить більшу частину строку корисного використання (експлуатації) об'єкта оренди – як правило, цей строк більше одного року;

4) теперішня вартість мінімальних орендних платежів з початку строку оренди дорівнює або перевищує справедливу вартість об'єкта оренди;

5) орендований актив має особливий характер, що дає змогу лише орендареві використовувати його без витрат на його модернізацію, модифікацію, дообладнання;

6) орендар може подовжити оренду активу за плату, значно нижчу за ринкову орендну плату;

7) оренда може бути припинена орендарем, який відшкодовує орендодавцю його втрати від припинення оренди;

8) доходи або втрати від змін справедливої вартості об'єкта оренди на кінець терміну оренди належать орендарю.

Відповідно до п. 5 П(С)БО 14 орендар відображає об’єкт оренди в обліку як актив і одночасно як зобов’язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: справедливою вартістю активу або теперішньою сумою мінімальних орендних платежів. Тобто орендар зараховує об’єкт фінлізингу на баланс (зокрема, на рахунки обліку основних засобів та інших необоротних активів – 10, 11) та амортизує його. Зобов'язання з довгострокової фінансової оренди орендар відображає на кредиті субрахунку 531 "Зобов’язання з фінансової оренди". 

Амортизацію об’єкта фінансової оренди нараховують протягом періоду очікуваного використання активу (п. 7 П(С)БО 14). Нарахована амортизація відображається за кредитом рахунку 13 та дебетом рахунків обліку витрат – 23, 91, 92, 93, 94 – в залежності від того, у якій сфері буде використоуватись об'єкт лізингу.

Періодом очікуваного використання об’єкта фінансової оренди є строк корисного використання (якщо угода передбачає перехід права власності на актив до орендаря) або коротший з двох періодів – строк оренди або строк корисного використання об’єкта фінансової оренди (якщо після закінчення строку оренди переходу права власності на об’єкт фінансової оренди не передбачено).

Різниця між сумою мінімальних орендних платежів та вартістю об’єкта оренди, за якою його було відображено в бухобліку орендаря на початку строку оренди, є фінансовими витратами орендаря, які відображаються на субрахунку 952 "Інші фінансові витрати".

Витрати, понесені орендарем на поліпшення об’єкта фінансової оренди, відображають як капітальні інвестиції – на дебеті рахунку 15 в кореспонденції з кредитом рахунків 20, 22, 23, 63, 65, 66.

Якщо передбачається погашення лізингових платежів не підприємством-лізингоодержувачем, а його засновником, то перед цим потрібно укласти договір переведення боргу між підприємством – боржником та засновником – новим боржником. Як визначено ст. 520 ЦКУ, переведення боргу – це заміна боржника в зобов'язанні: первісний боржник вибуває з існуючого зобов'язання і передає свій борг іншій особі, тобто новому боржникові. Переведення боргу є можливим як стосовно грошових зобов'язань, так і стосовно інших боргових зобов'язань. Заміна боржника в зобов'язанні допускається лише за згодою кредитора (ст. 520 ЦКУ), яка має бути виражена в письмовій формі. В даному випадку таку згоду має надати лізингодавець.

На практиці без участі лизингодавця перевести борг буде неможливо – адже потрібно буде укласти відповідний договір між новим боржником та лізингодавцем. Можна перевести як весь обсяг прав та обов'язків за договором лізингу, так і частину заборгованості, що вже фактично сформована на момент переведення боргу. 

Після укладання договору заміни кредитора в бухобліку підприємства слід буде перевести борг з субрахунку 531 на субрахунок 685 – замість зобов'язання перед лізингодавцем у підприємства виникне зобов'язання перед засновником – на суму переведеного боргу, на дату укладання договору. 

Приклад. Підприємство на єдиному податку (3 група без ПДВ) придбало обладнання вартістю 120000 грн на умовах фінансового лізингу, право власності на об'єкт лізингу переходить до орендаря після погашення повної вартості обладнання. Строк лізингу – 4 роки, щомісячне погашення вартості об'єкта лізингу (умовно) – 2500 грн (120000 грн/4 роки/12 місяців). Строк корисного використання обладнання  – також 4 роки, амортизація нараховується за прямолінійним методом у сумі 2500 грн щомісячно (120000 грн/4 роки/12 місяців = 2500 грн/міс). Після закінчення першого місяця дії договору лізингу прийнято рішення про переведення боргу на засновника та передання йому обладнання у власність. Бухоблік цих операцій показано в таблиці.

Таблиця

Бухгалтерський облік операцій з фінансового лізингу та переведення боргу

№з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

1.

Отримано обладнання як об’єкт фінансового лізингу

152

531

120000,00

2.

Введено обладнання в експлуатацію

951

684

120000,00

3.

Нараховано витрати на сплату відсотків за лизинг (сума умовна)

951

684

4500,00

4.

Нараховано витрати на сплату інших лізингових платежів (сума умовна)

952

684

890,00

5.

Введено обладнання в експлуатацію

104

152

120000,00

6.

Нараховано амортизацію за перший місяць використання обладнання

91

131

2500,00

7.

Сплачено перший платіж в частині вартості обладнання

531

311

2500,00

8.

Переведено борг (залишок заборгованості за предмет лізингу) на засновника: 120000 – 2500 = 117500 грн

531

685

117500,00

9.

Погашено заборгованість перед засновником за переведенням боргу

685

311

117500,00

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    06.10.2026318
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202633
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026475
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202646
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202664