• Посилання скопійовано

Безнадійна заборгованость у неприбуткової організації: нюанси бухобліку

У банку неприбуткової організації введено тимчасову адміністрацію з ліквідацією такого банку. На рахунку банку знаходились кошти. Підприємство не міститься у списку кредиторів, яким передбачається повернення втрачених коштів. Який бухоблік втрачених грошових коштів?

У тому випадку, якщо у обслуговуючому банку вводиться тимчасова адміністрація і підприємство втрачає можливість вільного розпоряджання своїми коштами на банківському рахунку, сума таких коштів повинна бути віднесена до сумнівної заборгованості. Так згідно з п. 4 П(С)БО 10 сумнівною вважається заборгованість, щодо якої існує невпевненість її погашення боржником. 

В бухобліку така операція, оформлюється проведенням Дт 37 "Розрахунки з різними дебіторами" Кт 31 "Рахунки в банках" (лист Мінфіну від 18.10.2010 р. №31-34020-20-10/28202). Так, як фактично банк повинен повернути дані кошти такому підприємству. Одночасно з цим підприємство повинно створити резерв сумнівних боргів розмір якого визначається згідно з п. 8 П(С)БО 10  (Дт 944 Кт 38). Документальним підтвердженням може бути лист банку чи публікація про введення тимчасової адміністрації.

В подальшому, якщо виникає впевненість у неповерненні таких коштів така сума за рахунок раніше створеного резерву (а у випадку його недостатності - за рахунок витрат) може біти списана з обліку такого підприємства. В такому випадку, сума в межах резерву сумнівних боргів списується проводкою Дт 38 Кт 37, а сума, що перевищує такий резерв проводкою -  Дт 944 Кт 37. При цьому, у листі ДФСУ від 04.10.2016 р. № 21581/10/26-15-12-05-11 зазначено, що умовою для визнання заборгованості безнадійною відповідно до пп. 14.1.11 ПКУ є наявність постанови господарського суду про визнання боржника банкрутом, прийнятої у судовому засіданні за участі сторін, або припинення юрособи, що підтверджується записом у Єдиному державному реєстрі про державну реєстрацію припинення юрособи.

Зверніть увагу, на вимогу пп. 133.4.2 ПКУ, що доходи неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. А оскільки такі витрати (від списання безнадійної заборгованості) не відповідають вимогам вищезазначеного підпункту, то може виникнути ризик позбавлення такої організації статусу неприбутковості на підставі пп. 133.4.3 ПКУ.

Однак, оскільки такі витрати виникли не з вини такої організації, а внаслідок форс-мажорних обставин таке рішення податкової може бути оскаржене в судовому порядку. В такому випадку організації необхідно буде надати документи, що підтверджують форс-мажорність таких витрат, та намагання уникнути їх (листування з банком про повернення коштів, вимоги, судові позови).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024121
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202449
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202423
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202439
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202412