• Посилання скопійовано

Безнадійна заборгованость у неприбуткової організації: нюанси бухобліку

У банку неприбуткової організації введено тимчасову адміністрацію з ліквідацією такого банку. На рахунку банку знаходились кошти. Підприємство не міститься у списку кредиторів, яким передбачається повернення втрачених коштів. Який бухоблік втрачених грошових коштів?

У тому випадку, якщо у обслуговуючому банку вводиться тимчасова адміністрація і підприємство втрачає можливість вільного розпоряджання своїми коштами на банківському рахунку, сума таких коштів повинна бути віднесена до сумнівної заборгованості. Так згідно з п. 4 П(С)БО 10 сумнівною вважається заборгованість, щодо якої існує невпевненість її погашення боржником. 

В бухобліку така операція, оформлюється проведенням Дт 37 "Розрахунки з різними дебіторами" Кт 31 "Рахунки в банках" (лист Мінфіну від 18.10.2010 р. №31-34020-20-10/28202). Так, як фактично банк повинен повернути дані кошти такому підприємству. Одночасно з цим підприємство повинно створити резерв сумнівних боргів розмір якого визначається згідно з п. 8 П(С)БО 10  (Дт 944 Кт 38). Документальним підтвердженням може бути лист банку чи публікація про введення тимчасової адміністрації.

В подальшому, якщо виникає впевненість у неповерненні таких коштів така сума за рахунок раніше створеного резерву (а у випадку його недостатності - за рахунок витрат) може біти списана з обліку такого підприємства. В такому випадку, сума в межах резерву сумнівних боргів списується проводкою Дт 38 Кт 37, а сума, що перевищує такий резерв проводкою -  Дт 944 Кт 37. При цьому, у листі ДФСУ від 04.10.2016 р. №21581/10/26-15-12-05-11 зазначено, що умовою для визнання заборгованості безнадійною відповідно до пп. 14.1.11 ПКУ є наявність постанови господарського суду про визнання боржника банкрутом, прийнятої у судовому засіданні за участі сторін, або припинення юрособи, що підтверджується записом у Єдиному державному реєстрі про державну реєстрацію припинення юрособи.

Зверніть увагу, на вимогу пп. 133.4.2 ПКУ, що доходи неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. А оскільки такі витрати (від списання безнадійної заборгованості) не відповідають вимогам вищезазначеного підпункту, то може виникнути ризик позбавлення такої організації статусу неприбутковості на підставі пп. 133.4.3 ПКУ.

Однак, оскільки такі витрати виникли не з вини такої організації, а внаслідок форс-мажорних обставин таке рішення податкової може бути оскаржене в судовому порядку. В такому випадку організації необхідно буде надати документи, що підтверджують форс-мажорність таких витрат, та намагання уникнути їх (листування з банком про повернення коштів, вимоги, судові позови).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202413
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442