• Посилання скопійовано

Виправляємо помилку в бухобліку та податковій звітності з податку на прибуток підприємства

Підприємство виявило, що в 2014 та 2015 роках вартість створення основних засобів була віднесена до витрат, замість рахунку обліку основних засобів. Яким чином виправити такі помилки в бухобліку та податковій звітності з податку на прибуток підприємства?

Вибір методу виправлення помилки у бухобліку залежить від того, чи вплинули такі помилки на розмір фінрезультату до оподаткування.

У тому випадку, якщо коригується помилка, що впливає на фінрезультат, то згідно з Інструкцією №291 та п. 4 П(С)БО 6, виправлення помилки відбувається шляхом кореспонденції на рахунку 44 "Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)" з відповідними рахунками бухобліку класів 1-6.

Так як відображення вартості ОЗ у складі витрат є заниженням суми нерозподіленого прибутку (збитку), то відповідно при коригуванні будуть застосовуватись наступні проведення:

  • Дт 10 Кт 44 на суму вартості ОЗ;
  • Дт 44 Кт 131 на суму амортизації яка повинна була б бути нарахована на даний ОЗ за відповідний період.

Якщо коригування призводить до збільшення об’єкту податку до оподаткування, то необхідно провести відповідне донарахування податкових зобов’язань. :

  • Дт 441 Кт 641 на суму податку на прибуток з різниці між помилково нарахованими витратами та нарахованою амортизацією.

Також, відповідні коригування повинні бути засвідченні первинним документом. Мінфін у листі від 13.12.2004 р. №31-04200-30-10/22823 зазначив, що у разі виявлення помилки в облікових регістрах передбачено складання бухдовідки, яка, своєю чергою, буде підставою (первинним документом) для виправного запису до відповідного регістру бухобліку.

Про застосування бухдовідки при виправленні помилок ми писали тут>>> 

ДФСУ роз’яснювала, що у разі якщо внаслідок виправлення помилок у фінзвітності змінюються показники, зокрема показник рядка 01 "Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку" або рядка 02 "Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до П(С)БО або МСФЗ, податкової декларації, такі показники підлягають виправленню.

Пункт 50.1 ПКУ встановлює що для виправлення помилок у поданій звітності платник податку має 1095 днів з дня граничного терміну подання такої декларації та пропонує на вибір платника податків два методи коригування податкової звітності:

  • шляхом подання уточнюючого розрахунку до такої податкової декларації (при цьому сплачується сума недоплаченого податку на прибуток та штраф у розмірі 3% від такої суми);
  • шляхом зазначення відповідних уточнених показників у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період (при цьому сума до сплати періоду збільшується на суму недоплати зі сплатою штрафу у розмірі 5% від такої суми).

Крім цього, підприємство повинно сплатити пеню на суму заниження за весь період такого заниження у розмірі 120% річних облікової ставки НБУ, що діє на день такого заниження. 

У першому методі, при поданні уточнюючого розрахунку за відповідний податковий період, у колонці 4 зазначається сума, що була зазначена в відповідній податковій декларації, у колонці 5 – відкоригована сума, і в рядку 6 відповідно різниця, що виникає.

Також постає питання необхідності подання уточненої фінзвітності разом з уточненою декларацією про прибуток. Податківці у листі від 26.05.2016 р. №11515/6/99-99-15-02-01-15 рекомендують подавати таку уточнену звітність. Про те ж каже і п. 5 П(С)БО 6: «виправлення помилок, які відносяться до попередніх періодів, вимагає повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінансовій звітності».

У другому методі при поданні декларації з податку на прибуток за період у якому було виявлено помилку, подається додаток ВП для кожного періоду, що підлягає коригуванню. При цьому сума збільшення податкового зобов’язання згідно цього додатку, а також сума пені та штрафу переноситься до відповідного рядка у розділі «Самостійне виправлення помилок».

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202520
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202534
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025103
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 093
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025487