• Посилання скопійовано

Виправляємо помилку в бухобліку та податковій звітності з податку на прибуток підприємства

Підприємство виявило, що в 2014 та 2015 роках вартість створення основних засобів була віднесена до витрат, замість рахунку обліку основних засобів. Яким чином виправити такі помилки в бухобліку та податковій звітності з податку на прибуток підприємства?

Вибір методу виправлення помилки у бухобліку залежить від того, чи вплинули такі помилки на розмір фінрезультату до оподаткування.

У тому випадку, якщо коригується помилка, що впливає на фінрезультат, то згідно з Інструкцією №291 та п. 4 П(С)БО 6, виправлення помилки відбувається шляхом кореспонденції на рахунку 44 "Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)" з відповідними рахунками бухобліку класів 1-6.

Так як відображення вартості ОЗ у складі витрат є заниженням суми нерозподіленого прибутку (збитку), то відповідно при коригуванні будуть застосовуватись наступні проведення:

  • Дт 10 Кт 44 на суму вартості ОЗ;
  • Дт 44 Кт 131 на суму амортизації яка повинна була б бути нарахована на даний ОЗ за відповідний період.

Якщо коригування призводить до збільшення об’єкту податку до оподаткування, то необхідно провести відповідне донарахування податкових зобов’язань. :

  • Дт 441 Кт 641 на суму податку на прибуток з різниці між помилково нарахованими витратами та нарахованою амортизацією.

Також, відповідні коригування повинні бути засвідченні первинним документом. Мінфін у листі від 13.12.2004 р. №31-04200-30-10/22823 зазначив, що у разі виявлення помилки в облікових регістрах передбачено складання бухдовідки, яка, своєю чергою, буде підставою (первинним документом) для виправного запису до відповідного регістру бухобліку.

Про застосування бухдовідки при виправленні помилок ми писали тут>>> 

ДФСУ роз’яснювала, що у разі якщо внаслідок виправлення помилок у фінзвітності змінюються показники, зокрема показник рядка 01 "Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку" або рядка 02 "Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до П(С)БО або МСФЗ, податкової декларації, такі показники підлягають виправленню.

Пункт 50.1 ПКУ встановлює що для виправлення помилок у поданій звітності платник податку має 1095 днів з дня граничного терміну подання такої декларації та пропонує на вибір платника податків два методи коригування податкової звітності:

  • шляхом подання уточнюючого розрахунку до такої податкової декларації (при цьому сплачується сума недоплаченого податку на прибуток та штраф у розмірі 3% від такої суми);
  • шляхом зазначення відповідних уточнених показників у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період (при цьому сума до сплати періоду збільшується на суму недоплати зі сплатою штрафу у розмірі 5% від такої суми).

Крім цього, підприємство повинно сплатити пеню на суму заниження за весь період такого заниження у розмірі 120% річних облікової ставки НБУ, що діє на день такого заниження. 

У першому методі, при поданні уточнюючого розрахунку за відповідний податковий період, у колонці 4 зазначається сума, що була зазначена в відповідній податковій декларації, у колонці 5 – відкоригована сума, і в рядку 6 відповідно різниця, що виникає.

Також постає питання необхідності подання уточненої фінзвітності разом з уточненою декларацією про прибуток. Податківці у листі від 26.05.2016 р. №11515/6/99-99-15-02-01-15 рекомендують подавати таку уточнену звітність. Про те ж каже і п. 5 П(С)БО 6: «виправлення помилок, які відносяться до попередніх періодів, вимагає повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінансовій звітності».

У другому методі при поданні декларації з податку на прибуток за період у якому було виявлено помилку, подається додаток ВП для кожного періоду, що підлягає коригуванню. При цьому сума збільшення податкового зобов’язання згідно цього додатку, а також сума пені та штрафу переноситься до відповідного рядка у розділі «Самостійне виправлення помилок».

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202582
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202550
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025201
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202585
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202541