• Посилання скопійовано

Закриття аптеки: що з товарними залишками?

Засновник, він же директор, має кілька підприємств з ліцензіями на роздрібний продаж лікарських засобів. Торгівля ведеться із застосуванням РРО. Одну аптеку планує закрити, в якій є залишки непроданих ліків. Яким чином передати залишки лікарських засобів з одного підприємства на інше і як це відобразити в обліку?

Згідно з ст. 19 Закону України «Про лікарські засоби» від 04.04.1996 р. №123/96-ВР оптова, роздрібна торгівля лікарськими засобами на території України здійснюється підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами - підприємцями на підставі ліцензії, яка видається в порядку, встановленому законодавством.  Також цей вид діяльності зазначено у пп. 10 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 р. №222-VIII.

Тобто для того, щоб одноразово продати товарні залишки аптеки, що закривається,  іншому підприємству, власник аптеки повинен мати ліцензію на оптову торгівлю лікарськими засобами. Порядок видачі ліцензій, зокрема, на оптову торгівлю лікарськими засобами, визначено у  Ліцензійних умовах провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою КМУ від 30.11.2016 р. №929.

Договір комісії, за яким можна було б передати весь товарний залишок аптеки, що закривається, іншому підприємству цього ж власника для подальшої реалізації, в цій ситуації укласти не можна, тому що згідно з п. 2.3 Правил комісійної торгівлі непродовольчими товарами, затвердженими Наказом МЗЕЗ від 13.03.1995 р. №37, лікувальні засоби і вироби медичного призначення не приймаються для комісійного продажу.

На нашу думку, варто звернути  увагу на п. 3.5.16  Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, затверджених Наказом МОЗ від 31.10.2011 р. №723: «у разі повного припинення роботи аптеки або її ліквідації забороняється здійснювати діяльність через структурні підрозділи, які підпорядковані цій аптеці, крім випадків, коли структурні підрозділи аптеки, що припинила діяльність, перепідпорядковані наказом керівника ліцензіата іншій аптеці, про що письмово повідомляється Держлікслужба України, яка вносить відповідні зміни в Ліцензійний реєстр». Якщо в межах одного ліцензіата буде працювати кілька аптек, то у разі закриття однієї з них можна передати іншій залишок непроданих лікарських засобів.

Тож в зазначеній ситуації можна запропонувати такі варіанти:

  • закривати аптеку після розпродажу лікарських засобів вроздріб;
  • для оптового перепродажу залишку лікарських засобів іншому підприємству отримати ліцензію на оптовий продаж.

У першому випадку бухгалтерський облік роздрібного продажу лікарських засобів ведеться без змін, таким самим чином, яким він вівся до прийняття рішення про закриття аптеки.

У другому випадку операція з оптового продажу ліків (за наявності відповідної ліцензії)  відображається в обліку таким чином:

  • Дт 361 Кт 702 – дохід від продажу з ПДВ;
  • Дт 702 Кт 641/ПДВ – податкові зобов’язання з ПДВ за ставкою 7%;
  • Дт 902 Кт 281 – списання собівартості проданих лікарських засобів;
  • Дт 311 Кт 361 – надходження оплати від покупця за продані лікарські засоби.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік пошкодженого імпортного товару: ПДВ та податок на прибуток
    Підприємство отримало імпортний товар, пошкоджений під час транспортування (намокання). На 31.07.2025 р. пред'явлено претензію перевізнику на 107 тис. грн. На 07.10.2025 р. отримано страхове відшкодування 48 тис. грн. Товар обліковується на складі, планується його відновлення та подальший продаж. Що з податком на прибуток та ПДВ (податковий кредит, податкові зобов'язання, ПН) при частковому відновленні та продажу товару? Які наслідки некоригування ПК та нереєстрації ПН у разі неможливості відновлення? Яке відображення претензії та відшкодування у бухобліку?
    27.10.202510
  • Безоплатно отримані ОЗ: що в бухобліку?
    Підприємством були безоплатно отримані ОЗ. Під час використання ці ОЗ ремонтувались, витрати на ремонт відносились на їх балансову вартість. Тепер такі ОЗ списуються. Як відобразити цю операцію в бухгалтерському обліку?
    27.10.202533
  • Списання майна комунального підприємства, розташованого в зоні бойових дій
    Який порядок списання з балансу комунального підприємства майна, яке знищено, пошкоджено або стало непридатними для використання внаслідок активних бойових дій та знаходиться на території, де ці дії тривають чи відбувалися?
    27.10.20259
  • Часткова оплаті за ТМЦ: облік доходу та ПДВ "єдинника" ІІІ групи
    ФОП, платник єдиного податку ІІІ групи та ПДВ, здійснив реалізацію ТМЦ. На повну суму продажу складено та зареєстровано податкову накладну. Отримано лише часткову оплату (10%), яку ФОП відобразив у доходах. Оскільки покупець не планує сплачувати залишок, то як бути з відображенням доходу?
    27.10.202519
  • Витрати на сертифікацію системи менеджменту: як облікувати?
    На який рахунок бухобліку слід віднести витрати, пов'язані з отриманням сертифікату на систему менеджменту якості (наприклад, ISO), з метою коректного відображення у фінзвітності підприємства?
    27.10.202528