• Посилання скопійовано

Облік втрати товару, переданому на відповідальне зберігання

Поклажодавець передав товар на відповідальне зберігання зберігачу. Під час зберігання частина товару була втрачена, відповідно, не була повернута поклажодавцю. Відповідальність зберігача перед поклажодавцем застрахована. Яким чином поклажодавцю слід відобразити в обліку цю ситуацію?

У поклажодавця, як правило,  товар, який передано на відповідальне зберігання, обліковується на окремому субрахунку 281 «Товари на складі» (наприклад, 281/1 «Товари на відповідальному зберіганні»).

Витрати на послуги зберігання товару, придбаного для подальшого продажу, відображаються на рахунку 93 «Витрати на збут» проведенням Дт 93 Кт 631.

Договір зберігання, як правило, не передбачає переходу права власності на товар від поклажодавця до зберігача. Однак ЦКУ передбачає можливість переходу права власності на річ, визначену родовими ознаками, лише якщо це прямо передбачено у договорі зберігання (ст. 958 ЦКУ). Більш докладно про договори  зберігання ми писали тут.

Якщо договір зберігання такий перехід права власності не передбачає, операції з передачі товарів на зберігання не є продажем таких товарів або їх постачанням. Таким чином, зазначена операція не відображається в податковому обліку поклажодавця. Те саме стосується і операції з повернення таких товарів від зберігача.

При наданні послуг відповідального зберігання, як правило, страхується відповідальність зберігача перед поклажодавцем на випадок форс-мажорних обставин - вибухів, пожеж, крадіжок зі зломом, падіння пілотованих об'єктів, стихійних лих і т.д. За рахунок такої страховки можна покрити витрати на відшкодування вартості товару поклажодавцю.

Бухгалтерський облік операцій, коли зберігач не зберіг отримані товари, у  поклажодавця встановлено п. 5.11 Методрекомендацій. У разі якщо передані на відповідальне зберігання запаси витрачені зберігачем запасів, власник таких запасів їх первісну вартість списує з рахунків обліку запасів з включенням до інших операційних витрат за дебетом субрахунка 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей» і внесенням даних до позабалансового субрахунка 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей». На підставі документів про задоволення позову або інших документів досудового врегулювання, що свідчать про досягнення згоди щодо відшкодування втрат, власник запасів визнає дебіторську заборгованість та інші операційні доходи за кредитом субрахунка 716 «Відшкодування раніше списаних активів» з одночасним виключенням даних з позабалансового субрахунка 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей».

Якщо в момент придбання товарів поклажодавець відобразив податковий кредит із ПДВ, то при виявленні недостачі він повинен нарахувати податкові зобов'язання на купівельну вартість товару – через неможливість використовувати товари, яких не вистачає, у господарській діяльності (п. 198.5 ПКУ). При цьому, відповідно до п. 11 Інструкції №141, сума податкового зобов’язання, нарахованого відповідно до п. 198.5 ПКУ, відображається за дебетом субрахунку 643 «Податкові зобов’язання», аналітичний рахунок «Податкові зобов’язання, що підлягають коригуванню», і кредитом субрахунку 641 «Розрахунки за податками», аналітичний рахунок «Розрахунки за податком на додану вартість», суми нарахованого податку зараховуються до первісної вартості товарів, необоротних активів, вартості послуг у кореспонденції з кредитом субрахунку 643 «Податкові зобов’язання», аналітичний рахунок «Податкові зобов’язання, що підлягають коригуванню».

Приклад обліку операцій наведено в таблиці.


Зміст господарської операції

Дебет

Кредит

Сума, грн

Передано товар на склад зберігачу (документ - акт приймання-передачі)

281/1

281

1000,00

Списано на витрати виявлену недостачу (документ - інвентаризаційна порівнювальна відомість (форма №инв-19)*

947

281/1

260,00

Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ на суму недостачі 

643

641/ПДВ

52,00

Списане податкові зобов'язання з ПДВ на витрати

281/1

947

643

281/1

52,00

52,00

Визнано заборгованість зберігача за товар, якого не вистачає

374

716

312,00

Отримано відшкодування від зберігача

311

374

312,00

* Затверджена Постановою Держкомстату СРСР від 28.12.89 р. №241.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025129
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202550
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025207
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202587
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202541