• Посилання скопійовано

Інвестиційна нерухомість: облік витрат на придбання до доведення до стану, придатного для використання

Підприємство в кінці 2015 р. придбало майновий комплекс (офісне приміщення і цех), який був в стані не придатному для експлуатації. У 2016 р. підприємство здійснювало ремонтні роботи. На яких рахунках обліковувати витрати на придбання будматеріалів і послуги будтехніки сторонніх організацій, якщо комплекс буде здаватися в оренду? Якими стандартами бухобліку користуватися?

Інвестиційна нерухомість ― це власні чи орендовані на умовах фінансової оренди земельні ділянки, будівлі, споруди, які розташовуються на землі, утримувані з метою отримання орендних платежів і/або збільшення власного капіталу, а не для виробництва й постачання товарів, надання послуг, адміністративної мети чи продажу  під час звичайної діяльності (п. 4 П(С)БО 32 «Інвестиційна нерухомість»).

Таким чином, якщо підприємство планує використовувати придбані ОЗ у вигляді офісного приміщення та цеху цілком виключно для здачі в оренду, тобто такі ОЗ не планують використовувати для виробництва, або постачання товарів чи надання послуг, або ж в адміністративних цілях, тоді для обліку та відображення таких ОЗ у фінзвітності слід використовувати П(С)БО 32.

Детально про те як вести облік придбаної нерухомості, якщо частина буде використовуватися у госпдіяльності підприємства, а частина здаватися в оренду, детально читайте тут.

Відповідно до п. 10 П(С)БО 32 первісна вартість придбаної інвестиційної нерухомості складається з таких витрат:

- суми, що сплачують постачальникам (продавцям) та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків); 

- реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються у зв'язку з придбанням (отриманням) прав на інвестиційну нерухомість; 

- суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) інвестиційної нерухомості (якщо вони не відшкодовуються підприємству); 

- юридичні послуги, комісійні винагороди, пов'язані з придбанням інвестиційної нерухомості; 

- інші витрати, безпосередньо пов'язані з придбанням та доведенням об'єктів інвестиційної нерухомості до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

До введення об’єкта ОЗ в експлуатацію витрати, пов’язані із його придбанням та доведенням до стану, придатним до використання, обліковуються як капітальні інвестиції.

За п. 11 П(С)БО 32 первісною  вартістю інвестиційної нерухомості,  створеної підприємством,  є  її  вартість, визначена на дату початку використання інвестиційної нерухомості, виходячи із загальної суми витрат на її створення. 

Згідно з Інструкцією №291, субрахунок 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» призначений для обліку витрат на придбання або виготовлення власними силами матеріальних активів, облік яких ведеться на рахунку 10 «Основні засоби» (крім об'єктів будівництва та основного стада).

Таким чином, до введення в експлуатацію інвестиційної нерухомості всі витрати на придбання такої нерухомості та інші витрати, безпосередньо пов'язані з придбанням та доведенням об'єктів інвестиційної нерухомості до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою, тобто із метою здачі в оренду, обліковуються за Дт субрахунку 152 (Дт 152 Кт 631, 685, 20, 22, 661 й т.п.).

Операції з інвестиційною нерухомістю оформляються тими самими первинними документами, що й операції з основними засобами. Наприклад, введення в експлуатацію інвестиційної нерухомості оформляється актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (типова ф. №ОЗ-1, затверджена наказом Мінстату України «Про затвердження типових форм первинного обліку» від 29.12.95 р. № 352). Аналітичний облік кожного об'єкта інвестиційної нерухомості ведеться в Інвентарній картці обліку основних засобів (типова ф. №ОЗ-6, затверджена наказом № 352) тощо.

Введення в експлуатацію ОЗ, які є інвестиційною нерухомістю згідно з П(С)БО 32, відображається проведенням Дт 100 Кт 152.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»