• Посилання скопійовано

Інвестиційна нерухомість: облік витрат на придбання до доведення до стану, придатного для використання

Підприємство в кінці 2015 р. придбало майновий комплекс (офісне приміщення і цех), який був в стані не придатному для експлуатації. У 2016 р. підприємство здійснювало ремонтні роботи. На яких рахунках обліковувати витрати на придбання будматеріалів і послуги будтехніки сторонніх організацій, якщо комплекс буде здаватися в оренду? Якими стандартами бухобліку користуватися?

Інвестиційна нерухомість ― це власні чи орендовані на умовах фінансової оренди земельні ділянки, будівлі, споруди, які розташовуються на землі, утримувані з метою отримання орендних платежів і/або збільшення власного капіталу, а не для виробництва й постачання товарів, надання послуг, адміністративної мети чи продажу  під час звичайної діяльності (п. 4 П(С)БО 32 «Інвестиційна нерухомість»).

Таким чином, якщо підприємство планує використовувати придбані ОЗ у вигляді офісного приміщення та цеху цілком виключно для здачі в оренду, тобто такі ОЗ не планують використовувати для виробництва, або постачання товарів чи надання послуг, або ж в адміністративних цілях, тоді для обліку та відображення таких ОЗ у фінзвітності слід використовувати П(С)БО 32.

Детально про те як вести облік придбаної нерухомості, якщо частина буде використовуватися у госпдіяльності підприємства, а частина здаватися в оренду, детально читайте тут.

Відповідно до п. 10 П(С)БО 32 первісна вартість придбаної інвестиційної нерухомості складається з таких витрат:

- суми, що сплачують постачальникам (продавцям) та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків); 

- реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються у зв'язку з придбанням (отриманням) прав на інвестиційну нерухомість; 

- суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) інвестиційної нерухомості (якщо вони не відшкодовуються підприємству); 

- юридичні послуги, комісійні винагороди, пов'язані з придбанням інвестиційної нерухомості; 

- інші витрати, безпосередньо пов'язані з придбанням та доведенням об'єктів інвестиційної нерухомості до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

До введення об’єкта ОЗ в експлуатацію витрати, пов’язані із його придбанням та доведенням до стану, придатним до використання, обліковуються як капітальні інвестиції.

За п. 11 П(С)БО 32 первісною  вартістю інвестиційної нерухомості,  створеної підприємством,  є  її  вартість, визначена на дату початку використання інвестиційної нерухомості, виходячи із загальної суми витрат на її створення. 

Згідно з Інструкцією №291, субрахунок 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» призначений для обліку витрат на придбання або виготовлення власними силами матеріальних активів, облік яких ведеться на рахунку 10 «Основні засоби» (крім об'єктів будівництва та основного стада).

Таким чином, до введення в експлуатацію інвестиційної нерухомості всі витрати на придбання такої нерухомості та інші витрати, безпосередньо пов'язані з придбанням та доведенням об'єктів інвестиційної нерухомості до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою, тобто із метою здачі в оренду, обліковуються за Дт субрахунку 152 (Дт 152 Кт 631, 685, 20, 22, 661 й т.п.).

Операції з інвестиційною нерухомістю оформляються тими самими первинними документами, що й операції з основними засобами. Наприклад, введення в експлуатацію інвестиційної нерухомості оформляється актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (типова ф. №ОЗ-1, затверджена наказом Мінстату України «Про затвердження типових форм первинного обліку» від 29.12.95 р. №352). Аналітичний облік кожного об'єкта інвестиційної нерухомості ведеться в Інвентарній картці обліку основних засобів (типова ф. №ОЗ-6, затверджена наказом №352) тощо.

Введення в експлуатацію ОЗ, які є інвестиційною нерухомістю згідно з П(С)БО 32, відображається проведенням Дт 100 Кт 152.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік та дисконтування довгострокової поворотної фінансової допомоги
    Підприємство отримало довгострокову поворотну фінансову допомогу (ПФД) на суму 1 000 000 грн терміном на 10 років. Як розрахувати суму дисконту згідно з вимогами НП(С)БО та якими бухгалтерськими записами відобразити операцію отримання та дисконтування зобов'язання за цією ПФД?
    14.11.202553
  • Бухгалтерські проведення при виконанні робіт з фарбування
    Які бухгалтерські проведення застосовуються для відображення операцій з виконання робіт з фарбування металовиробів, за умови, що придбана фарба обліковується на Рахунку 28 "Товари"?
    14.11.202536
  • Повернення ПДВ від іноземного постачальника: що в обліку?
    ТОВ (платник податку на прибуток та ПДВ) займається міжнародними вантажними перевезеннями. Оплату за дороги (автобан) здійснює у валюті зі свого разрахункового рахунку. Зараз компанія, якій оплачуються дані послуги, повертає суму сплаченого ПДВ. Як таку операцію показати в бухобліку?
    13.11.202519
  • Облік товару: від пачок до штук за одним кодом УКТ ЗЕД
    Підприємство оприбуткувало товар у пачках по 1000 штук у кожній (загалом 1 пачка = 3 одиниці товару, всього - 3000 одиниць). Реалізація планується поштучно. Як правильно відобразити в обліку та звітності перехід від пачок до штук за одним кодом УКТ ЗЕД, щоб уникнути розбіжностей при перевірці податковими органами?
    13.11.202541
  • Списання в бухобліку асфальтобетонного покриття
    Яка коректна методика бухгалтерського обліку та документальне оформлення списання (вибуття/ліквідації) асфальтобетонного покриття (дороги, майданчика), яке обліковується як об'єкт основних засобів відповідно до вимог НП(С)БО?
    13.11.202543