• Посилання скопійовано

Облік товарів, що не використовуються у госпдіяльності

Підприємство (ТОВ) оплатило зі свого розрахункового рахунку покупку принтера, але не поставило його на баланс, не амортизує і не враховує в податковому обліку і в визначенні доходу. Чи може підприємство оплачувати зі свого розрахункового рахунка товари або послуги не враховуючи їх в діяльності фірми? Чи буде при цьому відповідальність?

За ст. 1 Закону про бухоблік господарська операція - дія або подія,  яка викликає зміни  в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.

Тож при оплаті за придбаний принтер було здійснено господарську операцію, тому її відображення в обліку є обов’язковим.

При невідображенні принтера в обліку порушуються основні принципи бухгалтерського обліку та фінансової звітності, а саме принцип повного висвітлювання. За ст. 5 Закону про бухоблік повне висвітлення передбачає, що фінансова звітність повинна містити всю інформацію  про  фактичні  та  потенційні наслідки господарських операцій та подій, здатних вплинути на рішення, що приймаються на її основі.

Тому потрібно виправити помилку бухгалтера і поставити на баланс принтер на підставі документів про його придбання. Виправляти її потрібно буде відповідно до П(С)БО 6. По-перше, потрібно на підставі первинних документів про придбання принтера зробити проведення Д-т 15 К-т 631. 

Якщо ж документи на придбання не збереглися, треба провести інвентаризацію і оприбуткувати такий принтер як надлишок активів. За п. 1.5 розд. ІІІ Положення щодо інвентаризації у разі виявлення об’єктів, що не знаходяться на обліку, а також об’єктів, дані про які відсутні в обліку, потрібно зазначити у інвентаризаційному опису відсутні відомості і технічні показники про такі об’єкти. Як правило, виявлені надлишки одразу потрапляють до складу інших доходів підприємства. Оцінка виявлених об’єктів проводиться за справедливою вартістю. Але, як рекомендують податківці, основні засоби, надлишки яких виявлено під час інвентаризації оприбутковуються зі збільшенням доходів майбутніх періоді. Тобто робиться проведення Дт 10 (15) Кт 69, а визнаються такі доходи проведенням Дт 69 Кт 746 під час нарахування амортизації такого основного засобу, пропорційно нарахованого зносу. Втім, як бачимо, припустимим є і проведення Дт 10 (15) Кт 424, з аналогічним результатом – проведення Дт 424 Кт 746 здійснюватиметься під час нарахування амортизації цього об’єкта.     

Якщо принтер не тільки придбано, а він використовується підприємством, потрібно скласти акт за формою ОЗ-1 та відобразити введення його в експлуатацію проведенням Д-т 10 К-т 15. Також потрібно провести нарахування амортизації принтера. 

Якщо ненарахована сума амортизації протягом декількох років впливала на фінрезультат підприємства попередніх періодів у вигляді неправильно визначеної суми витрат, тому така помилка виправляється шляхом коригування сальдо рахунку 44 на початок звітного року, тобто на початок 2016 року, у якому й було виявлено помилку.

Виправлення помилки із заниження сум амортизації за минулі періоди слід відобразити таким проведенням: Дт 44 Кт 13. Якщо ж принтер було придбано у 2016 році, то, оскільки звітний рік ще не закінчився, є ще час виправити помилку шляхом додаткового запису: Дт 23, 91-94 Кт 13.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Витрати на послуги поліграфа: облік і документальне оформлення
    Як правильно оформити акт наданих послуг на проведення поліграфної перевірки майбутнього працівника, щоб ці витрати були визнані госпдіяльністю? Чи вважається достатнім формулювання "консультаційно-інформаційні послуги" у найменуванні і чи є ризики невизнання витрат, якщо перевірка проводиться особі, яка ще не є офіційно працевлаштованим співробітником?
    19.09.202518
  • Бухгалтерський облік отриманої банківської гарантії
    Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку отриману банківську гарантію, надану як забезпечення виконання зобов'язань, та які документи є підставою для такого відображення?
    18.09.202534
  • Чи буде штраф за відсутність сертифікату за ведення військового обліку у відповідальної особи?
    На підприємстві відповідальна особа за ведення ВО не має сертифікату з навчання по військовому обліку. Які штрафи передбачені?
    18.09.2025352
  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    18.09.202538
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    18.09.202528