• Посилання скопійовано

Облік товарів, що не використовуються у госпдіяльності

Підприємство (ТОВ) оплатило зі свого розрахункового рахунку покупку принтера, але не поставило його на баланс, не амортизує і не враховує в податковому обліку і в визначенні доходу. Чи може підприємство оплачувати зі свого розрахункового рахунка товари або послуги не враховуючи їх в діяльності фірми? Чи буде при цьому відповідальність?

За ст. 1 Закону про бухоблік господарська операція - дія або подія,  яка викликає зміни  в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.

Тож при оплаті за придбаний принтер було здійснено господарську операцію, тому її відображення в обліку є обов’язковим.

При невідображенні принтера в обліку порушуються основні принципи бухгалтерського обліку та фінансової звітності, а саме принцип повного висвітлювання. За ст. 5 Закону про бухоблік повне висвітлення передбачає, що фінансова звітність повинна містити всю інформацію  про  фактичні  та  потенційні наслідки господарських операцій та подій, здатних вплинути на рішення, що приймаються на її основі.

Тому потрібно виправити помилку бухгалтера і поставити на баланс принтер на підставі документів про його придбання. Виправляти її потрібно буде відповідно до П(С)БО 6. По-перше, потрібно на підставі первинних документів про придбання принтера зробити проведення Д-т 15 К-т 631. 

Якщо ж документи на придбання не збереглися, треба провести інвентаризацію і оприбуткувати такий принтер як надлишок активів. За п. 1.5 розд. ІІІ Положення щодо інвентаризації у разі виявлення об’єктів, що не знаходяться на обліку, а також об’єктів, дані про які відсутні в обліку, потрібно зазначити у інвентаризаційному опису відсутні відомості і технічні показники про такі об’єкти. Як правило, виявлені надлишки одразу потрапляють до складу інших доходів підприємства. Оцінка виявлених об’єктів проводиться за справедливою вартістю. Але, як рекомендують податківці, основні засоби, надлишки яких виявлено під час інвентаризації оприбутковуються зі збільшенням доходів майбутніх періоді. Тобто робиться проведення Дт 10 (15) Кт 69, а визнаються такі доходи проведенням Дт 69 Кт 746 під час нарахування амортизації такого основного засобу, пропорційно нарахованого зносу. Втім, як бачимо, припустимим є і проведення Дт 10 (15) Кт 424, з аналогічним результатом – проведення Дт 424 Кт 746 здійснюватиметься під час нарахування амортизації цього об’єкта.     

Якщо принтер не тільки придбано, а він використовується підприємством, потрібно скласти акт за формою ОЗ-1 та відобразити введення його в експлуатацію проведенням Д-т 10 К-т 15. Також потрібно провести нарахування амортизації принтера. 

Якщо ненарахована сума амортизації протягом декількох років впливала на фінрезультат підприємства попередніх періодів у вигляді неправильно визначеної суми витрат, тому така помилка виправляється шляхом коригування сальдо рахунку 44 на початок звітного року, тобто на початок 2016 року, у якому й було виявлено помилку.

Виправлення помилки із заниження сум амортизації за минулі періоди слід відобразити таким проведенням: Дт 44 Кт 13. Якщо ж принтер було придбано у 2016 році, то, оскільки звітний рік ще не закінчився, є ще час виправити помилку шляхом додаткового запису: Дт 23, 91-94 Кт 13.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення заборгованості за послуги зберігання: виправлення помилок минулих періодів
    Підприємство (зберігач) зберігало паливо Держрезерву у 2018-2022 роках. Держрезерв мав відшкодувати витрати на зберігання, але не зробив цього. Зберігач не відображав цю заборгованість в обліку. У 2025 році зберігач звернувся до суду. Чи потрібно відобразити борг Держрезерву в обліку, в який період та якими проведеннями?
    12.06.202521
  • Облік та документи для ФОПа - "єдинника" ІІІ групи: виробництво та продаж 3D-виробів
    Фізособа-підприємець на ЄП ІІІ групи, неплатник ПДВ, планує продавати через інтернет вироби, надруковані на власному 3D-принтері. Які первинні документи необхідно мати на виготовлений товар? Чи обов'язково купувати 3D-принтер та витратні матеріали (філамент) з рахунку ФОПа? Як правильно вести діяльність та які документи завжди мати при собі?
    12.06.202524
  • Як відображати в обліку показники графи 47 митної декларації?
    Що означають показники графи 47 митної декларації на імпорт та як їх відображати в бухобліку? Як відображати сплачену за МД суму ПДВ в декларації з ПДВ, якщо в графі СП щодо цього платежу проставлено код «05»?
    12.06.202544
  • Облік матеріалів при виконанні робіт за кордоном: експорт та включення до актів
    ТОВ "А" (резидент України) виконує ремонтні роботи в Польщі для іншого резидента України. Матеріали для робіт закуповуються в Києві та доставляються до Польщі власним транспортом без митного оформлення. Чи має право ТОВ "А" включати ці матеріали до актів виконаних робіт та чи потрібно оформлювати експортну декларацію на вивезення матеріалів?
    11.06.202526
  • Податковий кредит ТОВ при безоплатному отриманні ОЗ від ФОПа
    ТОВ безоплатно отримало основні засоби від ФОПа на загальній системі оподаткування, який є платником ПДВ. ФОП зареєстрував податкову накладну на операцію передачі ОЗ. Чи має ТОВ право на податковий кредит з ПДВ за такою ПН, за умови використання ОЗ в оподатковуваних операціях у госпдіяльності?
    10.06.2025184