• Посилання скопійовано

Чи амортизуються витрати, пов’язані із викупом земельної ділянки

Підприємство викупило у міської ради земельну ділянку, яка була в оренді. На цій ділянці знаходяться промислові приміщення, здійснюється виробнича діяльність. Що з бухгалтерським та податковим обліком витрат? Чи будуть амортизуватися витрати, пов’язані з викупом?

Бухоблік

Земельні ділянки відповідно до пп. 5.1.1 П(С)БО 7 «Основні засоби» є однією із груп, що належать до основних засобів.

Придбані основні засоби (у т. ч. земельні ділянки) зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю (п. 7 П(С)БО 7).

Перелік витрат, які включаються до первісної вартості об’єкта основних засобів, визначені п. 8 П(С)БО 7. При цьому вартість земельних ділянок та природних ресурсів не є об’єктом амортизації (п. 22 П(С)БО 7).

Таким чином, вартість, за якою земельні ділянки оприбутковують на баланс, не амортизується протягом всього строк користування такою земділянкою.

Аби з’ясувати, що відноситься до первісної вартості земділянки звернемося до вже згаданого п. 8 П(С)БО 7. Так, первісна вартість об'єкта основних засобів складається з таких витрат:

  • суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству/установі);
  • витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
  • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Відмітимо, що такі витрати як вартість послуг нотаріуса, землевпорядних установ й інших організацій включаються до первісної вартості основного засобу у розрізі платежів, що здійснюються в зв'язку із безпосереднім придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів згідно з п. 8 П(С)БО 7.

При викупі земділянки у будуть наступні проведення:

  • Дт 152 Кт 631 – отримано земділянку;
  • Дт 152 Кт 685 – супутні витрати по оформленню прав на земділянку;
  • Дт 101 Кт 152 – отримано держакт право власності на землю.

Таким чином, витрати на придбання земельної ділянки капіталізуються у створенні об'єкта основного засобу, первісна вартість якого не амортизується протягом всього строку користування земділянкою. Тобто у підприємства не буде бухоблікових витрат ні при придбанні земділянки, ні при її використанні. Вони  зявляться лише при продажу земділянки у вигляді собівартості реалізованих необоротних активів.

Якщо ж підприємство здійснить будь-які витрати із поліпшення землі (наприклад, меліорація), тоді створиться окремий об’єкт основних засобів (субрахунок 102), який вже підлягає амортизації:

  • Дт 152 Кт 685 – проведено роботи із поліпшення землі;
  • Дт  641 Кт 685 – ПК з ПДВ;
  • Дт 102 Кт 152 – сторно об’єкт ОЗ «капітальні поліпшення землі»;
  • Дт 91-94 Кт 131 – нараховано амортизацію.

Зауважимо! Підприємство може нести капітальні витрати з поліпшення земель, не пов'язаного з будівництвом, такі як меліорація, осушення, іригаційні та інші роботи. Вартість таких робіт обліковується окремо, як одна із груп основних засобів - капітальні витрати на поліпшення земель, не пов'язані з будівництвом (пп. 5.1.2 П(С)БО 7) - й амортизується у загальному порядку.

 

Податковий облік

Податківці у підкатегорії 102.05 ресурсу «ЗІР»* роз’яснили, що вартість земельних ділянок не підлягає амортизації у податковому обліку. Адже, у пп. 138.3.1 ПКУ чітко говориться, що розрахунок податкової амортизації основних засобів або нематеріальних активів здійснюється відповідно до П(С)БО з урахуванням обмежень, встановлених пп. 14.1.138 ПКУ, пп. 138.3.2 - 138.3.4 п. 138.3 ПКУ.

Як ми з’ясували, у бухобліку вартість земельних ділянок не амортизується, більше того, згідно з пп. 14.1.138 ПКУ вартість землі не є основним засобом для цілей ПКУ, а тому пп. 138.3.1 ПКУ щодо податкової амортизації не поширюється на земельні ділянки.

______________

* Запитання: «Чи підлягають амортизації у податковому обліку земельні ділянки, природні ресурси, малоцінні необоротні активи та бібліотечні фонди?».

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202514
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025227
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025686
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202542