• Посилання скопійовано

Постачання безоплатної рекламної продукції: що з обліком та оподаткуванням?

Нерезидент періодично постачає безоплатну рекламну продукцію з позначкою "не для продажу". Але підприємство на митниці сплачує ПДВ (20%) та всі понесені витрати з перевезення і розмитнення. З них складається так звана ціна цієї продукції. Як її обліковувати і списати? Чи нараховувати ПДВ?

Дійсно, оскільки йдеться про рекламні матеріали, які отримані безоплатно та призначаються для безоплатної роздачі, в бухгалтерському обліку такі цінності мають назву «запаси». А отже, їх первісна вартість визначатиметься згідно з п. 12 П(С)БО 9 (якщо суб’єкт господарювання дотримується національних стандартів бухобліку), за справедливою (тобто, ринковою) вартістю, із урахуванням, тобто, не нижче первісної вартості, встановленої за п. 9 П(С)БО 9. А цей пункт додає до первісної вартості: 

  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням запасів, які не відшкодовуються  підприємству/установі. В даному випадку йдеться про суму ПДВ, сплачену при розмитненні;
  • суми транспортно-заготівельних витрат;
  • суми інших витрат, які безпосередньо пов'язані з придбанням запасів і доведенням їх  до  стану,  в  якому вони придатні для використання у запланованих цілях. До таких витрат, зокрема, належать прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші   прямі  витрати підприємства/установи на  доопрацювання і підвищення якісно технічних характеристик запасів.

Отже, при оприбуткування таких рекламних матеріалів будуть зроблені проведення: 

  • Дт 20 Кт 64, 63, 68 тощо. 

А на суму перевищення справедливої вартості таких матеріалів над витратами, які формують їх первісну вартість, слід буде визнати дохід: 

  • Дт 20 Кт  718. 

Далі, при безоплатній роздачі таких рекламних матеріалів, в бухгалтерському обліку підприємства виникнуть витрати. Але, оскільки йдеться про рекламні матеріали, які не рекламують таке підприємство (а його постачальника), то визнати власні витрати на збут таке підприємство-резидент не може. Отже, списати вартість таких рекламних матеріалів потрібно на інші витрати: 

  • Дт 949 або 977 Кт 20. 

Зауважимо, що жодних коригувань щодо таких витрат в ПКУ стосовно податку на прибуток не передбачено. 

ПЗ з ПДВ в такому випадку не виникне – оскільки відсутня база для оподаткування. Рекламні матеріали отримані й роздані безкоштовно, отже, за п. 188.1 ПКУ, база їх оподаткування дорівнює нулю. Якщо ставитися до обов’язків платника ПДВ прискіпливо, потрібно скласти й зареєструвати податкову накладну на таку безоплатну роздачу з нульовою ціною, об’єктом оподаткування та сумою ПЗ з ПДВ. Звісно, що в декларації з ПДВ така податкова накладна не відображатиметься.

Щодо визнання ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ (при використанні товарів не в господарській діяльності), то, на жаль, цей пункт ПКУ не містить жодних виключень. Хоча більшість фахівців на сьогодні вважає, що немає потреби нараховувати ПЗ з ПДВ і за п. 198.5 ПКУ, оскільки платник податку не скористався правом на ПК з ПДВ при імпорті таких рекламних матеріалів. Так чи інакше, оскільки база нарахування ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ для товарів визначається п. 189.1 ПКУ і це вартість придбання (яка є нульовою), в цьому випадку ПЗ з ПДВ, якщо вже йти буквально за п. 198.5 ПКУ, теж дорівнюватимуть нулю. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік ремонту авто через страхову з франшизою
    Автомобіль обліковується на балансі ТОВ. Після страхового випадку ТОВ сплатило 3100 грн франшизи на рахунок СТО (неплатник ПДВ), решту вартості ремонту (загальна сума - 58 000 грн) сплатила страхова компанія. Як відобразити ці операції в бухобліку? На яку суму має бути складений акт виконаних робіт СТО: на 3100 грн чи на повну суму - 58 000 грн?
    11.12.202520
  • Облік ліквідації зруйнованого зерноскладу
    Зерносклад (1964 р. введення в експлуатацію, залишкова вартість 150 тис. грн) зруйнувався внаслідок обвалення перекриття. Керівництво прийняло рішення про ліквідацію об'єкта. Які дії має виконати бухгалтер у цій ситуації та як правильно відобразити операції в обліку?
    11.12.202513
  • Перенесення податкового кредиту при реорганізації: алгоритм дій та бухоблік
    У зв’язку з припиненням ТОВ «Б» шляхом приєднання до ТОВ «А» було складено передавальний акт від 01.02.2022 р. Рішенням про припинення передбачено перехід усіх активів та зобов’язань до правонаступника, у тому числі сальдо за дебетом субрахунку 641, що включає від’ємне значення з ПДВ. Як перенести цей податковий кредит (ПК) та відобразити операцію у звітності?
    11.12.202516
  • Повернення помилково виплаченої зарплати: які проведення?
    Працівник повертає на розрахунковий рахунок підприємства помилково перераховану йому заробітну плату. Які бухгалтерські проведення необхідно відобразити в обліку при поверненні зайво виплачених коштів?
    11.12.202544
  • Встановлення вартісного критерію ОЗ 70 000 грн у обліковій політиці ТОВ
    Чи може ТОВ на загальній системі оподаткування (малодохідник з ПДВ) встановити в обліковій політиці вартісний критерій основних засобів 70 000 грн та списувати всі ОЗ вартістю до 70 000 грн на витрати у розмірі 100%? Які податкові ризики виникають при застосуванні такого критерію?
    10.12.2025386