• Посилання скопійовано

Включення нарахованої амортизації до витрат під час зупинення діяльності

У певному місяці у підприємства був відсутній виробничий процес та реалізація. Але за деякими основним засобам нараховувалася амортизація за такий період. Коли потрібно включати таку амортизацію до витрат?

Нагадаємо, що з 01.01.2015 р. за п. 134.1 ПКУ об’єкт оподаткування податком на прибуток є скоригований на податкові різниці, у випадках їх застосування, фінансовий результат, який визначений за правилами П(С)БО або МСФЗ. Тож, оскільки бухгалтерський облік є головним, то все буде залежити від правил ведення бухгалтерського обліку.

Відповідно до п. 23 П(С)БО 7 нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством/установою (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації. 

Консервація основних фондів підприємств - це комплекс заходів, спрямованих на довгострокове (але не більш як три роки) зберігання основних фондів підприємств у разі припинення виробничої та іншої господарської діяльності з можливістю подальшого відновлення їх функціонування. Об'єкти ОЗ можуть бути законсервовані у випадку, коли за техніко-економічним обґрунтуванням подальше використання їх у виробництві визнано недоцільним відповідно до п. 2 та 3 Положення про порядок консервації основних виробничих фондів підприємств, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.1997 року №1183. Слід зазначити, що дія цього Положення не поширюється на недержавні підприємства та носять для них рекомендаційний характер.

Тож, якщо підприємство не провело консервацію основних засобів, то з огляду на цю норму призупинення виробничого процесу не є підставою щодо ненарахування амортизації. Але підприємству слід використовувати такий метод амортизації, який може забезпечити мінімальні витрати на амортизацію під час зупинення виробничого процесу.

За п. 7 П(С)БО 16 «Витрати» витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені.

Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені. Оскільки під час повного призупинення виробничих процесів, нарахована амортизація виробничих основних засобів включається до витрат періоду, коли вони були здійснені. При цьому відображаються вони не у складі собівартості реалізованої продукції (за дебетом рахунку 90), а у складі інших витрат (за дебетом субрахунку 949). 

Оскільки процедури переведення основних засобів у консервацію для підприємств небюджетної сфери на сьогодні не затверджено й підприємство самостійно вирішує це питання, то говорити про коригування податкового кредиту, який виник при придбанні таких активів, шляхом нарахування податкових зобов’язань за п. 198.5 ПКУ не слід, оскільки фактично не виникає початку використання таких основних засобів у негосподарській діяльності. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202520
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202535
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025105
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 104
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025488