• Посилання скопійовано

Витрати у будівництві: облік

Підприємство будує багатоквартирний житловий будинок власними силами з метою подальшого продажу. Після того як будинок буде збудований і введений в експлуатацію частина квартир буде продана, а інша частина залишиться на балансі підприємства. На якому рахунку обліковувати витрати на будівництво?

Запитання: Підприємство будує багатоквартирний житловий будинок господарським способом (власними силами) з метою подальшого продажу. Після того як будинок буде збудований і введений в експлуатацію частина квартир буде продана, а інша частина залишиться на балансі підприємства (поки не знайдеться покупець). На якому рахунку обліковувати витрати понесені на будівництво даного будинку і які будуть бухгалтерські проводки після здачі будинку в експлуатацію (продаж і залишок на балансі)?

Відповідь: Спочатку давайте визначимось, які саме господарські операції будуть відбуватись у даному випадку:

1. Підприємство власними силами створює необоротний актив. 

2. З початку створення цього активу підприємство прийняло рішення, що у подальшому він буде утримуватись з метою подальшого продажу.

3. Планується продаж не всього активу цілком, а частинами у межах окремих квартир.


Почнемо з бухгалтерського обліку, оскільки з 1 січня 2015 року він буде основою для обліку таких активів підприємства.

Оскільки йдеться про будівництво необоротного активу, то витрати на нього капіталізуються. Таким чином, на субрахунку 151 "Капітальне будівництво" відображаються витрати на будівництво, що здійснюється як господарським, так і підрядним способом для власних потреб підприємства. На цьому субрахунку також ведеться облік устаткування, що підлягає монтажу в процесі будівництва.

Оскільки цей актив від самого початку створювався з метою продажу, то подальший його облік треба здійснювати у відповідності з П(С)БО 27 «Необоротні активи, утримувані для продажу та припинена діяльність». 

Так П(С)БО 27 визначає, що необоротний актив та група вибуття визнаються утримуваними для продажу y разі, якщо:

• економічні вигоди очікується отримати від їх продажу, а не від їх використання за призначенням;

• вони готові до продажу в їх теперішньому стані;

• їх продаж, як очікується, буде завершено протягом року з дати визнання їх такими, що утримуються для продажу;

• умови їх продажу відповідають звичайним умовам продажу для подібних активів;

• здійснення їх продажу має високу ймовірність, зокрема, якщо керівництвом підприємства підготовлено відповідний план або укладено контракт про продаж, здійснюється їх активна пропозиція на ринку за ціною, що відповідає справедливій вартості.

Якщо щодо активу, який будується та планується на продаж, виконуються всі вищезазначені вимоги, визнається об’єкт оборотних активів – нерухомість, утримувана для продажу. І підприємству треба зробити проведення дебет 286 «Необоротні активи та групи вибуття, які утримуються для продажу» та кредит 151 «Капітальне будівництво» на усю суму витрат, пов’язаних із таким будівництвом. 

Зазначимо, що не зважаючи на капіталізацію витрат на будівництво, амортизація на необоротні активи та групи вибуття, утримувані для продажу, не нараховується.

Крім того, оскільки підприємство ще на стадії будівництва вже вирішило, що будівля буде продаватися частками (поквартирно), то цьому етапі варто сформувати собівартість кожної з квартир, які будуть у подальшому реалізовуватись. Тож, визнавати як нерухомість, утримувану для продажу, доцільно не будинок в цілому (однією сумою), а кілька об’єктів (по кількості квартир), які у подальшому і будуть реалізовуватися. Але сумарна вартість таких об’єктів не повинна перевищувати акумульовані на рахунку 151 витрати на створення цього будинку. 

Для цього є кілька способів:

1. Спочатку визнаєте собівартість 1м² збудованого житла, а потім цю вартість помножуєте на кількість квадратних метрів відповідної квартири. У цьому випадку послуги експертної оцінки Вам будуть не потрібні, а собівартість буде найбільш наближена до реальної.

2. Можна призначити експертну оцінку кожної збудованої квартири, яка повинна визначити вартість окремої квартири у цілому домі.

Наприклад загальна собівартість будівництва 100 тис. грн., в домі 10 однакових квартир, тому в дебет рахунку 286 повинно попасти 10 активів, які утримуються для подальшого продажу з собівартістю по 10 тис. грн. кожен.

У подальшому облік продажу таких активів здійснюється за загальними правилами бухгалтерського обліку для такої реалізації. Тобто робляться наступні проведення (візьмемо цифри з прикладу який ми навели вище):*

№п/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума

Дт

Кт

1.

Реалізовано квартиру у багатоквартирному будинку

361

712

15 0000

2.

Відображено податкові зобов’язання з ПДВ*

712

641

2500

3.

Отримано кошти від покупця

301 (311)

361

15 000

4.

Списано собівартість реалізованого необоротного активу (однієї квартири)

943

286

10 000

5.

Сформовано фінансовий результат від продажу однієї квартири

791

943

10 000

712

791

12 500

Оскільки підприємство будує будівлю власними силами, то перший продаж житла оподатковується ПДВ згідно із пп. 197.1.14 ПКУ

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Дрючин Дмитро

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202413
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442