• Посилання скопійовано

Безоплатне отримання основних фондів не призводить до виникнення доходів в момент отримання

Комунальному підприємству (платник податку на загальних умовах) було передано на баланс вищестоящею організацією частину споруди. Як відобразити дану операцію в бухобліку комунального підприємства? Які податкові наслідки будуть для підприємства? Чи є підприємство як балансоутримувач платником земельного податку та податку на майно?

Почнемо з того, що для виконання функцій, покладених на конкретне комунальне підприємство, воно володіє, користується і розпоряджається майном на правах господарського відання згідно зі ст. 136 ГКУ.

Для комунального підприємства основні засоби, передані у господарське відання на підставі рішення (розпорядження) органів виконавчої влади, по суті розцінюються як безкоштовно отримані активи, але українське законодавство встановлює особливі умови для оподаткування цих операцій.

Відповідно до п.197.1.16 ПКУ дана операція є однією з тих, що повністю звільнені від оподаткування ПДВ. Тому нараховувати ПДВ в жодному разі не потрібно.


Облік податку на прибуток з 1 січня 2015 року підприємства ведуть на основі даних бухгалтерського обліку, тому давайте звернемось до першоджерела, а саме ПСБО.

Згідно, з п.10 ПСБО 7 «Основні засоби» первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, що повинні враховуватись у складі первісної вартості об'єкту таких основних засобів.

Відносно обліку безоплатного надходження основних засобів Міністерство фінансів виказало свою точку зору у листі від 17.03.2003 р. №31-04200-04-5/5570, згідно з яким, вартість отриманих безоплатно основних засобів і нематеріальних активів і сума переоцінки необоротних активів до складу капітальних інвестицій не включаються і на рахунку 15 «Капітальні інвестиції» не відображаються.

Вартість таких основних засобів зараховується відразу на рахунок 10 з одночасним кореспонденцією рахунка додаткового капіталу 424 «Безоплатно одержані необоротні активи». А витрати, понесені з метою доведення основних засобів до експлуатаційних параметрів відображаються на рахунку 152 і списуються на збільшення їх балансової вартості.

Нарахування амортизації в бухгалтерському обліку на безоплатно отримані основні засоби здійснюється в звичайному порядку: дебетується рахунок обліку витрат тієї ланки виробництва, де використовується об'єкт, і кредитується субрахунок 131.

Безоплатне отримання основних фондів не призводить до виникнення доходів в момент отримання. Дохід, як зазначається в Інструкції про застосування Плану рахунків, визначається в момент нарахування амортизації. Дохід від безоплатно одержаних необоротних активів, що підлягають амортизації, визначається у сумі, пропорційній величині амортизаційних відрахувань з відповідних необоротних активів одночасно з нарахуванням амортизації та зменшенням залишку додаткового капіталу.

Тобто з нарахуванням амортизації одночасно дебетується субрахунок 424 «Безоплатно одержані необоротні активи» і кредитується субрахунок 745 «Дохід від безоплатно отриманих активів».

Якщо вартість безоплатно отриманих основних засобів і сума додаткового капіталу відрізняються на суму додаткових витрат, пов'язаних з доведенням безоплатно отриманих основних засобів до стану, придатного для використання із запланованою метою, то сума доходу і сума нарахованої амортизації будуть різними. Тобто дебетове сальдо на субрахунку 424 не виникає.

Для того, щоб розрахувати ці дані, можна рекомендувати вести аналітичний облік безоплатно отриманого об'єкта основних засобів та витрат на його установку на двох субрахунках. 

Проведення у обліку можуть виглядати наступним чином:

п/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

1.

Отримано безкоштовно основний засіб

103

424

2.

Здійснено витрати на доведення об’єкту основних засобів до стану у якому він буде використовуватись в господарській діяльності КП

152

685

3.

Збільшено балансову вартість основного засобу

103

152

4.

Нарахована амортизація на основний засіб

23, 91, 92, 93

131

5.

Визнаєм доход у сумі нарахованої амортизації

424

745 

Як ми вже з’ясували, КП є фактичним власником безоплатно отриманих основних засобів у вигляді частини споруди, тобто нерухомого майна, а від так згідно п. 266.1.1 ПКУ є платниками податку на нерухоме майно. 

Крім того, згідно п.269.1.2 ПКУ платниками земельного податку є землекористувачі, тому і цей податок Вам сплачувати потрібно. Причому згідно з п.286.6 ПКУ За земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у спільній власності кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується з урахуванням прибудинкової території кожному з таких осіб:

1) у рівних частинах - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділена в натурі, або одній з таких осіб-власників, визначеній за їх згодою, якщо інше не встановлено судом;

2) пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній частковій власності;

3) пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності і поділена в натурі.

За земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у користуванні кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахуванням прибудинкової території.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Дрючин Дмитро

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202539
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202565
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202517