• Посилання скопійовано

Списуємо борги збанкрутілого банку

Як правильно створити резерв сумнівних боргів та яким чином списати кошти у збанкрутілому банку? Як саме банк повинен повідомити підприємство про неможливість повернення коштів та про свою ліквідацію, та чи буде це підставою для віднесення до витрат втрачених сум?

При введенні Фондом з гарантування вкладів тимчасової адміністрації в банку характер оборотних активів підприємства, які відображаються на рахунку 31 «Рахунки в банках», змінюється. Такі активи стають «замороженими». На цьому етапі  про жодні витрати не йдеться. В бухобліку такі кошти продовжують обліковуватися як актив підприємства.

Вимога про повернення коштів у формі претензії, звернення до господарського суду з позовною заявою відобразиться в обліку проведенням Дт 374 «Розрахунки за претензіями» Кт 31 «Рахунки в банках». Така дебіторська заборгованість може бути списана до складу витрат, але тільки якщо вона буде визнана безнадійною. Безнадійною дебіторською заборгованістю згідно з п. 4 П(С)БО 10 є поточна дебіторська заборгованість, щодо якої є упевненість в її неповерненні боржником або за якою закінчився термін позовної давності.

Чи потрібно в даному разі нараховувати резерв сумнівних боргів? 


Відповідно до п.7 П(С)БО 10 поточна дебіторська заборгованість, яка є фінансовим активом (крім придбаної заборгованості та заборгованості, призначеної для продажу), включається до підсумку балансу за чистою реалізаційною вартістю. А для  визначення чистої реалізаційної вартості на дату балансу обчислюється величина резерву сумнівних боргів. Чи є “заморожені” кошти фінансовим активом?  Ні, адже згідно з п. 4 П(С)БО 13 «Фінансові інструменти», затвердженого наказом Мінфіну від 30.11.2001 р. №559, фінансовим активом є: а) кошти і їх еквіваленти; б) контракт, що надає право отримати кошти або інший фінансовий актив від іншого підприємства. Отже, про нарахування резерву в даному разі мова не йде.

Поняття безнадійної заборгованості визначено у пп. 14.1.11 ПКУ, згідно з яким до безнадійної заборгованості платника податків, яка могла виникнути внаслідок його господарських відносин з юрособами, зокрема, належить: 

— заборгованість за зобов’язаннями, щодо яких минув строк позовної давності (пп. «а» пп. 14.1.11 ПКУ); 

— заборгованість особи, розмір сукупних вимог кредитора за якою не перевищує мінімально встановленого законодавством розміру безспірних вимог кредитора для порушення провадження у справі про банкрутство (300 мінімальних заробітних плат2), якщо відповідні заходи, передбачені законодавством України, вжиті кредитором, не спричинилися до її стягнення (пп. «г» пп. 14.1.11 ПКУ). 

Під жодне визначення озвучена ситуація не підходить. 

Поточна дебіторська заборгованість за претензіями, за якими створення резерву сумнівних боргів не передбачене, у разі визнання її безнадійною списується з балансу з відображенням у складі інших операційних витрат згідно з п. 11 П(С)БО 10: Дт 944 «Сумнівні та безнадійні борги» Кт 374 «Розрахунки за претензіями». Крім того, облік списаної дебіторської заборгованості ведеться також на позабалансовому рахунку 07 «Списана дебіторська заборгованість».

Якщо підприємство – кредитор не належить до категорії платників, які зобов’язані коригувати свій прибуток, визначений у фінзвітності, то такі витрати (Кт 944) братимуть участь у формуванні фінрезультату до оподаткування. Якщо ж підприємство – кредитор має коригувати свій фін результат на податкові різниці, то тут необхідно взяти до уваги норми п. 139.2.1 ПКУ: фінансовий результат до оподаткування збільшується зокрема і на суму витрат від списання дебіторської заборгованості, яка не відповідає ознакам, визначеним пп. 14.1.11 ПКУ, понад суму резерву сумнівних боргів – вся сума коштів на рахунку в проблемному банку збільшить фін результат до оподаткування.

Якщо ж така заборгованість відповідає визначенню норм пп.14.1.11 ПКУ, сума списаних коштів фінрезультат до оподаткування не збільшуватиме.

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Кловська Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0332
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202546
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554