• Посилання скопійовано

Закриття дебетового сальдо рахунку 6412 після втрати статусу платника ПДВ

ТОВ на загальній системі позбавлене реєстрації платника ПДВ через відсутність оподатковуваних операцій протягом 12 місяців. На дату анулювання реєстрації обліковується дебетове сальдо за рахунком 6412, що виникло внаслідок перевищення вхідного ПДВ над вихідним у період активної діяльності (не є помилкою). Чи потрібно та яким чином закрити це сальдо в бухобліку?

Дебетове сальдо на субрахунку 6412 на дату анулювання ПДВ-реєстрації відображає суму податкового кредиту, що перевищує суму податкових зобов'язань, тобто є заборгованістю бюджету перед підприємством. Однак після анулювання реєстрації механізм бюджетного відшкодування чи перенесення цього залишку на наступні періоди припиняє діяти.

Порядок дій у такій ситуації регулюється Податковим кодексом України.

 

Нарахування «умовних» податкових зобов'язань

Відповідно до пп. 184.7 ПКУ, платник податку зобов'язаний в останньому звітному періоді (не пізніше дати анулювання реєстрації) визнати податкові зобов'язання на суму залишків товарів, послуг та необоротних активів, при придбанні яких суми ПДВ були включені до складу податкового кредиту і які не були використані в оподатковуваних операціях.

База оподаткування визначається виходячи зі звичайної ціни відповідних товарів/послуг чи необоротних активів.

 

Списання залишку (якщо він є)

Можливі два сценарії:

  1. Сума нарахованих ПДВ-зобов'язань дорівнює або перевищує дебетове сальдо. У цьому випадку рахунок 6412 закриється або матиме кредитове сальдо, яке потрібно буде сплатити до бюджету;
  2. Сума нарахованих ПДВ-зобов'язань менша за дебетове сальдо. Якщо після нарахування «умовних» зобов'язань на рахунку 6412 все одно залишається дебетове сальдо, воно вважається збитком підприємства. Законодавство не передбачає механізму повернення такого залишку після анулювання ПДВ-реєстрації. Такий залишок списується на витрати: Дт 949 Кт 6412.

Підставою для списання буде бухгалтерська довідка, складена на основі даних останньої декларації з ПДВ та факту анулювання реєстрації платником ПДВ.

Таким чином, залишати дебетове сальдо на рахунку 6412 після анулювання реєстрації некоректно. Його необхідно врегулювати шляхом нарахування податкових зобов'язань згідно з пп. 184.7 ПКУ та, за потреби, списання залишку на витрати.

Висновки:

Після анулювання реєстрації платника ПДВ дебетове сальдо на рахунку 6412 не підлягає відшкодуванню з бюджету та не переноситься на майбутні періоди;

Обов’язково нарахувати «умовні» податкові зобов’язання за пп. 184.7 ПКУ на залишки товарів, послуг та необоротних активів, за якими ПДВ включено до ПК — це частково або повністю закриває дебетове сальдо;

Якщо після нарахування умовних зобов’язань дебетове сальдо все одно залишається — його списують на витрати проводкою Дт 949 Кт 6412 (на підставі бухдовідки). Залишати сальдо на 6412 не можна.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Закриття дебетового сальдо рахунку 6412 після втрати статусу платника ПДВ
    ТОВ на загальній системі позбавлене реєстрації платника ПДВ через відсутність оподатковуваних операцій протягом 12 місяців. На дату анулювання реєстрації обліковується дебетове сальдо за рахунком 6412, що виникло внаслідок перевищення вхідного ПДВ над вихідним у період активної діяльності (не є помилкою). Чи потрібно та яким чином закрити це сальдо в бухобліку?
    Сьогодні 14:045
  • Особливості оподаткування продажу ОЗ після переходу з єдиного податку на загальну систему
    Підприємство — платник ЄП (ІІІ група, 3% + ПДВ) перейшло на загальну систему оподаткування (ПДВ) з 01.01.2025 р. Підприємство не застосовує податкові різниці. Перебуваючи на спрощеній системі, отримано аванс у розмірі 225,00 тис. грн за ОЗ. Відвантаження та остаточний розрахунок на загальній системі. Залишкова вартість ОЗ - 0. Загальна сума договору - 1300,00 тис. грн. Як відобразити таку операцію в обліку та оподаткувати?
    Сьогодні 13:0711
  • Розподіл орендної плати при помилках у призначенні платежу
    Юрособа на ЄП 5% здає в оренду власну нерухомість. Перший орендар (ФОП) має три договори оренди, але платить однією сумою, вказуючи лише номер одного договору. Другий орендар (ТОВ) вказує в платіжці номер закінченого договору замість діючого. Чи є розподіл отриманих сум у бухобліку за фактичними договорами взаємозаліком, забороненим пп. 291.6 ПКУ для платників ЄП? Чи достатньо пояснювальних листів від орендарів для коректного відображення операцій?
    Сьогодні 12:4514
  • Придбали генератор з пальним: що в обліку?
    ТОВ придбало дизель-генератор. Після місяця роботи з'ясувалося, що кількість витраченого палива перевищує кількість придбаного палива за місяць. При придбанні генератора в баку було пальне. У документах постачальник зазначив передачу тільки генератора. Як відобразити в обліку надлишок пального?
    Сьогодні 09:0634
  • Структура бухгалтерської служби середнього підприємства
    Як створити шаблон структури бухгалтерської служби для середнього підприємства? Які критерії слід покласти в основу формування організаційної структури, враховуючи чисельність працівників, функціональний розподіл обов'язків та специфіку діяльності підприємства?
    09.12.202570