• Посилання скопійовано

Облік гарантійного та реєстраційного внеску

Підприємство взяло участь в аукціоні з оренди приміщення держвласності та стало переможцем. Для участі в аукціоні було сплачено реєстраційний та гарантійний внесок. Гарантійний внесок частково повернуто, на решту суми оформлено акт про надання послуг - винагорода оператору. Як відобразити такі операції в бухобліку?

Відповідно до п. 1 ст. 1 Закону №157-IX «Про оренду державного та комунального майна»:

  • гарантійний внесок - сума коштів у розмірі, визначеному Порядком передачі майна в оренду, затвердженим КМУ  від 03.06.2020 р. №483, що вноситься потенційним орендарем об’єкта оренди для забезпечення виконання його зобов’язання щодо участі в аукціоні у вигляді грошових коштів на рахунок оператора електронного майданчика або у формі безвідкличної банківської гарантії у випадках, передбачених вищевказаним Порядком;
  • реєстраційний внесок - сума коштів у розмірі 0,1 мінімальної заробітної плати, діючої станом на 1 січня поточного року, яка вноситься потенційним орендарем на відповідний рахунок оператора електронного майданчика за реєстрацію заяви на участь в аукціоні. Реєстраційний внесок не повертається потенційному орендарю, крім випадків, визначених КМУ.

При сплаті гарантійного внеску виникає дебіторська заборгованість (Дт 377 – Кт 311). Одночасно з цим таку суму майбутній орендар відображає на позабалансовому рахунку 05 «Гарантії та забезпечення надані».

Якщо у подальшому сума гарантійного внеску:

  • повертається, то дебіторська заборгованість закривається (Дт 311 – Кт 377) з одночасним списанням відповідної суми із позабалансового рахунка 05;
  • частково враховується у сплату послуг, як у даному випадку, то відповідна сума включається до витрат. Рахунок витрат обирається в залежності від напряму використання орендованого майна. Наприклад, якщо це буде офісне приміщення, то робиться проводка: Дт 92 – Кт 377.

Сума реєстраційного внеску також відноситься до витрат відповідно до напряму використання орендованого приміщення. 

 

Приклад.

Для участі в аукціоні щодо оренди приміщення державної власності підприємство сплатило реєстраційний внесок у сумі 700 грн (без ПДВ) та гарантійний внесок у сумі 10 000,00 грн. Після перемоги в аукціоні 8 900,00 грн гарантійного внеску йому повернули, а 1 100,00 грн (у т.ч ПДВ - 183,33 грн) врахували як оплату послуг оператора електронного майданчика. Приміщення планується використовувати під офіс.

Бухгалтерський облік показано в таблиці.

Таблиця

Відображення в обліку реєстраційного та гарантійного внеску 

Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сума

 

Сплачено реєстраційний внесок за участь в аукціоні

377

311

700,00

 

Реєстраційний внесок включено до адміністративних витрат

92

377

700,00

 

Сплачено гарантійний внесок

377

311

10 000,00

 

Відображено гарантійний внесок на позабалансовому рахунку

05

 

10 000,00

 

Оформлено акт про надання послуг оператора електронного майданчика

92

377

916,67

 

Відображено податковий кредит з ПДВ (на підставі зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної)

641

377

183,33

 

Повернено частину гарантійного внеску

311

377

8 900,00

 

Списано гарантійний внесок з позабалансового рахунка

-

05

10 000,00

 

Висновок: 

1. Реєстраційний внесок не повертається і включається до витрат (наприклад, адміністративних, Дт 92 – Кт 377), залежно від напряму використання орендованого майна;

2. Гарантійний внесок відображається як дебіторська заборгованість (Дт 377 – Кт 311) і на позабалансовому рахунку 05; при поверненні закривається (Дт 311 – Кт 377), а при зарахуванні як оплата послуг оператора включається до витрат (наприклад, Дт 92 – Кт 377);

3. Облік витрат залежить від цільового використання орендованого майна (наприклад, офіс – адміністративні витрати, Дт 92), а ПДВ за послуги оператора відображається як податковий кредит (Дт 641 – Кт 377) за наявності податкової накладної.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Іваненко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202520
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202543
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202567
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202519
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202519