• Посилання скопійовано

Самовільно збудований виробничий об'єкт: облік та легалізація

Є самовільно збудоване приміщення. В ньому проводяться роботи: електрика, сантехніка, вода тощо. Як бути з витратами? Що робити з амортизацією? Як це все привести у відповідність? Будівля функціонує і використовується у виробництві

Нижче наведена наша точка зору. Але можна отримати також консультацію у Мінфіні, як державному органі, який відповідає в Україні за методологію бухгалтерського обліку.

До моменту легалізації та введення в експлуатацію самовільно збудований об'єкт не є основним засобом в розумінні законодавства. Усі витрати, пов'язані з його будівництвом (вартість робіт, матеріалів з електрики, сантехніки тощо), слід накопичувати на субрахунку 151 "Капітальне будівництво". Ці витрати не можуть бути віднесені до складу витрат у податковому обліку до належного документального оформлення об'єкта. 

Амортизація на такий об'єкт не нараховується ні в бухгалтерському, ні в податковому обліку, оскільки він юридично не існує як об'єкт основних засобів і не використовується в господарській діяльності на законних підставах (ст. 376 ЦКУ, пп. 138.3.2 ПКУ). 

Для приведення ситуації у відповідність необхідно легалізувати будівництво. Ця процедура регулюється Законом "Про регулювання містобудівної діяльності" та може відбуватися в адміністративному або судовому порядку. Після отримання декларації про готовність об'єкта до експлуатації та реєстрації права власності, будівлю можна буде зарахувати на баланс як об'єкт основних засобів (Дт 103 "Будівлі та споруди" Кт 151) і почати нараховувати амортизацію з місяця, наступного за місяцем введення в експлуатацію. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202521
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202523
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025319