• Посилання скопійовано

Самовільно збудований виробничий об'єкт: облік та легалізація

Є самовільно збудоване приміщення. В ньому проводяться роботи: електрика, сантехніка, вода тощо. Як бути з витратами? Що робити з амортизацією? Як це все привести у відповідність? Будівля функціонує і використовується у виробництві

Нижче наведена наша точка зору. Але можна отримати також консультацію у Мінфіні, як державному органі, який відповідає в Україні за методологію бухгалтерського обліку.

До моменту легалізації та введення в експлуатацію самовільно збудований об'єкт не є основним засобом в розумінні законодавства. Усі витрати, пов'язані з його будівництвом (вартість робіт, матеріалів з електрики, сантехніки тощо), слід накопичувати на субрахунку 151 "Капітальне будівництво". Ці витрати не можуть бути віднесені до складу витрат у податковому обліку до належного документального оформлення об'єкта. 

Амортизація на такий об'єкт не нараховується ні в бухгалтерському, ні в податковому обліку, оскільки він юридично не існує як об'єкт основних засобів і не використовується в господарській діяльності на законних підставах (ст. 376 ЦКУ, пп. 138.3.2 ПКУ). 

Для приведення ситуації у відповідність необхідно легалізувати будівництво. Ця процедура регулюється Законом "Про регулювання містобудівної діяльності" та може відбуватися в адміністративному або судовому порядку. Після отримання декларації про готовність об'єкта до експлуатації та реєстрації права власності, будівлю можна буде зарахувати на баланс як об'єкт основних засобів (Дт 103 "Будівлі та споруди" Кт 151) і почати нараховувати амортизацію з місяця, наступного за місяцем введення в експлуатацію. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Особливості обліку віддільних поліпшень у орендаря
    ТОВ уклало договір оренди приміщення. В приміщенні проводилися підготовчі роботи монтажу системи електропостачання (лічильники, щитки, проводка). В обліку витрати відображені за Дт 152, обладнання не введено в експлуатацію. Договір оренди розірвали, демонтували всю електропроводку та обладнання, та перевезли на інший об’єкт оренди. Як відобразити в обліку монтаж та демонтаж поліпшень, не введених в експлуатацію?
    Сьогодні 12:0230
  • Нюанси обліку та оподаткування ліквідації пошкоджених основних засобів
    У червні 2025 р. вагони ТОВ зійшли з рейок та не можуть використовуватися надалі за призначенням. Страхова компанія планує відшкодувати оціночну суму за вирахуванням франшизи та ринкової вартості вагону після ДТП. ТОВ вагони не забрало. Які особливості відображення в обліку списання вагонів та оподаткування даної операції, якщо ТОВ не буде забирати залишки вагонів?
    Сьогодні 11:1125
  • Перекидання авансу між договорами з одним нерезидентом: як відобразити в обліку?
    Підприємство працює з одним нерезидентом, з яким у нього кілька договорів. Виникли такі ситуації: 1. Нерезиденту помилково перерахований аванс не за тим договором. Підприємство написало лист нерезиденту про перекидку авансу на той договір, по якому будуть отримані товари (послуги). 2. Були перераховані кошти за послуги не за тим договором і було направлено лист про перекидку коштів за договором, за яким вже отримані послуги. Чи правомірні дії підприємства? Що потрібно ще зробити підприємству? Як правильно оформити перекидання коштів з одного договору нерезидента на інший договір того ж нерезидента?
    Сьогодні 09:1030
  • Формування резерву сумнівних боргів комунальним підприємством водопостачання
    Комунальне підприємство вперше планує нарахувати резерв сумнівних боргів за надані населенню послуги водопостачання та водовідведення. Необхідно визначити оптимальний спосіб формування резерву та механізм відстеження сплачених боргів у майбутньому
    04.11.202517
  • Облік втрати товару при доставці «Новою поштою» внаслідок ворожого обстрілу
    Підприємство продало та відвантажило товар (рулон тканини) вартістю 6225,60 грн, зареєструвало податкову накладну. Під час доставки «Новою поштою» товар знищено внаслідок обстрілу. Перевізник компенсував 6225,00 грн. Клієнту відправлено повторно аналогічний товар. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити ці операції? Чи потрібно реєструвати на себе компенсуючу податкову накладну на втрачений товар, якщо за неї отримана компенсація від «Нової пошти»?​
    04.11.2025644