Ремонт чи поліпшення?
Поліпшення призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта, і витрати збільшують первісну вартість основного засобу (пп. 14 НП(С)БО 7).
Ремонт передбачає витрати для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, і включаються до складу витрат періоду (пп. 15 НП(С)БО 7).
При цьому, ремонти також можуть збільшувати первісну вартість ОЗ. Для цього мають виконуватися дві умови:
- витрати на ремонт є значними;
- ремонт може бути ідентифікований з окремою замортизованою частиною (компонентом) ОЗ (див. пп. 31 Методрекомендацій №561).
Фактично при ідентифікації витрат, як поліпшення чи як ремонт, ми орієнтуємося на збільшення вихідних параметрів обладнання, однак рішення з цього питання приймається безпосередньо керівником підприємства (див. пп. 30 Методрекомендацій №561) і оформляється наказом (розпорядженням).
Більш детально див. нашу консультацію: «Облік ремонтів і поліпшень ОЗ: на що звернути увагу?».
Враховуючи умови запитання, на нашу думку, при заміні насадки у ТОВ буде поліпшення активу. Так як ми можемо ідентифікувати частину активу, яка потребує ремонту, витрати значні та вірогідніше всього така заміна призведе до збільшення виходу продукції, проте наголошуємо ще раз, що рішення приймає керівник
Документальне оформлення
Матеріально відповідальна особа виявляє необхідність проведення ремонту і доводить це до відома керівника. Після цього може складатися відомість дефектів або дефектний акт на кожен об'єкт ОЗ, який підлягає ремонту (поліпшенню).
На основі даних відомості дефектів/дефектного акта керівник приймає рішення, які саме роботи буде проведено.
На підставі відомості дефектів можуть виписувати наряд-замовлення. Оскільки на законодавчому рівні не затверджено форми цього документу при здійсненні ремонтних робіт господарським способом, то його можна оформити у довільній формі. У ньому зазначають посаду, прізвище, ім'я та по батькові робітника, який ремонтуватиме (поліпшуватиме) об'єкт основних засобів, обсяг робіт, строки початку та закінчення робіт. Далі бухгалтер мусить оформити документи на одержання необхідних запасних частин і ремонтних матеріалів, наприклад, звичайну накладна або самостійно розроблений документ, який має всі реквізити первинного документа.
Після завершення робіт і визначення, чи є понесені витрати поліпшенням, складають акт за ф. №ОЗ-2 (форма є рекомендованою, підприємство може розробити власні форми документів з переліком обов'язкових реквізитів) та видають наказ про введення в експлуатацію ОЗ.
За пп. 33 Методрекомендацій №561 до технічних паспортів, інвентарних карток або інших регістрів аналітичного обліку відповідних об'єктів основних засобів заносять дані про змінені техніко-економічні характеристики (вартість, потужність, площа тощо) внаслідок їх поліпшення. Але заносять таку інформацію вже після документального оформлення проведених робіт.
Зокрема, приймання закінчених робіт з ремонту і поліпшення основних засобів (модернізація, добудова, реконструкція тощо) можуть оформлювати актом приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об'єктів (ф. №ОЗ-2) (це не обов’язкова, а рекомендована форма), що передбачено пп. 29 Методрекомендацій №561.
Якщо ремонт, реконструкцію або модернізацію виконує стороннє підприємство, акт складають у двох примірниках. Другий примірник передають підприємству, що виконує ремонт, реконструкцію, модернізацію.
До технічного паспорта відповідного об'єкта основних засобів повинні бути внесені необхідні зміни до характеристики об'єкта, пов'язані із капітальним ремонтом, реконструкцією та модернізацією.
Відображення в обліку заміни запчастини
В залежності від того, яке рішення прийме керівник:
1. Ремонт: господарським способом Дт 23,91-94 Кт 63,66,65,207, підрядним способом: Дт 23,91-94 Кт 63.
2. Поліпшення:
- Дт 131 Кт 10 - списано знос заміненої частини ремонтуємого ОЗ;
- Дт 976 Кт 10 - списано залишкову вартість заміненої частини ремонтуємого ОЗ;
- Дт 976 Кт 661,651 - витрати, пов'язані з заміною частини ОЗ;
- Дт 20 Кт 746 - одержано ТМЦ від часткової ліквідації ОЗ, зокрема запчастина яка потребує заміни;
- Дт 152 Кт 207,661,651 – витрати на встановлення нової запчастини;
- Дт 10 Кт 152 – збільшено первісну вартість відремонтованого обладнання.
Числовий приклад та порядок визначення коефіцієнта розподілу для визначення ліквідаційної вартості запчастини, що підлягає заміні, див. тут.
Щодо обліку заміненої запчастини див. нашу консультацію: «Облік заміни запасних частин на ОЗ».
Висновки:
1. Остаточне рішення про класифікацію витрат приймає керівник підприємства;
2. Оформлення: дефектний акт → наказ керівника → акт ОЗ-2 після виконання робіт → зміни до облікових карток ОЗ;
3. Відображення в обліку: ремонт – поточні витрати; поліпшення – ліквідація частини активу, що міняється, і відповідно збільшення вартості за рахунок витрат на капітальний ремонт.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.
Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.
Зареєструватись