• Посилання скопійовано

Збудовано автоцентр та облаштовано прилеглу територію: як обліковувати?

Підприємство збудувало автоцентр, який складається з офісних, складських приміщень та СТО, а також облаштувало прилеглу територію: заасфальтувало проїзди, тротуари, пішохідні зони, парковку, провело зовнішнє освітлення, висадило зелені насадження. Як правильно оприбуткувати ці об’єкти?

Території підприємств та закріплені за ними на умовах договору території належать до об’єктів благоустрою населених пунктів (п. 4 ч. 1 ст. 13 Закону №2807 «Про благоустрій населених пунктів»).

До елементів об’єктів благоустрою належать, зокрема, покриття проїздів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм, а також зелені насадження (п. 1, 2 ч. 1 ст. 21 Закону №2807).

Підприємства зобов’язані утримувати в належному стані об’єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об’єктів територію, проводити інвентаризацію та паспортизацію об’єктів благоустрою тощо (ч. 2 ст. 18 Закону №2807).

Щодо бухобліку наведених вище об’єктів зазначимо:

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 7, основні засоби - матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, виконання робіт і надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

Всі вищезгадані об’єкти призначені для використання у господарській діяльності підприємства і мають строк використання більше одного року. Отже, їх слід обліковувати у складі необоротних автивів. При цьому підприємство самостійно встановлює вартісну межу для розмежування основних засобів та необоротних малоцінних матеріальних активів (в положенні про облікову політику). 

Об'єкт основних засобів - це:

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс - певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

Якщо один об'єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів.

Виходячи з наведеного вище, підприємство може самостійно вирішити:

  • чи обліковувати всі об’єкти як єдиний основний засіб (наприклад – будівля автоцентру),
  • чи як два окремі об’єкти (будівля автоцентру та прилегла територія),
  • або як більше об’єктів (наприклад, окремо виділити асфальтовані покриття, освітлення, зелені насадження тощо).

В бухобліку (п. 5 НП(С)БО 7) найбільш підходящими для даного випадку є такі групи основних засобів:

  • будівлі, споруди та передавальні пристрої;
  • багаторічні насадження, які не пов’язані із сільськогосподарською діяльністю, а також плодоносні рослини;
  • інші основні засоби.

В бухобліку строк служби і відповідно термін амортизації підприємство обирає на власний розсуд.

Але, якщо підприємство є платником податку на прибуток та при цьому застосовує податкові різниці, йому перед тим як прийняти рішення варто зважити на таке.

В пп. 138.3.3 ПКУ визначено мінімально допустимі строки амортизації основних засобів, які слід застосовувати при обчисленні податку на прибуток, зокрема:

  • будівлі (група 3) – 20 років;
  • споруди (група 3) – 15 років;
  • багаторічні насадження (група 8) – 10 років;
  • інші основні засоби (група 9) – 12 років.

Отже, якщо підприємство все вищезгадане буде обліковувати у складі одного об’єкта основних засобів – будівлі автоцентру, то йому доведеться нараховувати амортизацію протягом не менше, ніж 20 років.

А от якщо частину об’єктів виділити в окремі групи, наприклад, виділити окремо споруди, багаторічні насадження чи інші основні засоби, то можна суттєво скоротити строк амортизації – тобто віднесення понесених витрат на будівництво та облаштування території до витрат при обчисленні податку на прибуток, і як наслідок – зекономити на сплаті цього податку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Іваненко Олена

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202514
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202530
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202562
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.2025424
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.202553