• Посилання скопійовано

Введення в експлуатацію поліпшень орендованих виробничих будівель

Підприємство орендує нежитлові виробничі будівлі, де робить ремонт – заміну воріт, будівництво майданчика під генератор, облаштування зовнішньої каналізації, монтаж силового елекрощита. Чи можна ці об’єкти ввести в експлуатацію, як окремі об’єкти, якщо виробничі будівлі ще не введено в експлуатацію?

Наведені види об’єктів, на наш погляд, відносяться до поліпшення орендованого майна.

Відповідно до п. 4 розд. ІІ НП(С)БО 14, затрати орендаря на поліпшення об’єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

Згідно з Інструкцією №291, такі витрати обліковуються на субрахунку 153 і після введення в експлуатацію відображаються на субрахунку 117 (Дт 117 Кт 153).

Амортизація таких об’єктів здійснюється за прямолінійним або виробничим методами амортизації (див. п. 28 НП(С)БО 7).

Оскільки це поліпшення тих ОЗ, які підприємство орендувало, то й в бухгалтерському обліку вони відображаються як поліпшення саме таких об’єктів. А якщо такі об’єкти ще не експлуатуються, логічно, що немає підстав і для введення в експлуатацію їх поліпшень. 

Але за домовленістю з орендодавцем ці об’єкти можна класифікувати й інакше, а саме як окремі об’єкти ОЗ. Щоправда, в цьому разі ці об’єкти можуть бути або власністю орендаря, або власністю орендодавця. 

Якщо об’єкти є власністю орендаря, то він вводить їх в експлуатацію в момент, коли вони готові до використання в запланованих цілях. Наприклад, якщо силовий електрощит вже готовий до використання, його вводять в експлуатацію.

Якщо об’єкти є власністю орендодавця, то орендар, по суті, створює такі об’єкти для орендодавця. Тому орендар спершу має передати виконані роботи з їх створення орендодавцю, останній введе їх в експлуатацію і передасть орендарю як нові об’єкти оренди.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік продажу автомобіля юрособою фізособі
    Який порядок бухгалтерського та податкового обліку (ПДВ, податок на прибуток, ПДФО, ВЗ) операції продажу основного засобу (автомобіля) юридичною особою на загальній системі фізичній особі? Які первинні документи необхідно оформити?
    Сьогодні 09:435
  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202523
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202545
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202570
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202519