• Посилання скопійовано

Придбання обладнання з використанням корпоративної картки

ТОВ придбало комп’ютерне обладання в Європі. Оплату проведено корпоративною карткою в сумі 2000 євро. Документи: інвойс, чек, накладна. Як відобразити цю операцію в обліку? Чи є пільги щодо митного оформлення?

ЗЕД-відносини

Відповідно до пп. 32-1 IV Положення суб’єкти господарювання-резиденти (юридичні особи та фізичні особи-підприємці) мають право здійснювати розрахунки за зовнішньоекономічним договором (контрактом, угодою, іншим документом, що застосовується в міжнародній практиці та може вважатися договором) з експорту/імпорту товарів за допомогою електронного платіжного засобу, якщо операція за одним таким договором в один операційний день не перевищує незначний розмір. До операції незначного розміру належить фінансова операція, сума якої менша за 400 тис. грн (ч. 1 ст. 20 Закону №361-IX).

Тому корпоративну карткою можна розрахуватися, але в межах встановленого ліміту. Відповідно до умови сума операції 2000 євро в межах ліміту.

 

Відображення в обліку

Зарахувати до складу основних засобів комп’ютерне обладнання ТОВ може на основі первинних документів, що підтверджують факт отримання, зокрема, накладної або інвойса, як пропонує Мінфін. На нашу думку, інвойс в наведеній ситуації можна використати за певних умов.

Рахунок-фактура (інвойс) може вважатися первинним документом, якщо він містить усі обов’язкові реквізити відповідно до ст. 9 Закону про бухоблік та пп. 2.4 Положення №88:

  • назву документа (форма);
  • дату складання;
  • назву підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю вимірювання госпоперації;
  • посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення госпоперації і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні госпоперації.

Міністерство фінансів України підтверджує це у своїх листах від 16.02.2017 р. №31-11410-06-5/4339 та від 22.08.2017 р. №35210-07/23-3364/2658. Водночас, воно додає ще одну умову для набуття рахунком-фактурою (інвойсом) статусу первинного документа. Так, первинним документом рахунок-фактура (інвойс) стане лише після його оплати. Документом, що підтверджує оплату, буде платіжна інструкція, проведена банком, або банківська виписка, яка показує списання коштів з рахунку при оплаті платіжною карткою.

На нашу думку, оплачений інвойс має містити також інформацію щодо дати передачі активу ТОВ.

Адже активи – це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигод у майбутньому (п.3 НП(С)БО 1).

Своєю чергою, контрольованим вважається ресурс, вигоди від використання якого, як очікується, надходитимуть підприємству, і підприємство має можливість обмежити доступ іншим до цих вигод (лист Мінфіну від 04.10.2010 р. №31-34020-20-10/26573).

І в цій ситуації при визнанні активу важлива дата набуття цього контролю, і не завжди така дата відповідає даті оплати.

Об'єкт основних засобів визнається активом, якщо існує імовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди від його використання та вартість його може бути достовірно визначена. А вигоди підприємство може отримати тільки в тому випадку, якщо актив використовується на правах власності або користування.

ТОВ придбало актив, право власності в нього виникло з моменту передання комп’ютерного обладнання, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 334 ЦКУ). Тому для оприбуткування підприємству необхідна накладна, яка підтверджує факт отримання, або ж оплачений інвойс, який буде містити дані щодо передачі активу.

Отже, коли підзвітна особа забрала обладнання, воно стало активом для підприємства і може бути зараховано на баланс, звичайно якщо інше не передбачено договором. Про ввезення товару в режимі імпорту див. «ДК»№12 від 18.03.2024 р.

Звертаємо увагу, хоча датою оприбуткування буде саме дата первинних документів, яка визначає перехід права власності, якщо інше не передбачено договором, але зробити це підприємство зможе лише після того як підзвітна особа відзвітує за цією операцією. Розглянемо на прикладі.

 

Приклад. Працівника було направлено у відрядження для придбання комп’ютерного обладнання. Він отримав 14.10.2024 р. на корпоративну картку (далі КПК) 3000 євро. Комп’ютерне обладнання було придбано 17.10.2024 р. - 2000 євро. Постачальник надав працівнику інвойс та видаткову накладну. Товар забрали в день оплати. Техніку розмитнено 19.10.2024 р. Працівник відзвітував 21.10.2024 р. Додаткові дані щодо курсу та розміру мита та ПДВ наведені в табл. 1. У прикладі розглянуто тільки оприбуткування комп’ютерного обладнання.

Таблиця 1

Відображення в обліку придбання обладнання

Дата

Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сума, євро/грн

14.10.2024

Перераховано кошти на КПК НБУ 45,0238 євро/грн

314

312

3000

135071,4

17.10.2024

Списано грошові кошти з КПК на придбання техніки. Курс НБУ на дату оплати 44,9132 євро/грн (п. 6 НП(С)БО 21)

372

314

2000

89826,4

 

Курсова різниця на дату здійснення господарської операції (45,0238 – 44,9132)

945

314

2778,8

19.10.2024

Розмитнення товару (суми умовні)

 

 

 

 

Мито

377

311

8140

 

ПДВ

641

377

17908

 

Віднесено суми до складу вартості комп’ютерної техніки

152

377

8140

21.10.2024

Працівник відзвітував, надавши інвойс, накладну

 

 

 

 

Оприбутковано комп’ютерну техніку за курсом на дату оплати

152

632

2000

89826,4

22.10.2024

Введено обладнання в експлуатацію

104

152

97966,4

 

Взаємозалік

632

372

2000

89826,4

 

Пільги при імпорті

Імпорт комп’ютерного обладнання не є пільговою операцією, тому ПДВ та мито в загальному порядку.

Щодо пільг див. наші матеріали:

 ***

Також читайте: Строки повернення та звітування за авансом на відрядження

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Дозвіл Держпраці на експлуатацію котла: як облікувати?
    Підприємство отримало дозвіл від Держпраці на використання котла (обладнання, що працює під тиском) терміном на 5 років. На якому рахунку бухобліку його відобразити та до якої групи основних засобів (ОЗ) він належить у податковому обліку податку на прибуток?
    16.05.202524
  • Безоплатне отримання тимчасово ввезеного інструменту: митний та бухгалтерський облік
    Підприємство тимчасово ввезло інструменти від нерезидента зі сплатою часткових митних платежів. Наразі постачальник готовий передати ці інструменти безоплатно. Чи може підприємство залишити інструменти, оформивши безоплатне постачання, та як відобразити ці операції в бухобліку?
    16.05.202516
  • МЗК при продажу офісного центру: облік та оподаткування
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку продаж офісних приміщень разом з місцями загального користування (МЗК)? Чи потрібно окремо виділяти МЗК? Як розподіляти їх собівартість, оформлювати ПН? Які бухгалтерські проведення слід зробити? Чи можлива передача частини МЗК одному з покупців та як це оформити, щоб уникнути визнання операції безоплатною передачею?
    16.05.202543
  • Товарні запаси у СГ – "єдинників", які надають стоматологічні послуги: як облікувати?
    СГ – платники єдиного податку, які здійснюють діяльність виключно з надання стоматологічних послуг, не зобов’язані вести облік товарних запасів, зокрема, лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, які використовуються для лікування пацієнтів у межах надання зазначених послугпос
    15.05.2025129
  • Витрати на реєстрацію ТМ за кордоном: визнання та період відображення в обліку
    Як правильно віднести на витрати вартість розробки та реєстрації торгової марки (ТМ) в Англії, якщо оплата була 30.04.2024 р., а підтвердження реєстрації отримано у квітні 2025 року із зазначенням дати початку дії ТМ – лютий 2024 року (на 10 років)?
    15.05.202517