Правила переоцінки нематеріальних активів (далі – НМА) визначені п.п. 19 – 24 НП(С)БО 8. На нашу думку, ці ж правила можна застосувати і до НМА, які придбані, але ще не введені в експлуатацію. Якщо підприємство вважає, що придбаний НМА з плином часу втратив свою вартість, воно може його уцінити.
Рішення про уцінку приймає керівник, і воно оформляється наказом керівника.
Згідно зі ст. 7 Закону про оцінку майна професійна оцінка обов'язкова у випадку переоцінки основних фондів для цілей бухгалтерського обліку. На нашу думку, попри те, що поняття «основні фонди» вже застаріле і не використовується, ця норма поширюється на випадки переоцінки всіх необоротних активів для цілей бухобліку. Тому, ми вважаємо, для визначення справедливої вартості нематеріального активу потрібно залучити професійного оцінювальника.
Отже, документальне оформлення переоцінки НМА включає:
- Видання наказу керівника про необхідність переоцінки НМА, який обліковується на рах. 154 та залучення для цієї цілі професійного оцінювальника;
- Отримання звіту про оцінку від оцінювальника;
- Видання наказу керівника про переоцінку НМА на підставі звіту про оцінку, в цьому наказі фіксується нова справедлива вартість переоціненого НМА;
- Складання бухгалтерської довідки про переоцінку НМА.
Якщо підприємство коригує фінрезультат, то воно збільшує фінрезультат на суму уцінки НМА. Докладніше про це – в ІПК ДПСУ від 02.10.2020 р. №4093/IПК/99-00-05-05-02-06. Зокрема, фінрезультат до оподаткування збільшується на суму уцінки та втрат від зменшення корисності основних засобів та/або нематеріальних активів, включених до витрат звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (п. 138.1 ПКУ).
Як зазначають автори згаданої ІПК, саме по собі знецінення, зменшення корисності чи уцінка капітальних інвестицій податкових наслідків з ПДВ не спричиняє. Але наслідки з ПДВ настануть, якщо підприємство вирішить зовсім списати цей НМА, і ці наслідки докладно описані у згаданій ІПК. Тут скажемо тезисно: при списанні НМА потрібно буде нарахувати зобов’язання з ПДВ на підставі п. 189.9 ПКУ. Ці ПЗ можна буде не нараховувати, якщо платник ПДВ подає контролюючому органу відповідний документ про знищення НМА, внаслідок чого він не може використовуватися за первісним призначенням.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити