• Посилання скопійовано

Податкові наслідки уцінки НМА, який ще не введений в експлуатацію

ТОВ придбало НМА і обліковує його за дебетом рах. «Придбання (створeння) нематеріальних активів». НМА ще не введений в експлуатацію, і невідомо, коли це може статися. Вартість цієї інвестиції на кінець 2024 року потрібно зменшити внаслідок знецінення. Які документи потрібно скласти та підписати? Які будуть наслідки з ПДВ та з податку на прибуток?

Правила переоцінки нематеріальних активів (далі – НМА) визначені п.п. 19 – 24 НП(С)БО 8. На нашу думку, ці ж правила можна застосувати і до НМА, які придбані, але ще не введені в експлуатацію. Якщо підприємство вважає, що придбаний НМА з плином часу втратив свою вартість, воно може його уцінити.

Рішення про уцінку приймає керівник, і воно оформляється наказом керівника. 

Згідно зі ст. 7 Закону про оцінку майна професійна оцінка обов'язкова у випадку переоцінки основних фондів для цілей бухгалтерського обліку. На нашу думку, попри те, що поняття «основні фонди» вже застаріле і не використовується, ця норма поширюється на випадки переоцінки всіх необоротних активів для цілей бухобліку. Тому, ми вважаємо, для визначення справедливої вартості нематеріального активу потрібно залучити професійного оцінювальника.

Отже, документальне оформлення переоцінки НМА включає:

  • Видання наказу керівника про необхідність переоцінки НМА, який обліковується на рах. 154 та залучення для цієї цілі професійного оцінювальника;
  • Отримання звіту про оцінку від оцінювальника;
  • Видання наказу керівника про переоцінку НМА на підставі звіту про оцінку, в цьому наказі фіксується нова справедлива вартість переоціненого НМА;
  • Складання бухгалтерської довідки про переоцінку НМА.

Якщо підприємство коригує фінрезультат, то воно збільшує фінрезультат на суму уцінки НМА. Докладніше про це – в ІПК ДПСУ від 02.10.2020 р. №4093/IПК/99-00-05-05-02-06. Зокрема, фінрезультат до оподаткування збільшується на суму уцінки та втрат від зменшення корисності основних засобів та/або нематеріальних активів, включених до витрат звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (п. 138.1 ПКУ).

Як зазначають автори згаданої ІПК, саме по собі знецінення, зменшення корисності чи уцінка капітальних інвестицій податкових наслідків з ПДВ не спричиняє. Але наслідки з ПДВ настануть, якщо підприємство вирішить зовсім списати цей НМА, і ці наслідки докладно описані у згаданій ІПК. Тут скажемо тезисно: при списанні НМА потрібно буде нарахувати зобов’язання з ПДВ на підставі п. 189.9 ПКУ. Ці ПЗ можна буде не нараховувати, якщо платник ПДВ подає контролюючому органу відповідний документ про знищення НМА, внаслідок чого він не може використовуватися за первісним призначенням.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:187
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202417
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202425
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442