• Посилання скопійовано

Як покласти на директора відповідальність за ведення бухобліку?

Як документально оформити директора як відповідального за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи у разі відсутності у штатному розписі посади головного бухгалтера?

Організація ведення бухобліку та підписання фінзвітності

Відповідно до ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблікпідприємство самостійно обирає форми організації бухобліку з дотриманням вимог Закону про бухоблік:

• введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;
• користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;
• ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або підприємством, суб’єктом підприємницької діяльності, самозайнятою особою, що провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності;
• самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства. Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися, та в бюджетних установах.

За умовами запитання підприємство обрало останній варіант.Звертаємо увагу на обмеження для застосування цієї форми організації бухобліку: якщо, зокрема, підприємство зобов’язане оприлюднювати свою фінзвітність, керівник не може самостійно вести бухоблік та складати фінзвітність. Які підприємства повинні оприлюднювати фінзвітність, див. у нашому довіднику «Щорічний аудит».

Вибір форми організації бухобліку потрібно оформити документально. Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону про бухоблік це питання належить до компетенції власника (власників)підприємства або уповноваженого органу (посадової особи – у цьому випадку директора) відповідно до законодавства та установчих документів. Якщо це питання вирішили власники, то рішення оформлюється протоколом загальних зборів учасників підприємства, а якщо це рішення приймає керівник – то, відповідно, наказом керівника. Часто вибір форми організації бухобліку фіксують у наказі про організацію бухобліку на підприємстві, до якого за необхідності можуть вноситися зміни.

Для цілей бухобліку цього достатньо, щоб директор мав відповідні повноваження посадової особи, яка відповідає за ведення бухобліку. При складанні паперової звітності директор має поставити підписи і в полі «Керівник» і в полі «Головний бухгалтер». При формуванні та поданні звітності в електронному форматі достатньо одного електронного підпису директора підприємства.

 

Підписання податкової звітності

Відповідно до пп. 48.5.1 ПКУ у разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку податкова декларація підписується таким керівником.

Відповідно до пп. 66.4 ПКУ та пп. 9.3 розд. IX Порядку №1588, платники податків – юридичні особи зобов’язані подати до ДПСвідомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, у 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін у облікових даних платників податків, шляхом подання заяви за формою №1-ОПП з позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку». У разі внесення змін щодо відповідальної особи заповнюються розділи 1, 2, 4 та 10 заяви за формою №1-ОППінформація про засновників не подається.

У розділі 10 наводяться відомості про керівника підприємства – ті самі, які наводилися у розділі 9 при первісному поданні форми №1-ОПП. Якщо підприємство новостворене і вперше подає форму  №1-ОПП, йому потрібно буде заповнити обидва розділи – 9 та 10, при цьому інформація про керівника у цих розділах буде дублюватися.

У полі «Дата призначення» заяви за формою №1-ОПП має бути вказана дата, з якої керівник почав виконувати обов’язки бухгалтера на підприємстві.

Додатково читайте нашу новину: Керівник є відповідальною особою за ведення бухобліку: як заповнювати поле «Дата призначення» ф. №1-ОПП?

*  *  *

Отже, з метою документального оформлення керівника як особи, яка відповідальна за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, слід зробити наступне:

1. впевнитися, що юрособа має право обрати таку форму ведення бухобліку – її звітність не повинна оприлюднюватися, і вона не є бюджетною установою;
2. оформити це рішення протоколом загальних зборів засновників, наказом керівника або встановити цю форму організації ведення бухобліку у наказі про організацію бухобліку;
3. протягом 10 днів з дати оформлення документа, зазначеного у попередньому пункті, подати до ДПС заяву за формою №1-ОПП з інформацією про керівника у розділі 10.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202521
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202523
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025321