• Посилання скопійовано

Облік нестачі векселів

Під час інвентаризації виявлено, що за даними бухобліку на рахунку 35 підприємства обліковуються векселі ТОВ, яке знаходиться в стані ліквідації. Але самі документи і векселі відсутні. Чи можливо списати з балансу ці векселі? Як відобразити в обліку? Який вплив на податок на прибуток?

Бухгалтерський облік

На рахунку 35 обліковуються поточні векселі, тобто, такі, за якими строк погашення менше року.

Якщо під час інвентаризації виявлена нестача векселів, їх слід списати з балансу:

  • Дт 947 Кт 35.

Тобто, нестача векселів призводить до їх списання з балансу. Їх не те, що можна списати, їх обов’язково потрібно списати.

Разом з тим сума списаної заборгованості за векселем обліковується на позабалансовому субрахунку 071 «Списана дебіторська заборгованість» протягом не менше трьох років з дати списання для спостереження за можливістю її стягнення у випадках зміни майнового становища боржника.

Якщо буде знайдено винуватця нестачі і вирішиться питання про відшкодування збитку, такі операції слід відобразити проводками:

  • Дт 375 Кт 716 – відображена сума до відшкодування;
  • Дт 311, 301 Кт 375 – отримане відшкодування від винної особи.

Поряд з цим, потрібно буде списати заборгованість з позабалансового субрахунку 071.

 

Податок на прибуток

Внаслідок списання векселів зменшується фінрезультат до оподаткування (Дт 791 Кт 947), який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

Якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, то в розглядуваній ситуації, на наш погляд, слід застосувати різницю за пп. 141.2 ПКУ.

В пп. 141.2.1 ПКУ сказано, що фінрезультат до оподаткування збільшується:

  • на суму від’ємного фінансового результату від продажу або іншого відчуження цінних паперів, відображеного у складі фінансового результату до оподаткування звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;
  • на суму від’ємного загального результату переоцінки цінних паперів (загальна сума уцінок цінних паперів перевищує загальну суму їх дооцінок за податковий (звітний) період) (крім державних цінних паперів або облігацій місцевих позик), відображеного у складі фінансового результату до оподаткування звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

Списання векселя внаслідок нестачі не є відчуженням векселя і не має відношення до переоцінки. Тому за буквального розуміння цієї норми ПКУ вона не стосується розглядуваної ситуації, в відтак і різниця за пп. 141.2 ПКУ не застосовується. 

Таж припускаємо, що податкова служба трактуватиме поняття «відчуження» широко, включаючи будь-яке вибуття цінного паперу (векселя), тому вона і виступатиме за застосування зазначеної податкової різниці.

На жаль, думка податкової служби з цього питання нам невідома. Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати з цього питання індивідуальну податкову консультацію.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202541
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202524
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202518
  • Заміна лізингоодержувача: облік та оподаткування у першого лізингоотрумувача
    Компанія "А" (первісний лізингоодержувач) за тристороннім договором з лізингодавцем та Компанією "Б" (новий лізингоодержувач) передає право користування автомобілями, отриманими у фінансовий лізинг. Виникають питання щодо документального оформлення, податкових наслідків (зокрема, ПДВ) та порядку відображення операції в бухобліку первісного лізингоодержувача – Компанії "А"
    14.08.202510
  • База розподілу ЗВВ між послугами та сільгоспвиробництвом
    ТОВ виконує роботи на сторону (обробка земель) та вирощує зернові. Яку базу розподілу взяти для загальновиробничих витрат?
    14.08.202532