• Посилання скопійовано

Облік нестачі векселів

Під час інвентаризації виявлено, що за даними бухобліку на рахунку 35 підприємства обліковуються векселі ТОВ, яке знаходиться в стані ліквідації. Але самі документи і векселі відсутні. Чи можливо списати з балансу ці векселі? Як відобразити в обліку? Який вплив на податок на прибуток?

Бухгалтерський облік

На рахунку 35 обліковуються поточні векселі, тобто, такі, за якими строк погашення менше року.

Якщо під час інвентаризації виявлена нестача векселів, їх слід списати з балансу:

  • Дт 947 Кт 35.

Тобто, нестача векселів призводить до їх списання з балансу. Їх не те, що можна списати, їх обов’язково потрібно списати.

Разом з тим сума списаної заборгованості за векселем обліковується на позабалансовому субрахунку 071 «Списана дебіторська заборгованість» протягом не менше трьох років з дати списання для спостереження за можливістю її стягнення у випадках зміни майнового становища боржника.

Якщо буде знайдено винуватця нестачі і вирішиться питання про відшкодування збитку, такі операції слід відобразити проводками:

  • Дт 375 Кт 716 – відображена сума до відшкодування;
  • Дт 311, 301 Кт 375 – отримане відшкодування від винної особи.

Поряд з цим, потрібно буде списати заборгованість з позабалансового субрахунку 071.

 

Податок на прибуток

Внаслідок списання векселів зменшується фінрезультат до оподаткування (Дт 791 Кт 947), який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

Якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, то в розглядуваній ситуації, на наш погляд, слід застосувати різницю за пп. 141.2 ПКУ.

В пп. 141.2.1 ПКУ сказано, що фінрезультат до оподаткування збільшується:

  • на суму від’ємного фінансового результату від продажу або іншого відчуження цінних паперів, відображеного у складі фінансового результату до оподаткування звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;
  • на суму від’ємного загального результату переоцінки цінних паперів (загальна сума уцінок цінних паперів перевищує загальну суму їх дооцінок за податковий (звітний) період) (крім державних цінних паперів або облігацій місцевих позик), відображеного у складі фінансового результату до оподаткування звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

Списання векселя внаслідок нестачі не є відчуженням векселя і не має відношення до переоцінки. Тому за буквального розуміння цієї норми ПКУ вона не стосується розглядуваної ситуації, в відтак і різниця за пп. 141.2 ПКУ не застосовується. 

Таж припускаємо, що податкова служба трактуватиме поняття «відчуження» широко, включаючи будь-яке вибуття цінного паперу (векселя), тому вона і виступатиме за застосування зазначеної податкової різниці.

На жаль, думка податкової служби з цього питання нам невідома. Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати з цього питання індивідуальну податкову консультацію.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:189
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202417
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202425
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442