• Посилання скопійовано

Облік викупу і продажу підприємством частки в СК

Юрособа, ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, викупило за грошові кошти в учасника частку в СК за 100 000 грн, СК не зменшували, в балансі відображали в рядку 1425, а через два роки продали фізособі за 100 000 грн. Які особливості обліку, оподаткування податком на прибуток?

Бухгалтерський облік

Про облік викупу і продажу частки ми писали, приміром, тут.

Викуп частки відображається бухгалтерськими проводками:

  • Дт 452 Кт 672 – 100 000 грн (викуплена частка);
  • Дт 672 Кт 311 – 100 000 грн (виплачені кошти продавцеві);
  • Дт 401 (учасник) Кт 401 (юрособа) – перехід частки в СК до підприємства.

Продаж частки:

  • Дт 377 Кт 452 – 100 000 грн (продаж частки);
  • Дт 311 Кт 377 – 100 000 грн (надійшла оплата).

 

Податок на прибуток

Розглядувані нами операції не впливають на фінрезультат до оподаткування, тобто, не впливають на доходи і витрати ТОВ. Податкові різниці для таких ситуацій не передбачені.

Кілька юридичних моментів, які стосуються ТОВ і маютьвідношення до операцій викупу і продажу ТОВ частки у власному СК.

Перший.

Учасник товариства має право відчужити свою частку (частину частки) у статутному капіталі лише в тій частині, в якій вона є оплаченою (ч. 3 ст. 21 Закону про ТОВ).

Другий.

Товариство має право придбавати частки у власному статутному капіталі без його зменшення на розмір такої частки лише за умови, що на день такого придбання товариство сформує резервний капітал у розмірі ціни придбання викупленої частки, який не може використовуватися для здійснення виплат на користь учасників такого товариства (ч. 1 ст. 25 Закону про ТОВ).

Тож у розглядуваній ситуації окрім проводок, які ми навели вище, на дату придбання частки потрібно ще сформувати резервний капітал, що відображається проводкою:

  • Дт 443 Кт 43 – 100 000 грн.

З наведеного випливає, що якщо на день придбання частки ТОВ не створило резервний капітал, воно фактично зобов’язане було зменшити статутний капітал, а відтак повинно було анулювати викуплену частку. В такому разі підстав для подальшого продажу частки не було. Наприклад, таку саму думку читаємо в Постанові Північного апеляційного господарського суду від 01.04.2021 р. у справі №911/1422/20.

Третій.

Відплатний договір про набуття товариством частки у власному статутному капіталі укладається лише за одностайним рішенням загальних зборів учасників, у яких взяли участь всі учасники товариства (ч. 2 ст. 25 Закону про ТОВ).

Четвертий.

Відповідно до ч. 4 ст. 25 Закону про ТОВ у разі придбання частки (частини частки) учасника самим товариством без зменшення статутного капіталу товариства воно зобов’язане здійснити відчуження такої частки відплатно не пізніше ніж через один рік з дня придбання частки (частини частки), якщо інший строк не встановлено статутом товариства. Відповідне положення може бути внесене до статуту товариства, змінене або виключене з нього одностайним рішенням загальних зборів учасників, у яких взяли участь усі учасники товариства.

Це також дуже важливий аспект розглядуваної ситуації. Якщо ТОВ викупило частку і протягом року її не продало (якщо інший строк не встановлено статутом ТОВ), єдиним варіантом для ТОВ є зменшення статутного капіталу і анулювання викупленої частки. Відтак ТОВ не може продати частку через два роки після її викупу. Те саме читаємо в Постанові Північного апеляційного господарського суду від 01.04.2021 р. у справі №911/1422/20. Але якщо статутом ТОВ передбачено інший строк, наприклад, два роки, три роки, то, звісно, ТОВ має право продати частку, а не зменшувати статутний капітал.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202538
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202551
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025252
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202556