• Посилання скопійовано

Облік ОЗ та благодійної допомоги неприбуткової організаціїосно

Неприбуткова організація отримала 10 ноутбуків, як благодійну допомогу, за актом приймання-передачі, але без ціни. 2 ноутбуки за рішенням керівника залишилися на балансі організації для використання в діяльності. Інші 8 передаються іншій неприбутковій організації, також без ціни. Як ці операції відображати в бухгалтерському обліку?

Щодо оцінки отриманих ноутбуків

Відповідно до пп. 12 НП(С)БО 9 первісною вартістю запасів, одержаних підприємством безоплатно, визнається їх справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених пунктом 9 цього НП(С)БО.

А в пп. 9 НП(С)БО 9 наведені складові частини первісної вартості, якщо запаси придбавається за плату, наприклад, транспортно-заготівельні витрати тощо.

Те саме щодо безоплатно отриманих ОЗ сказано в пп. 10 НП(С)БО 7.

Тобто, якщо організація отримала безоплатно, як благодійну допомогу, ноутбуки вона має оцінити їх за справедливою вартістю, плюс витрати, пов’язані з отриманням цих ноутбуків, якщо такі витрати понесені. Наприклад, витрати з доставки ноутбуків до офісу організації тощо.

Справедлива вартість - сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату (пп. 4 НП(С)БО 19).

Тобто, справедлива вартість – це по суті ринкова вартість, тобто вартість, за якою отримані ноутбуки можна продати.

Нормативними документами не встановлено порядок визначення справедливої вартості для розглядуваної ситуації. Тому такий порядок кожна організація встановлює самостійно. Наприклад, керівник може призначити комісію для визначення такої вартості, або відповідального працівника. Комісія чи працівник шукають інформацію, наприклад, в інтернеті, на сайтах, де продаються подібні товари, визначають ціну і документують результат своєї роботи, приміром, актом чи іншим подібним документом.

Акт затверджує керівник і він передається бухгалтеру для відображення в обліку.

 

Як встановлювати строк служби ноутбуків, які зараховуються до складу ОЗ організації?

Строк корисного використання (експлуатації) - очікуваний період часу, протягом якого необоротні активи будуть використовуватися підприємством або з їх використанням буде виготовлено (виконано) очікуваний підприємством обсяг продукції (робіт, послуг) (п. 4 НП(С)БО 7).

Нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс) (п. 23 НП(С)БО 7).

Відповідно до п. 24 НП(С)БО 7, при визначенні строку корисного використання (експлуатації) слід ураховувати:

  • очікуване використання об'єкта підприємством з урахуванням його потужності або продуктивності; 
  • фізичний та моральний знос, що передбачається;
  • правові або інші обмеження щодо строків використання об'єкта та інші фактори.

З наведеного випливає, що, по-перше, строк експлуатації встановлюється під час зарахування ОЗ на баланс. Тож такий строк не можна встановити обліковою політикою і застосовувати до всіх ОЗ. Строк не встановлюється обліковою політикою.

Зараховує на баланс комісія, призначена для цього керівником організації, оформляючи Акт введення в експлуатацію. Форму акту можна розробити самостійно, взявши, приміром, за основу Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) ОЗ (форма №ОЗ-1). Або взяти форму Акту, затвердженого Наказом №818.

Акт затверджує керівник і на його підставі ОЗ зараховується на баланс.

Тож саме в Акті комісія і записує строк експлуатації.

По-друге, строк експлуатації є очікуваним періодом використання. Тобто, це строк, протягом якого організація планує використовувати ноутбуки. Наприклад, одна організація може очікувати використовувати три роки, а інша сім років. Тож перша обере строк експлуатації три роки, а друга сім років. Таким чином, строк експлуатації ОЗ – це цілком суб’єктивна величина.

Поряд з цим при встановленні строку слід враховувати фактичний фізичний і моральний знос. Для ноутбуків, які вже були в експлуатації, такий строк може бути меншим, аніж для нових ноутбуків.

 

Якими бухгалтерськими проведеннями відображати?

Ноутбуки, які будуть використовуватися в організації (цифри умовні):

  • Дт 104 Кт 484 – 20 000 грн (отримано ноутбуки);
  • Дт 484 Кт 69 – 20 000 грн (введено в експлуатацію);
  • Дт 92, 94 Кт 131 – 333 грн (нарахована амортизація за місяць);
  • Дт 69 Кт 745 – 333 грн (визнано дохід від безоплатно отриманих ноутбуків, пропорційно нарахованій амортизації).

Ноутбуки, які будуть передані іншій організації:

  • Дт 28 Кт 484 – 80 000 грн (отримано ноутбуки);
  • Дт 949 Кт 28 – 80 000 грн (передано ноутбуки іншій організації);
  • Дт 484 Кт 718 – 80 000 грн (визнано дохід від цільового фінансування).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202552
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202527
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202519
  • Заміна лізингоодержувача: облік та оподаткування у першого лізингоотрумувача
    Компанія "А" (первісний лізингоодержувач) за тристороннім договором з лізингодавцем та Компанією "Б" (новий лізингоодержувач) передає право користування автомобілями, отриманими у фінансовий лізинг. Виникають питання щодо документального оформлення, податкових наслідків (зокрема, ПДВ) та порядку відображення операції в бухобліку первісного лізингоодержувача – Компанії "А"
    14.08.202510
  • База розподілу ЗВВ між послугами та сільгоспвиробництвом
    ТОВ виконує роботи на сторону (обробка земель) та вирощує зернові. Яку базу розподілу взяти для загальновиробничих витрат?
    14.08.202532