• Посилання скопійовано

Оплатили імпортний товар зі знижкою, а розмитнили його за повною вартістю: що в обліку?

ТОВ-імпортер отримує знижку від постачальника-нерезидента, якщо воно оплатить інвойс протягом 10 днів. Але постачальник не зменшує суму інвойсу та не надає кредит-ноту на суму знижки, через це митна вартість товару формується за повною сумою інвойсу без знижки. Які будуть наслідки в бухобліку та в оподаткуванні ПДВ?

Запитання:

ТОВ закуповує товар у нерезидента на умовах 100% передоплати. Також згідно з договором можуть надаватися знижки на вартість товару. Передоплата за товар здійснюється на підставі отриманого інвойсу від постачальника-нерезидента. Наприклад, інвойс від 13/02/2024 на суму 3000 євро. В інвойсі вказана така умова: «При сплаті інвойсу до 23/02/2024 надається додаткова знижка 2% від суми у розмірі 60 євро» (тобто якщо ми сплатимо за товар впродовж 10 днів з дати інвойсу, то ми отримаємо знижку 2%). Але ця знижка не вказана в підсумковій сумі інвойсу. Постачальник відмовляється вказувати цю знижку в підсумковій сумі інвойсу, також на цю знижку він не надає кредит-ноту. Тобто є загальна сума інвойсу на 3000 євро, без вказаної суми знижки імпортера та суми за вирахуванням знижки, і є вказана умова для отримання знижки 2%. 

Внаслідок цього брокер не може розмитнити товар зі знижкою і в МД вказана ціна товару без знижки. В підсумку ми переплачуємо ПДВ при розмитнені товару. Але ж по факту ми виконуємо умови цього інвойсу та користуємось цією знижкою. В підсумку ми маємо МД на повну вартість товару, а по факту сплатили товар зі знижкою 2%. Так як ми працюємо на умовах передоплати, то ця знижка отримана перед поставкою товара. 

Як проводити поставку товару в бухобліку: за ціною з МД (тобто на повну вартість без знижки), а потім проводити знижку - Дт 632  Кт 719?  Або можна оприбуткувати товар вже зі знижкою та зробити додаткове проведення на суму знижки - Дт 632 Кт 719? Якою датою провести цю знижку? Які податкові наслідки даної знижки з ПДВ, якщо при ввезені товару ми заплатили ПДВ на повну суму без знижки? Чи потрібно донараховувати ПДВ на суму знижки?

 

Відповідь:

Як видно з опису ситуації, ТОВ-імпортер сплачує за товар суму, що вже зменшена на суму знижки: 3000 – 60 = 2940 євро. На жаль, на цю знижку немає документального підтвердження у тому вигляді, до якого ми звикли – рядок в інвойсі зі зменшеною сумою, або оформлення кредит-ноти тощо. Є тільки застереження в рахунку про знижкку за умови оплати цього рахунку до певної дати.

На нашу думку, це застереження разом з фактичною датою і сумою оплати рахунка може підтверджувати отримання знижки від постачальника, якщо зважати на суть, а не на форму. Тому на дату попередньої оплати зі знижкою фіксуємо цей факт в обліку: Дт 371 Кт 312 на суму 2940 євро. Оплата проводиться в обліку у фактичній сумі зі знижкою, і зобов’язання продавця щодо постачання товару теж зафіксовані у сумі зі знижкою.

Повна вартість товару за інвойсом в обліку не відображається, адже сам факт отримання інвойсу ще не є господарською операцією. Господарська операція – це оплата інвойса покупцем, яка підтверджує прийняття ним оферти постачальника про надання знижки. Образно кажучи, тут не продавець надав знижку, а покупець сам її взяв, виконавши умови продавця.

Але розбіжність суми інвойсу з сумою оплати та відсутність документа про надання знижки спричиняє проблеми з розмитненням товару – адже митниця орієнтується на дані інвойсу, не бере до уваги дату його оплати та самостійно не розраховує фактичну суму з урахуванням застережень та дати оплати, а просто бере суму інвойса без знижки та формує митну вартість товару. З цієї митної вартості розраховується сума імпортного ПДВ та мита.

Звертаємо увагу, що документами, які підтверджують митну вартість товарів, є документи, наведені у ч. 2 ст. 53 МКУ, і там, зокрема, є банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару, якщо рахунок сплачено. Тому митниця повинна взяти до уваги і суму оплати товару разом із застереженням в інвойсі про отримання знижки, щоб правильно сформувати митну вартість, а не формально.

Однозначно можна сказати, що імпортер має право включити до податкового кредиту всю суму імпортного ПДВ, що сплачена за завищеною митною вартістю. Наступне питання – чи донараховувати ПДВ на суму завищення митної вартості на підставі пп.  «г» п. 198.5 ПКУ, чи ні. З одного боку, ПДВ чесно сплачений на митниці, весь товар буде використовуватись у господарській діяльності, тому донараховувати ПДВ немає підстав. 

До речі, митна вартість товару може бути і вища, ніж зазначено в інвойсі, якщо митниця застосує інші методи визначення митної вартості товарів (ст. 57 МКУ), і це не буде підставою для «приведення» суми імпортного ПДВ до вартості товарів за інвойсом. Тобто все, що нарахували на митниці – це все включається до імпортного податкового кредиту. З іншого боку, митна вартість завищена безпідставно, тому можливі сумніви у правомірності користування податковим кредитом, що припадає на суму такого завищення.

Приклад. ТОВ отримало рахунок за товар на суму 3000 євро, та оплатило його зі знижкою 60 євро, сума оплати 2940 євро, курс на дату оплати – 40 грн/євро. Митна вартість товару сформована з повної суми рахунка 3000 євро та з витрат на транспортування товару до кордону 8500 грн, курс на дату розмитнення 40,2 грн/євро:

  • 3000 євро * 40,2 грн/євро = 120600 грн;
  • 120600 грн + 8500 грн = 129100 грн.

ТОВ сплачує на митниці мито 6% та імпортний ПДВ, що розраховуються з митної вартості.

ТОВ вирішило донарахувати ПЗ з ПДВ, що припадає на суму завищення митної вартості товарів та завищеної суми мита:

  • Завищена сума мита: 60 євро * 40,2 грн/євро * 6 % = 144,72 грн;
  • Завищена сума ПДВ: (60 євро * 40,2 грн/євро + 144,72) * 20% = 511,34 грн.

Бухоблік цих операцій показаний у таблиці.

Зміст господарської операції

Д-т

К-т

Сума, грн

Оплата за товар постачальнику-нерезиденту, курс 40 грн/євро

371

312

2940,00 євро

117600,00 грн

Авансова сплата коштів на рахунок митниці у сумі, достатній для митного оформлення

377

311

36000,00

Оприбутковано товар за курсом на дату оплати

281

632

2940,00 євро

117600,00 грн

Зараховано аванс постачальнику

632

371

2940,00 євро

117600,00 грн

Нараховано мито 6 %  на митну вартість товару, мито віднесено на первісну вартість товару: 129100 грн * 6 % = 7746 грн

281

642

7746,00

Зараховано мито в рахунок авансового платежу

642

377

7746,00

Нараховано ПДВ на митну вартість та мито: (129100 + 7746) * 20% = 27369,20 грн

641/ПДВ

377

27369,20

Нараховано ПЗ з ПДВ на завищену суму митної вартості

281

641/ПДВ

511,34

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20246
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024203
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202426
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202450